لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۸

«بازداشت زن آمریکایی مجهز به تجهیزات جاسوسی» در یک روستای مرزی ایران


در حالی که برخی از سایت‌های از دستگیری «یک زن آمریکایی مجهز به تجهیزات جاسوسی» توسط نیروهای امنیتی ایران خبر داده‌اند، خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه این موضوع را تأیید کرد.

روز چهارشنبه برخی از سایت‌های خبری در ایران عمدتاً به نقل از یک سایت خبری در استان خراسان شمالی خبر دادند که «یک زن آمریکایی ۵۵ ساله که در دندان‌های خود تجهیزات جاسوسی کار گذاشته و بدون ویزا از ارمنستان وارد ایران شده بود» توسط مأموران امنیتی بازداشت شده است.

سایت خبری نسیم که در استان خراسان شمالی فعالیت می‌کند و عمدتاً اخبار و اطلاعات مربوط به این استان را پوشش می‌دهد، علاوه بر این مدعی شده بود که نام این زن آمریکایی «حال تالایان» است و «مأموران گمرک نوردوز» وی را در حالی که «در دندان‌های خود تجهیزات فنی جاسوسی (میکروفون) کار گذاشته بود» دستگیر کرده‌اند.

نوردوز یکی از روستاهای مرزی استان آذربایجان شرقی است که از توابع شهرستان جلفاست که در حاشیه رود ارس قرار دارد.

پل مرزی نوردوز از راه‌های اصلی تبادل کالا میان دو کشور ایران و ارمنستان است و از سال ۷۴ نیز یک بازارچه مرزی در این منطقه میان دو کشور گشایش یافته و علاوه بر این صادرات گاز ایران به ارمنستان نیز از این نقطه انجام می‌شود.

سایت خبری نسیم همچنین بدون اشاره به منبع خبر خود مدعی شده بود که فرد بازداشت شده «پس از دستگیری اظهار کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران او را به ارمنستان عودت دهد، توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته می‌شود».

این خبر با اندکی تغییر در شماره پنجشنبه روزنامه دولتی ایران بازتاب یافت اما در خبر روزنامه ایران نیز که در ستون ویژه اخبار غیررسمی این روزنامه، «دیگه چه خبر»، منتشر شد، اشاره‌ای به منبع اصلی این خبر نشده است.

اکنون در حالی که پس از یک روز از انتشار این خبر، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی واکنشی به آن نشان نداده‌اند، خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس که به منابع امنیتی در ایران نزدیک است به نقل از «یک منبع آگاه» این خبر دستگیری را تأیید کرد.

ایران تاکنون در سال‌های اخیر شماری از شهروندانی را که تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارند به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است و علاوه بر این بیش از ۱۷ ماه است که جاش فتال و شین باوئر، دو شهروند آمریکایی، به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران در بازداشت به سر می‌برند.

نفر سوم این گروه، سارا شورد، در شهریور امسال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شد و به کشور خود بازگشت اما به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی دادگاه این سه آمریکایی قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود که در این صورت خانم شورد ناچار خواهد بود که به ایران برگردد.

این دادگاه قرار بود در آبان امسال برگزار شود اما به گفته مسعود شفیعی، وکیل این سه شهروند آمریکایی، به دلیل عدم حضور سارا شورد در ایران، برگزاری آن به تعویق افتاد.

همچنین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌ دادستان کل کشور، نیز در این باره گفته بود، علت به تعویق افتادن زمان برگزاری این دادگاه صادر نشدن احضاریه برای سارا شورد بوده است.

ایالات متحده که همواره اتهام جاسوسی را در مورد شهروندان بازداشت شده‌اش در ایران رد کرده است، تا کنون واکنشی به خبر بازداشت این زن آمریکایی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG