لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

نتانیاهو: تهدید نظامی علیه ایران لازم است


بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا
بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، سه شنبه در سخنرانی در کنگره آمریکا گفت که دولت او در برابر «صلح واقعی که امنیت اسرائیل را تضمین کند و فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی برسمیت بشناسند، با سخاوت بسیار عمل خواهد کرد».

نخست وزیر اسرائیل در این سخنرانی قول داد که با رسیدن به صلح واقعی، اسرائیل «نخستین دولت جهان باشد که کشور مستقل فلسطین را برسمیت می‌شناسد».

بنیامین نتانیاهو برای چندمین بار در سفر خود به آمریکا، در این سخنرانی نیز تکرار کرد که کشورش هرگز به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازنمی گردد زیرا این مرز‌ها دیگر قابل دفاع نیست و امنیت اسرائیل امروز را تامین نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر تاکید کرده است که مرزهای سال ۱۹۶۷ باید اساس مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی باشد اما بخاطر «تغییرات جمعیتی صورت گرفته در ۴۴ سال اخیر» مبادله زمین میان طرفین صورت گیرد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، سیاستمداری بیش از یک دهه رهبری حزب راستگرای لیکود را در دست داشته است، درسخنرانی‌اش در کنگره، برای چشم پوشی اسرائیل از بخشی از یهودی نشین‌ها ابراز آمادگی کرد.

نخست وزیر اسرائیل برای نخستین بار گفت در صلح نهایی مورد نظر وی، محدوده دو کشور فلسطین و اسرائیل به گونه‌ای مرزبندی می‌شود که «مجتمع‌های بزرگ» یهودی نشین در کرانه باختری در خاک اسرائیل باقی می‌ماند.

این نخستین بار اسرائیل است که یک نخست وزیر اسرائیل، بویژه از حزب راستگرای لیکود، صریحا می‌گوید که یهودی نشین‌های دیگری که جزو «مجتمع‌های بزرگ» اسرائیلی نشین در کرانه باختری نیستند، تخلیه خواهند شد.

این سخنان نتانیاهو بلافاصله موجب خشم آن گروه از یهودی نشین‌های کرانه باختری شد که می‌دانند ممکن است در پیمان مورد نظر نخست وزیری که حامی او بوده‌اند، محل زندگیشان جا به جا شود.

ساعتی پس از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، رهبران شورای یهودی نشین‌ها به رسانه‌های اسرائیل گفتند که تظاهرات خود را آغاز خواهند کرد، زیرا به گفتهٔ آنها، دست کم، یکصد هزار نفر (از میان حدود سیصد و پنجاه هزار یهودی نشین کرانه باختری) باید جا به جا شوند.

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی کنگره، نظرات شناخته شده پیشین خود را علیه بازگشت پناهندگان فلسطینی و نیز علیه توافق آشتی فتح و حماس تکرار کرد.

بنیامین نتانیاهو خواهان آن شد که محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی، پیمان آشتی فتح و حماس را «پاره کند و به مسیر مذاکرات با اسرائیل بازگردد».

نخست وزیر اسرائیل این دیدگاه خود را نیز مورد تاکید قرار داد که محمود عباس باید ماهیت یهودی اسرائیل را برسمیت بشناسد، «همانگونه که اسرائیل نیز اکنون وجود کشور فلسطین را به عنوان یک اصل مورد نیاز می‌پذیرد».

دولتمردان آمریکا در واکنش‌های اولیه خود به سخنرانی نتانیاهو در کنگره واشینگتن گفتند که نقاط اساسی اختلاف در دیدگاه‌های نتانیاهو و باراک اوباما در مورد مرزهای سال ۱۹۶۷ به قوت خود باقی مانده است.

فلسطینی‌ها نیز در واکنش به سخنرانی نتانیاهو درکنگره گفتند که او آخرین دریچه‌ها را بروی صلح بست.

نبیل شعث، از مقامات ارشد تشکیلات خود گردانی شامگاه سه شنبه گفت که راهکارهای ارائه شده از سوی نخست وزیر اسرائیل «غیر قابل قبول» است.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در غزه، نیز گفت که «نتانیاهو، رییس قوای اشغالگران، حق و حقوق فلسطینی‌ها را کاملا نادیده گرفت»، و افزود که «فلسطینی‌ها باید یک راهبرد عربی را برای مقاومت در پیش گیرند».

نتانیاهو: باید تهدید نظامی علیه ایران وجود داشته باشد

نخست وزیراسرائیل در بخش‌هایی از سخنرانی پنجاه دقیقه‌ای خود در کنگره آمریکا، آنچه را که همواره «خطرات بزرگ ناشی از ایران» نامیده، تکرار کرد.

بنیامین نتانیاهو با قدردانی عمیق از آمریکا و بویژه از باراک اوباما که همچنان «برتری نظامی اسرائیل را تضمین می‌کند»، تاکید کرد که باید تهدید جدیدی برسر ایران وجود داشته باشد تا سران تهران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند.

نخست وزیراسرائیل در این رابطه افزود که کشورش در هرحال، می‌داند در برابر خطرات چگونه از خود دفاع کند.

هنگامی که در دقایق نخست سخنرانی آقای نتانیاهو در کنگره نیز، فردی به حضور او به سختی اعتراض کرد و سیاست‌های دولت اسرائیل را مورد اعتراض قرار داد، نخست وزیر اسرائیل گفت «یکی از نمادهای مهم و ارزش‌های مشترک در مردمسالاری اسرائیل و آمریکا همین اعتراض است، درحالی که در مجلس‌های حکومت‌های خودکامه تهران یا طرابلس چنین اتفاقی هرگز رخ نمی‌دهد».

فریدمن: دعوت بوینر از نتانیاهو «ابلهانه» بود

سخنرانی نتانیاهو در کنگره به دعوت جان بوینر، رییس جمهوریخواه کنگره انجام شد، و جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا نیز که خود دوشنبه با نتانیاهو در واشینگتن دیدار کرده بود، برای استقبال از نتانیاهو به کنگره رفته بود.

به هنگام سخنرانی نخست وزیر اسرائیل، روسا و تمامی اعضای مجلسین نمایندگان و سنا، در کنار شماری از دولتمردان و وزیران آمریکایی و میهمانان عالیرتبه آمریکایی دیگری در کنگره حضور داشتند.

این دومین بار در سال‌های اخیر بود که بنیامین نتانیاهو از امکان سخنرانی در کنگره آمریکا برخوردار می‌شد، درحالی که چنین امتیازی در تاریخ کنگره به سیاستمداران برجسته جهانی مانند نلسون ماندلا، وینستون چرچیل و اسحاق رابین داده می‌شد.

توماس فریدمن، روزنامه نگار مشهور یهودی آمریکا در نیویورک تایمز، از کنگره کشورش بخاطر دادن امکان دومین سخنرانی به نخست وزیر اسرائیل، انتقاد کرده و آنرا «ابلهانه» نامیده بود.

با وجود این، صد‌ها عضو کنگره در طول سخنرانی نتانیاهو، ده‌ها بار از جای خود برخاستند و برای بسیاری از سخنانی که نخست وزیر اسرائیل، با تسلط کامل و لهجه آمریکایی، بیان می‌کرد، دقایق طولانی کف می‌زدند.

استقبال بسیار گرم کنگره‌ای که اکنون جمهوریخواهان در آن اکثریت هستند از نخست وزیر اسرائیل، در حالی بود که باراک اوباما در سفر اروپایی خود وارد کاخ باکینگهام بریتانیا شده بود.

جمهوریخواهان آمریکا به سختی از «فشار وارده» روزهای اخیر از سوی دولت اوباما به دولت اسرائیل شاکی بودند.
XS
SM
MD
LG