لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

تأکید رئیس‌جمهور اسرائیل بر افزایش احتمال حمله نظامی به ایران


شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، برای دومین بار در سه روز اخیر از آنچه که «نزدیک شدن جامعه جهانی به در پیش گرفتن گزینه نظامی در برابر ایران» نامیده، سخن گفت.

آقای پرز پیش از ظهر یکشنبه در مصاحبه‌ای با رادیوی اسرائیل گفت که ایران در راه تولید بمب اتمی است و قدرت‌های جهانی باید «تصمیمی حیاتی برای سرنوشت جهان» اتخاذ کنند و با عملی کردن تعهد خود، مانع از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی شوند.

شیمون پرز با یادآوری عملیات نظامی ناتو در لیبی، گفت که قدرت‌های جهانی به همین ترتیب می‌توانند در مورد اقدام علیه ایران تصمیم بگیرند.

رئیس‌جمهور اسرائیل شامگاه جمعه نیز در مصاحبه‌ای با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفته بود که بسیار بیشتر از گذشته احتمال یک حمله نظامی به ایران را جدی می‌داند و افزوده بود که در بسیاری از کشورها، نهادهای اطلاعاتی با ساعت در دست ایستاده‌اند و به رهبران کشورهای خود هشدار می‌دهند که ایران در یک قدمی رسیدن به بمب اتمی است.

این سخنان شیمون پرز که با داشتن بیش از هفتاد سال پیشینه در کادر رهبری اسرائیل یکی از محتاط‌ترین شخصیت‌های تاریخ این کشور بوده، موجب شگفتی ناظران شده است.

اگر همواره بسیاری از وزیران اسرائیلی و مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور به درز دادن برخی اطلاعات مهم متهم بوده‌اند و برخی از محرمانه‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در نشست‌های دربسته را از راه‌هایی در اختیار رسانه‌های کشورشان گذاشته‌اند، اما شیمون پرز همواره در بیان سخنان خود که بوی افشاگری از آن به مشام برسد، احتیاط بسیار نشان داده است.

از این رو به گفته ناظران، تکرار دوباره سخنان آقای پرز در مورد نزدیک شدن جامعه جهانی به در پیش گرفتن راهکار نظامی در قبال ایران، قابل تأمل است.

اینها در حالی است که مقامات آمریکا گفته‌اند که دیگر اطمینانی ندارند به اینکه اسرائیل پیش از حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران، الزاماً این تصمیم را با مقامات آمریکا در میان بگذارد.

یک مقام بلندپایه نظامی آمریکایی که نامش برده نشد، روز شنبه به سی.ان.ان گفته بود که اطمینان به اینکه اسرائیل بخواهد اقدامات احتمالی خود را در قبال ایران، ضمن هماهنگی با آمریکا انجام دهد، از بین رفته است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در تیتر یک شماره یکشنبه خود نوشته است که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا که روز سوم اکتبر به اسرائیل آمده بود، از نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل خواسته بود که در زمینه یک اقدام نظامی علیه ایران، به آمریکا تعهد بدهند که به هماهنگی‌های لازم بپردازند.

اما هاآرتص مدعی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از سپردن چنین تعهد روشنی خودداری کردند.

آقای پانه‌تا همان روز در یک نشست خبری در تل‌آویو تلویحاً گفت که کشورش نمی‌خواهد در برابر یک عمل انجام‌شده غافلگیر شود.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، که در سه روز اخیر در لندن بوده است، در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های جهانی، از جمله سی.ان.ان، تأکید کرده است که سیاست کشورش در قبال برنامه هسته‌ای ایران هیچ تغییری نکرده و این کشور همواره گفته است که ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد و برای مقابله با چنین احتمالی همه گزینه‌ها به روی میز است.

اینها در حالی است که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، «بزرگترین رزمایش مشترک دریایی تاریخ اسرائیل و آمریکا» در دست برنامه‌ریزی است.

اندرو شاپیرو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی- نظامی با اعلام این خبر گفت که در این رزمایش با شرکت پنج هزار نفر از نیروی دریایی دو کشور، «دفاع در برابر موشک‌های بالیستیک» تمرین خواهد شد. وی افزود که موعد این مانور برای سال ۲۰۱۲ تعیین شده است.

در روزهای اخیر نیز از مانورهای هوایی اسرائیل با چند کشور اروپایی خبر داده شد و همزمان اعلام شده که پروازهای بین‌المللی در آسمان اسرائیل تمرین خواهد شد و افزون بر آن، مانورهای پشت جبهه اسرائیل برای آمادگی در برابر احتمال اصابت موشک به مناطق مسکونی ادامه خواهد یافت.

