لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

آمریکا دو شرکت تجهیزات کامپیوتری را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد


ساختمان دادگاه عالی آمریکا در واشینگتن
ساختمان دادگاه عالی آمریکا در واشینگتن
دادگاهی در ایالات متحده، دو شرکت تجهیزات کامپیوتری و مالکان آنها، از جمله دو شهروند ایرانی‌تبار را متهم به نقض تحریم‌های علیه ایران از طریق صدور میلیون‌ها دلار قطعات و تجهیزات کامپیوتری به ایران کرده است.

بر اساس اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، فردی به نام «جنگ شی» و شرکت صنعتی و بازرگانی متعلق به او در نیویورک، متهم شده‌است که بدون داشتن مجوز از وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۲۷ بار قطعات و تجهیزاتی کامپیوتری به ایران صادر کرده‌است.

همچنین دو آمریکایی ایرانی‌تبار به نام‌های مسعود حبیبیون و محسن معتمدیان که شرکتی را در ایالت کالیفرنیا اداره می‌کنند، متهم به ۳۲ بار صدور غیرقانونی قطعات و تجهیزات کامپیوتری به ایران و تلاش برای «دسیسه‌چینی و دروغ‌گویی» در مرحله تحقیقات شده‌اند.

در بخش‌هایی از تحقیقات مربوط به پرونده این سه شهروند آمریکایی، مأموران دولتی ایالات متحده شرکتی در دبی را شناسایی کرده‌اند که میلیون‌های دلار قطعات و تجهیزات کامپیوتری با هدف صدور به ایران از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرده است.

در این میان یکی از کارکنان این شرکت در دبی، که به هویت او اشاره نشده، پس از مجرم شناخته شدن در دادگاهی در آمریکا، آغاز به همکاری در روند تحقیقات کرده است.

بر اساس گفته مقام‌های رسمی این فرد گفته است که لپ‌تاپ‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار، برای صادر کردن به ایران از شرکت متعلق به «جنگ شی» خریداری شده‌است و ارزش این داد و ستد به طور متوسط ماهانه ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

مأموران فدرال همچنین در جریان تحقیقات خود به این نکته دست یافته‌اند که تنها در ماه‌های آوریل و مه سال گذشته میلادی، یک هزار دستگاه کامپیوتر توسط شرکت متعلق به «جنگ شی»، به دبی منتقل شده و از آنجا به ایران صادر شده است.

به گفته مقام‌های رسمی، فردی که از او به عنوان یکی از کارکنان شرکت در دبی یاد شده، در فوریه سال جاری میلادی نیز در دیدار با «جنگ شی» در نیویورک، به ضبط مکالمه‌ای پرداخته که در آن «جنگ شی» «ظاهراً» در مورد جعل صورت‌حساب‌های مربوط به صادرات کالا به ایران توضیح داده است.

همین فرد همچنین گفته است که شرکت کارفرمای وی در دبی، لپ‌تاپ‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار از شرکتی در کالیفرنیا خریداری و به ایران صادر کرده است.

بر اساس ادعای این فرد، مسعود حبیبیون و محسن معتمدیان، ماهانه در حدود ۳۰۰ هزار دلار تجهیزات کامپیوتری به شرکت کارفرمای وی در دبی فروخته و از اینکه مقصد نهایی این محموله‌ها ایران است اطلاع داشته‌اند.

بر اساس اسناد این پرونده گفته شده که در ژانویه سال جاری میلادی آقای حبیبیون از این فرد خواسته که ضمن دروغ گفتن به مأموران فدرال در مورد فعالیت تجاری با ایران، دلیل سفر خود به ایران را دیدار با خانواده و نه فعالیت‌های تجاری عنوان کند.

در ماه‌های گذشته چندین شهروند آمریکایی از جمله برخی شهروندان ایرانی‌تبار به اتهام دست داشتن در معاملات غیرقانونی با ایران، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند ولی بیشتر موارد در ارتباط معاملات به تجهیزاتی با قابلیت استفاده در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران بوده است.

آمریکا از سال‌ها پیش با هدف تشدید فشار برای تغییر رفتار مقام‌های تهران در برنامه بحث‌برانگیز اتمی، تحریم‌های یکجانبه‌ای را علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی مصوب شورای امنیت علیه ایران وضع کرده است و امیدوار است ترکیب این گونه تحریم‌ها با دیپلماسی، ایران را به سمت اعتمادسازی در برنامه اتمی‌اش هدایت کند.

با این حال این تحریم‌های یکجانبه تنها بخش‌های مرتبط با تکنولوژی اتمی و موشکی را در بر نگرفته و بخش‌هایی چون بیمه بانکداری و صنعت انرژی ایران و همچنین موارد چون صدور تکنولوژی‌های جدید را در بر می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG