لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۴

ده‌ها هزار معترض در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند


تظاهرات در تهران دوشنبه ۲۵ بهمن
تظاهرات در تهران دوشنبه ۲۵ بهمن
در پاسخ به درخواست برگزاری راهپیمایی در ۲۵ بهمن، ده‌ها هزار تن در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه بوده است. همچنین تلاش میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیوستن به راهپیمایان ناکام مانده است.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که شمار معترضان در تهران چندین شهر ایران به ده‌ها هزار تن می‌رسید، گرچه در نبود رسانه‌های مستقل نیروهای امنیتی با سرکوب شدید و به شکل‌های مختلف از جمله شلیک گاز اشک‌آور از شکل‌گیری هسته‌های تجمع جلوگیری می‌کردند.

در تهران که محل اصلی راهپیمایی مورد درخواست رهبران مخالفان دولت بود، تعداد راهپیمایان بیش از دیگر شهرها بود و حجم حضور نیروهای امنیتی نیز بسیار سنگین توصیف شده است.

از صبح روز دوشنبه، روزی که مخالفان دولت در پی درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس تلاش می‌کنند، گزارش‌ها از تهران حاکی از استقرار نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف به ویژه مناطق مرکزی شهر بود.

گرچه گزارش‌های اولیه میزان نیروهای انتظامی حاضر در سطح شهر را بیش روزهای عادی و کمتر از روزهای حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ارزیابی می‌کرد، بر اساس گزارش شاهدان عینی، رفته رفته بر حجم نیروهای انتظامی افزوده شد.

با این حال در ساعات اولیه گزارش‌های معدودی از حضور نیروهای ویژه در مسیر اعلام شده برای راهپیمایی ۲۵ بهمن مخابره شد و بیشتر نیروهای انتظامی وظیفه جلوگیری از تشکیل هسته‌ای اولیه راهپیمایی را برعهده داشتند.

در همین حال گزارش شاهدان عینی در حوالی ساعت ۱۷ روز دوشنبه به وقت تهران، حاکی است نیروهای امنیتی به شماری از تظاهرکنندگان در میدان انقلاب حمله کرده‌اند.

در اطراف میدان انقلاب صدای شلیک تیر هوایی شنیده شده و گفته می‌شود تعدادی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از موتور سیکلت سعی دارند جمعیت را پراکنده سازند.

همچنین شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای امنیتی در برخورد با راهپیمایان از گاز اشک‌آور و سلاح‌های ساچمه‌ای نیز استفاده کرده‌اند.

علاوه بر این بر اساس همین گزارش‌ها در حمله نیروهای امنیتی برخی از راهپیمایان زخمی و شماری از آنها بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی که پلیس و نیروهای امنیتی از حرکت مردم به سمت میدان آزادی و تجمع آنها در این میدان جلوگیری می‌کنند.

پیشتر یک شاهد عینی که در مسیر خیابان انقلاب، حوالی نواب حضور داشت، به رادیو فردا گفته بود که جمعیت پراکنده در پیاده‌روهای این منطقه مشاهده می‌شوند، اما نیروهای انتظامی سعی در هدایت آنها به خارج از این منطقه و جلوگیری از تجمع‌شان دارند.

وی افزوده بود که نیروهای انتظامی حاضر در این منطقه برخورد و عکس‌العمل تندی در قبال حاضران در محل نداشته‌اند و تنها سعی در هدایت آنها به خارج از این محدوده دارند.


View Larger Map
خیابان انقلاب تهران؛ مسیر راهپیمایی، یادآور حضور میلیونی حامیان جنبش سبز در ۲۵ خرداد ۸۸ است.

این شاهد عینی همچنین تأیید کرد که در چهار راه ولی‌عصر شاهد شکل‌گیری جمعیت و حرکت آن به سمت انقلاب بوده است.

همچنین بر اساس گفته‌های حاضران در پل کالج در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ، راهپیمایان در این منطقه تجمع کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی که نیروی انتظامی در این منطقه نیز به دنبال پراکنده کردن هسته‌های اولیه تجمعات است.

جمعیت شکل گرفته در این منطقه به گزارش شاهدان عینی چندین هزار نفر ارزیابی شده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های تأیید شده توسط شاهدان عینی، گروه‌هایی از راهپیمایان، در حال حرکت به سوی میدان‌های فردوسی و امام حسین تهران هستند.

در همین حال به گفته یک شاهد عینی تجمع‌کنندگان به دنبال برگزاری راهپیمایی سکوت هستند و شعارهای تندی که از سوی برخی از آنها سرداده شده، توسط خود جمعیت کنترل می‌شود.

در همین حال برخی از گزارش‌ها حاکی از تشکیل هسته‌های اولیه در میدان صادقیه تهران است اما گزارش می‌شود که همه راه‌های منتهی به میدان‌های آزادی و انقلاب توسط نیروهای پلیس مسدود شده است.

همچنین گزارش می‌شود که منطقه پاستور که مقر دفتر رهبر جمهوری اسلامی، دفتر ریاست جمهوری و دفتر قوه قضائیه ایران است، توسط مأموران بسته شده است.

در مورد رهبران مخالفان نیز آخرین گزارش‌ها تأیید می‌کند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شرایط حصر خانگی هستند و کلیه کانال‌های ارتباطی با این دو رهبر مخالفان دولت قطع شده است.

سایت کلمه تأیید کرده است که تلاش میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای شکستن این حصر و حضوز در جمع تجمع‌کنندگان تا کنون ناکام مانده است.

راهپیمایی امروز در صورت شکل‌گیری، نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته است، و مسیری که برای آن انتخاب شده، یعنی حدفاصل میدان امام حسین و میدان آزادی، یادآور مسیری است که معترضان در روز ۲۵ خرداد ۸۸ با حضور میلیونی و مسالمت‌آمیز خود در آن به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند.

شکل‌گیری هسته‌های تجمع در برخی از شهرها

در همین حال گزارش‌های از اصفهان، مشهد، رشت، شیراز و کرمانشاه نیز حاکی است که در پاسخ به درخواست راهپیمایی رهبران مخالفان دولت، در این شهرها هسته‌های پر تعداد تجمع تشکیل داده‌است.

گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، گزارش مستقلی از حجم این تجمعات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آن منتشر نشده است اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرهاست.

در اصفهان که بر اساس گزارش‌ها پس از تهران صحنه شکل‌گیری بیشترین جمعیت معترض بود، آن طور که یک شاهد عینی به رادیو فردا گفته است، گارد ویژه در سی‌وسه پل و میدان انقلاب، محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.

این شاهد عینی، حضور پلیس و تجمع‌کنندگان را در میدان انقلاب اصفهان قابل توجه توصیف کرده و افزوده بود که در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، نیروهای گارد و پلیس ضد شورش حضور داشتند.

گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.

بر اساس گزارش شاهدان عینی حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند که این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG