لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

رأی اعتماد صالحی و استیضاح بهبهانی در دستور کار هفته آینده مجلس


مجلس شورای اسلامی در یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، دهم و دوازدهم بهمن‌ماه، موضوع رأی اعتماد به علی‌اکبر صالحی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، و نیز استیضاح حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری دولت محمود احمدی‌نژاد را در دستور کار خواهد داشت.

آن طور که جهانبخش محبی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، به خبرگزاری مهر گفته است علی‌اکبر صالحی که از نزدیک به چهل روز پیش و پس از برکناری بحث‌برانگیز منوچهر متکی، سرپرستی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را بر عهده گرفت، یکشنبه آینده در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهد شد تا موضوع پیشنهاد وی به عنوان وزیر خارجه بررسی شود شود.

آقای محبی‌نیا افزوده است که به شکل غیررسمی اعلام شده که رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به علی‌اکبر صالحی حاضر خواهد شد، اما در عین حال دولت باید این موضوع را به شکل رسمی اعلام کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین تأیید کرده است که جلسه استیضاح حمید بهبهانی نیز که درخواست استیضاحش روز یکشنبه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

روز یکشنبه جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری فارس گفته بود که استیضاح آقای بهبهانی سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و «نمایندگان استیضاح‌کننده عموماً متعهد شده‌اند که برای حفظ شأن مجلس تا آخر پای این استیضاح باشند».

از مجموع نمایندگان آذربایجان غربی، استانی که به تازگی یک فروند هواپیمای بوئینگ ایران‌ایر در آن دچار سانحه شد، تنها سه نماینده از امضای درخواست استیضاح خودداری کرده‌اند و دولت برای جلوگیری از تحقق این استیضاح، تا پیش از روز سه‌شنبه فرصت خواهد داشت تا با رایزنی با نمایندگان، بیش از نیمی از آنان را از این درخواست منصرف کند.

استیضاح حمید بهبهانی به امضای ۲۲ نماینده مجلس رسیده است و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس برای در دستور کار قرار گرفتن درخواست استیضاح دست کم امضای ۱۰ نماینده الزامی است.

«صالحی رأی اعتماد می‌گیرد»

اما در حالی که به نظر می‌رسد علی‌اکبر صالحی از بخت لازم برای کسب رأی اعتماد مجلس برخوردار است، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌بینی کرد که صالحی رأی بالایی از نمایندگان بگیرد.

کاظم جلالی ضمن اعلام این موضوع به خبرگزاری مهر، افزوده است که آقای صالحی که اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی است، در صورت کسب رأی اعتماد، «قطعاً نمی‌تواند در هر دو سمت مشغول به کار باشد و پس از انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه فردی دیگر برای ریاست سازمان انرژی اتمی برگزیده خواهد شد.»

علی‌اکبر صالحی متولد کربلاست و تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه ام.آی.تی آمریکا پی گرفته است و از این رو به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط دارد.

وی همچنین دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ و ۶۸ تا ۷۲ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته است.

علاوه بر این آقای صالحی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بوده است.

با این حال کارنامه آقای صالحی خالی از سوابق دیپلماتیک در خور توجه است و بیشتر به دلیل سابقه حضور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی به عنوان یک دیپلمات هسته‌ای یاد می‌شود.

وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد در زمان تصدی سرپرستی وزارت امور خارجه دو سفر به ترکیه و یک سفر به عراق و سنگال داشته است و نخستین دستاورد دیپلماتیک وی برقراری از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشور آفریقایی سنگال با وساطت ترکیه بود.

سنگال پس از آنکه منوچهر متکی در حین سفر کاری به این کشور از کار برکنار شد، این اقدام را توهین‌آمیز توصیف کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند اما به تازگی و پس از سفر علی‌اکبر صالحی به این کشور، اعلام کرد که سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند.
XS
SM
MD
LG