لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

علی اکبر صالحی برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس معرفی شد


محمود احمدی‌نژاد، بیش از یک ماه پس از برکناری بحث‌برانگیز منوچهر متکی از سمت وزارت خارجه ایران، علی‌اکبر صالحی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرد.

آقای صالحی از ۲۲ آذرماه، زمان برکناری منوچهر متکی، سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده داشته است.

آقای صالحی که پیش از این در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، اندکی پیش از آغاز به کار دولت دهم در تابستان ۸۸ به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی برگزیده شد.

وی هم‌اکنون نیز ریاست این سازمان راهبردی جمهوری اسلامی را عهده‌دار است.

علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با قرائت نامه محمود احمدی‌نژاد در معرفی وزیر پیشنهادی، اعلام کرد که موضوع در هفته آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آقای صالحی متولد کربلاست و تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه ام.آی.تی آمریکا پی گرفته است و از این رو به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط دارد.

وی همچنین دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره در سال‌های ۶۱ تا ۶۳ و ۶۸ تا ۷۲ ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته است.

علاوه بر این آقای صالحی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بوده است.

با این حال کارنامه آقای صالحی خالی از سوابق دیپلماتیک در خور توجه است و بیشتر به دلیل سابقه حضور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وی به عنوان یک دیپلمات هسته‌ای یاد می‌شود.

وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد در زمان تصدی سرپرستی وزارت امور خارجه دو سفر به ترکیه و یک سفر به عراق و سنگال داشته است و نخستین دستاورد دیپلماتیک وی برقراری از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشور آفریقایی سنگال با وساطت ترکیه بود.

سنگال پس از آنکه منوچهر متکی در حین سفر کاری به این کشور از کار برکنار شد، این اقدام را توهین‌آمیز توصیف کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

آقای متکی به منظور توضیح در مورد محموله سلاحی ارسالی از ایران به نیجریه که گفته شده مقصد نهایی آن سنگال بود، به این کشور غرب آفریقا سفر کرده بود.

تکمیل حلقه مسئولان متولد عراق

گرچه احتمال معرفی علی‌اکبر صالحی برای تصدی وزارت خارجه، به دلیل تولد وی در کشوری دیگر به بحث‌هایی در محافل مختلف دامن زده بود، اما وی نخستین عضو کابینه در ایران نیست که زاده عراق است.

پیشتر با استعفای محمد خاتمی از وزارت ارشاد در کابینه نخست اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی که وی نیز زاده عراق است تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفت.

آقای لاریجانی اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی و برادر کوچکترش، صادق لاریجانی، نیز که همچون او متولد شهر نجف است، ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد. عنوانی که تا تابستان ۸۸ در دست محمود هاشمی شاهرودی بود که او نیز از قضا متولد عراق و از اعضای بنیانگذار مجلس اعلای [انقلاب] اسلامی عراق بود.

گذشته از اینها حسن دانایی‌فر، سفیر کنونی جمهوری اسلامی در بغداد نیز از معاودان عراقی است و این موضوع در مورد شماری دیگر از مسئولان ایرانی همچون علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نیز صدق می‌کند.
XS
SM
MD
LG