اسرائیل چهارشنبه نیز موشک بالیستیک جدید خود را آزمایش کرد که رسانه‌ها مدعی شدند که این موشک با داشتن توان حمل کلاهک هسته‌ای، اکنون می‌تواند تا آخرین نقطه ایران را زیر پوشش داشته باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز جمعه در کنفرانس خبری در کن فرانسه گفت که در صورت به خطرافتادن موجودیت اسرائیل، کشورش «دست بروی دست نمی‌گذارد و بیکار نمی‌نشیند».

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز چهارشنبه گذشته نوشته بود که اقدام ایران در انتقال تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم به دل کوه‌های منطقه «فردو» در نزدیکی قم، آخرین امکان را برای وارد کردن یک ضربت نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران از بین می‌برد.

به نوشته گاردین، ارتش بریتانیا نیز آماده می‌شود که در صورت وقوع احتمال جنگ و درخواست از آمریکا، به یاری آمریکا در مقابله با برنامه اتمی ایران برود.

این رخدادهای نظامی درحالی است که جزئیاتی مهم از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران که قرار است این هفته منتشر شود، پیشاپیش به خبرگزاری‌های بین‌المللی درز کرده است.

در این گزارش‌ها آمده است که ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده است و نیز کانتینر پولادین برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین در شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه‌های جمعه خود در لندن گفته بود که باید صبر کرد و دید که گزارش آژانس چه افشاگری‌های تازه‌ای دارد.

وزیر دفاع اسرائیل در همین حال گفته بود که اگر آژانس «شجاعت به خرج دهد» و واقعیات را منتشر کند، جامعه جهانی خواهد فهمید که ایران در پی رسیدن به بمب اتمی است.

در همین حال در اسرائیل اختلاف نظرهای جدی درباره عمومی شدن بحث حمله نظامی به ایران ادامه یافته است. میخاییل ایتان، یک وزیر اسرائیلی یکشنبه گفت که زیان جدی از رهگذر این بحث‌ها به اسرائیل وارد شده است.

اما آقای مئیر داگان، رئیس پیشین موساد که بیشترین اتهامات رسانه‌ای در مورد درز دادن اقدام نظامی اسرائیلی علیه ایران متوجه او شده، در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این باره گفت حق خویش می‌داند که نظراتش را بیان کند.

مئیر داگان یکشنبه پرسید «چرا هر وزیر و ژنرال پیشینی حق دارد درباره مسایل مختلف اظهار نظر کند و تنها می‌خواهند که این حق را از من سلب کنند؟» و افزود که بیان نظراتش را ادامه خواهد داد.

مئیر داگان که به مدت هشت سال در مقام ریاست موساد، برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داشت، پیشتر چند بار هشدار داده است که عواقب یک حمله نظامی به ایران می‌تواند برای اسرائیل بسیار سخت باشد.

از زمان دور جدید انتشار گزارش‌ها در رسانه‌های اسرائیل و جهان در باره قوی‌تر شدن گزینه نظامی علیه ایران، رهبر و رئیس‌جمهور ایران به این امر واکنشی نشان نداده‌اند و رادیوی دولتی ایران نیز بعد ازظهر یکشنبه این گزارش‌ها را «جنگ روانی» نامید.

در همین حال، وزارت خارجه ایران این سخنان آقای علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه را که در سفر روزهای اخیر او به استانبول در مصاحبه با روزنامه «حریت» نقل شده بود، مبنی بر اینکه ایران برای جنگ آماده می‌شود، تکذیب و اعلام کرد که او چنین سخنی نگفته است.

اما آقای صالحی شنبه در مورد گزارش آژانس گفته بود که «آژانس باید حرفه‌ای باشد ولی اگر می‌خواهند گزارش بی‌اصالت منتشر کنند، مرگ یک بار، شیون یک بار».

فرماندهان نظامی ایران پیشتر بارها گفته‌اند که به احتمال هر گونه حمله به ایران واکنشی سخت نشان خواهند داد و فارغ از این که چه کشوری حمله کرده است، پاسخ ایران حمله به اسرائیل خواهد بود.

سرلشگر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران هفته گذشته گفت که «ما هر تهدید دور و ضعیف» را هم جدی می‌گیریم و واکنش ایران می‌تواند «موجب تعجب» شود.

در این رابطه برخی از رسانه‌های جهانی این احتمال تأیید نشده را مطرح کرده‌اند که ممکن است ایران بمب‌های هسته‌ای کوچکی را از کشورهای دیگر مانند جمهوری‌های شوروی پیشین به دست آورده باشد.

نشریه نیوزویک یادآورشده بود که اسرائیل در برابر تهدیدهای صدام حسین به احتمال کاربرد سلاح غیرمتعارف علیه اسرائیل، به صدام پیام داده بود از لحظه‌ای که چنین کاری را انجام دهد، به ساعت دست خود نگاه کند زیرا تا یک ساعت پس از آن «بغداد خاکستر شده است».
XS
SM
MD
LG