لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

واکنش‌ها به «حرکات شرم‌آور» در ورزشگاه سردار جنگل



سایت گل هم در سرخط گزارش خود آورده است: «شوخی بالای ۱۶، تیتر یک فوتبال ایران»

«این حرکت پرسپولیسی‌ها شرم آور بود.» این نخستین واکنش فدراسیون فوتبال ایران به ماجراهای بی‌سابقه در بازی پرسپولیس و داماش گیلان از هفته یازدهم لیگ بر‌تر فوتبال ایران است که به برتری ۳-۲ پرسپولیس انجامید.

رئیس کمیته انضباطی این فدراسیون می‌گوید: «اگر حرکت زشت بازیکنان پرسپولیس محرز شود، آن‌ها را محروم خواهیم کرد.»

شادمانی پس از گلزنی پرسپولیسی‌ها که بازتاب چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف پیدا کرده است، نه درآوردن پیراهن پس از گلزنی بود و نه رفتن به سوی تماشاگران حریف و تحریک آن‌ها.

ماجرا چنان حیرت آور بود که حتی اهمیت خبری درگیری فیزیکی افشین چاووشی و مازیار زارع در پایان مسابقه را نیز محو کرد. خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، خبرآنلاین و دیگر سایت‌های فعال خبری در ایران به درج مصاحبه‌های مرتبط با این اتفاق پرداخته‌اند.

بخش فارسی سایت گل هم در سرخط گزارش خود آورده است: «شوخی بالای ۱۶، تیتر یک فوتبال ایران»

اما در بین تمام واکنش‌ها، رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس به طور کلی به انکار ویدئوهایی می‌پردازد که ضمن پخش زنده از شبکه سه سیما، با انتقاد بخش خبری سیما مواجه شد و در چند ساعت اخیر (از شنبه شب به بعد) به صورت مکرر در شبکه‌های اجتماعی آپلود شده است.

اما سالارکیا که نامش به اتهام نقض جدی حقوق بشر در ایران از جمله اعدام، شکنجه و صدور احکام قضایی ناعادلانه در آخرین فهرست تحریم اتحادیه اروپا گنجانده شده، این ماجرا را تکذیب کرده و می‌گوید: «باید قبول کنیم که همه مسلمان هستیم.»

سالارکیا عقیده دارد؛ بازیکنان همیشه برای خوشحالی روی سروکله هم می‌پرند و یا گردن همدیگر را فشار می‌دهند. در صحنه‌ای که همه در حال خوشحالی بودند، بازیکنی از فرط خوشحالی پریده و وقتی که درحال پایین آمدن بود دستش به قسمتی از بدن بازیکن دیگر برخورد کرده است و آقایان همین موضوع را پیراهن عثمان کرده‌اند.

سالارکیا در اظهارات متناقض خود، اگرچه آن صحنه‌ها را عادی دانسته اما در عین حال، پخش تصاویرش در صداوسیما را ترویج بی‌اخلاقی در جامعه نامیده است!

او گفت: در صورتی که این موضوع صحت داشت صددرصد کمیته انضباطی باشگاه برخورد جدی می‌کرد اما با توجه به «بررسی‌های انجام شده»، این موضوع صحت نداشته اما متاسفانه آن را بزرگ می‌کنند.

با توجه به پایان مسابقه در شنبه شب و انجام مصاحبه در نخستین ساعات بامداد یکشنبه، در حالی که هنوز بازیکنان پرسپولیس به تهران هم نرسیده‌اند، مشخص نیست بررسی‌های مورد اشاره سالارکیا چگونه انجام شده است.

به رغم اظهارات سالارکیا، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: در قانون آمده اگر بازیکنی رفتار غیر ورزشی انجام دهد که اخلاق عمومی را خدشه‌دار کند، از توبیخ تا محرومیت‌های چند ساله در انتظارش خواهد بود.

لیگی که هر اتفاقی در آن ممکن است

زد و خورد روی سکوی تماشاگران، فحاشی به خانواده بازیکنان و مربیان، دلالی، زد و بند، تبانی، دوپینگ و... اتفاقاتی است که در مقاطع مختلف به سر خط خبرهای لیگ بر‌تر فوتبال ایران تبدیل شده‌اند.

در فصل جاری غیر از این ماجرا‌ها که دیگر از فرط تکرار، عادی به نظر می‌رسند، قضای حاجت بازیکنان یکی از تیم‌ها در حین انجام مسابقه، حرکت بی‌سابقه دروازه‌بان پرحاشیه خطاب به هواداران تیم رقیب شهرستانی، بازداشت داور و کتک زدن فیلمبردار و شکستن دوربین نیز رخ دادند.

در لیگ بر‌تر فوتبال ایران، هر اتفاقی ممکن است. گویی با پرداختن جریمه‌های دو، سه یا پنج میلیون تومانی، هرکاری می‌توان انجام داد.

جدید‌ترین حرکات بی‌سابقه در تاریخ لیگ بر‌تر فوتبال ایران که در بازی داماش گیلان و پرسپولیس رخ داد را شیث رضایی و محمد نصرتی مدافعان پرسپولیس انجام دادند.

شیث رضایی پرحاشیه‌ترین بازیکن پرسپولیس در پنج سال اخیر بوده است که طی این مدت بار‌ها از پرسپولیس اخراج شده و سپس به تیم برگشته. در محاکم قضایی، علیه او شکایت شده و او نیز به شکایت پرداخته است.

اعلام احتمال سقوط هواپیما از میکروفون مهماندار پرواز شیراز-تهران، نخستین حاشیه بزرگ شیث بود که باعث وحشت و آسیب روحی صد‌ها مسافر شد.

وقتی هواپیما در شیراز به زمین نشست، او را بازداشت کردند. اما حبیب کاشانی مدیرعامل پرسپولیس با استفاده از روابط خود، او را آزاد کرد و حتی‌‌ همان روز در شیراز به میدان رفت و بازی کرد.

پخش کلیپ فحاشی رکیک او به یک هوادار، درگیری‌های دنباله‌دار با علی دایی، درگیری با علیرضا حقیقی در شهرآورد تهران، ماجراهای دامنه دار در دوبی، بستن بازوبند بر روی مچ، شکستن لپ تاب افشین قطبی و... از دیگر اتفاقاتی هستند که توسط شیث رضایی انجام شده و پس از پوشش خبری یا تصویری در رسانه‌ها، هر بار با اغماض «مدیران مذهبی و ارزشی» پرسپولیس، فیصله پیدا کرده‌اند.

ماجرای اخیر در بازی داماش و پرسپولیس؛ در دو پرده و پس از گل‌های دوم و سوم پرسپولیس رخ داد. در روزی که قرار بود این دو نفر به اتفاق همبازیان خود پرسپولیس را از بحران خارج کنند، با تمرکز بر روی این رفتار غیر حرفه‌ای و شخصی‌شان، تیم خود را در آستانه بحرانی تازه قرار دادند.
XS
SM
MD
LG