لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

«اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، عربستان هم به دنبالش خواهد رفت»


شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام‌های ارشد عربستان سعودی
شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام‌های ارشد عربستان سعودی
روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره روز پنجشنبه خود به افشای محتوای سخنان محرمانه یک مقام عالی‌رتبه عربستان سعودی در جمع مقام‌های رسمی ناتو پرداخته که در آن به احتمال تلاش ریاض برای دستیابی به سلاح‌های اتمی، در صورت برخورداری ایران از این تسلیحات اشاره شده است.

بر اساس گزارش گاردین، شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان و سفیر سابق این کشور در آمریکا و بریتانیا، این موضوع را کمتر از یک ماه پیش در یک پایگاه هوایی متعلق به بریتانیا و پشت درهای بسته، با مقام‌های رسمی ناتو در میان گذاشته است.

با این حال یک مقام رسمی عربستان سعودی در ریاض که نزدیک به ترکی الفیصل است و در این گزارش نامی از وی برده نشده، با افشای بخش‌هایی از سخنان این شاهزاده سعودی، به نقل از وی گفته است که «جنگ‌افزارهای اتمی ایران» عربستان را وادار خواهد کرد تا برنامه توسعه سلاح اتمی خود را در پیش بگیرد.

آقای ترکی الفیصل که انتظار می‌رود به عنوان وزیر خارجه آتی عربستان سعودی معرفی شود، در این دیدار محرمانه تأکید کرده است: «نمی‌توانیم در موقعیتی زندگی کنیم که ایران از جنگ‌افزارهای اتمی برخوردار باشد.»

وی افزوده است که «اگر ایران به توسعه سلاح هسته‌ای بپردازد، برای ما قابل قبول نخواهد بود و ما نیز به دنبال آن خواهیم رفت.»

اظهارات این شاهزاده سعودی در حالی است که ایران تا کنون بارها اتهام نظامی بودن مقاصد برنامه هسته‌ایش را رد کرده و با صلح‌آمیز خواندن آن، هدف این برنامه بحث‌برانگیز را تولید برق و رادیو دارو عنوان کرده است.

با این حال نه تنها آمریکا و متحدانش به ویژه اسرائیل، ایران را به گسترش سلاح‌های اتمی متهم کرده‌اند بلکه عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز هر از چندی، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارش خود یادآور شده است که اظهارات ترکی الفیصل واکنشی هشدارآمیز به گسترش برنامه هسته‌ای ایران و کاهش میزان اعتماد به چتر حفاظتی عربستان سعودی، این متحد قدیمی ایالات متحده است.

گاردین به قلم جولین برگر، سردبیر دیپلماتیک خود، می‌افزاید که از سال ۲۰۰۳ که نیروهای آمریکایی به باتلاق عراق پا گذاشتند، ایالات متحده بیش از هر زمان آسیب‌پذیر به نظر رسید و عربستان [برای تحکیم چتر حفاطتی خود] سه راه را پیش پای خود دید.

به نوشته آقای برگر، این سه راه عبارت بودند از برخورداری از بمب اتمی، پناه بردن زیر چتر یک قدرت دیگر یا توافق برای خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های اتمی.

سردبیر دیپلماتیک گاردین می‌افزاید: گرچه عربستان اعلام کرده است که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار برای راه‌اندازی ۱۶ رآکتور هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند اما امکان استفاده از سوخت چنین نیروگاه‌هایی برای ساخت سلاح اتمی تقریباً غیرممکن است زیرا ساخت بمب اتمی توسط عربستان، نیاز به آغاز برنامه غنی‌سازی اورانیوم در این کشور دارد که ممکن است سال‌ها زمان‌بر باشد.

با این حال به نوشته آقای برگر، در کوتاه زمان ممکن است عربستان از پاکستان در قبال ایران بهره گیرد.

بر پایه این تحلیل، به دلیل کمک‌های مالی فراوانی که در دهه‌های گذشته از سوی عربستان در اختیار پاکستان قرار گرفته است، توانایی هسته‌ای پاکستان می‌تواند از گزینه‌های بالقوه عربستان باشد.

سردبیر دیپلماتیک گاردین بادآور می‌شود: در این صورت آمریکا احتمالاً نخواهد توانست که چنین همکاری هسته‌ای را که زمینه‌ساز بی‌ثباتی در منطقه است، متوقف کند، چرا که میزان نفوذش بر هر دو کشور عربستان و پاکستان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG