لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

احمدی‌نژاد: هیچ‌کس نمی‌تواند ملت را از حق انتخاب محروم کند


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، اظهار داشت هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را از «حق انتخاب» خود محروم کند.

محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی ریاست‌ جمهوری‌اش، اظهارات انتقادی و مناقشه‌برانگیزی درباره حاکمیت ایراد داشته است.

این در حالی است که اصولگرایان و شخصیت‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، بارها درباره تلاش محمود احمدی‌نژاد برای نشاندن یکی از نزدیکانش بر مسند ریاست جمهوری هشدار داده‌اند.

در یکی از تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها، محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه به مسئله انتخابات پرداخت و گفت: «ملت انتخاب خود را انجام خواهد داد و هیچ‌کس، حتی سیاست‌بازانی که قصد دارند به هر قیمتی رقبای خود را حذف کنند، حق ندارند این حق را از ملت بگیرند.»

به گزارش ایرنا، رئیس دولت تصریح کرد: «همه باید توجه داشته باشند که کسی حق ندارد علیه هیچ یک از آحاد ملت، توهین، افترا و تهمت بزند و این کار خلاف شرع، قانون و نقطه مقابل حرکت انقلاب و خیانت به ملت است و ملت هرگز چنین اجازه‌ای را به کسی نخواهد داد، چون انتخابات متعلق به ملت است.»

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت در انتخابات «امانتدار» رای مردم بوده، گفت: «اراده مردم تعیین‌کننده است و بدون تردید انتخابات پرشکوه و روی کار آمدن رئیس جمهوری با رای بالا، همه معادلات را حتی در سطح جهان تغییر خواهد داد.»

رئیس دولت تاکید کرد که «چشم جهانیان به ایران است که چگونه از این راه عبور خواهد کرد.»

تاکید محمود احمدی‌‌‌‌نژاد به «حق انتخاب» مردم درحالی است که حتی وزیر اطلاعات تحمیلی آیت‌الله خامنه‌ای در کابینه، نسبت به تحرکات گروه احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات سخن گفته است.

به تازگی، حیدر مصلحی در یک همایش سپاه پاسداران گفته بود نباید از «گفتمان‌های گروه‌های التقاطی و ... گفتمان‌های ترکییی و نوظهور» در انتخابات آینده غافل شد.

وزیر اطلاعات برکنار شده دولت نهم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، هم در اظهاراتی مشابه گفته است «فتنه آينده با شعار عدالت، مقابله با فساد و با چهره نفاق و حمايت از پا برهنه به ميدان می‌آيد.»

سرلشکر فیروزآبادی، دیگر چهره‌ای بود که در روزهای اخیر هشدار داد گروه محمود احمدی‌نژاد با پول‌های که در دو سه سال اخیر خرج کرده «ساختاری را بوجود آورده که ممکن است به نام دفاع از ولایت و شعار امام زمان و دفاع از عدالت، کار خود را انجام دهد.»

حامیان سابق و اصولگرایان مخالف محمود احمدی‌نژاد می‌گویند کاندیدای مورد نظر رئیس دولت اسفندیار رحیم مشایی، مشاور و رئیس دفتر سابق وی است.

این عده، اعطای نشان لیاقت به مشایی، شعار «زنده باد بهار» و شرکت وی در مراسم و جشن‌های مختلف را همه در این راستا ارزیابی می‌کنند. این همه در حالی است که محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی نامزدهای خود برای انتخابات را به صراحت مشخص نکرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها درباره امکان عبور آنها از فیلتر شورای نگهبان همچنان ادامه دارد.

با این حال «تبلیغات» انتخاباتی «نامزد» محبوب احمدی‌نژاد بدون اعلام رسمی آغاز شده است.

تیتر یک آخرین شماره روزنامه خورشید در سال ۹۱ «اسفند یارتان بهار می‌آید»، است. روزنامه خورشید متعلق به سازمان تامین اجتماعی به سرپرستی سعید مرتضوی است.

روزنامه ایران نیز با «مژده دهید باغ را، بوی بهار می‌رسد» صفحه یک خود را بسته است.

روزنامه دولتی ایران روز شنبه، ۲۶ اسفند، هم تیتر برجسته خود را «تحقق افسانه تهران-شمال در سرزمین اسفندیار» زده بود.

محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس، که خود برای ریاست‌ جمهوری نامزد شده، گفته است که محمود احمدی‌نژاد از «بالا آمدن مشایی در انتخابات ناامید نیست» و حتی در صورتی که عدم صلاحیت مشایی اعلام شود به طور قطع وی گزینه‌های دیگری را همراه دارد.

اصولگرایان سابقا حامی احمدی‌نژاد نتوانسته‌اند با کاندیدای واحد به عرصه انتخابات وارد شوند.

اصولگرایان و منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای افزون بر هشدارهای پیاپی درباره کاندیدای مورد نظر محمود احمدی‌نژاد، از حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در انتخابات نیز به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند که به تازگی در اظهارات حیدر مصلحی وزیر اطلاعات بازتاب یافت.

اصلاح‌طلبان هنوز کاندیدایی معرفی نکرده‌اند اما شماری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نیز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از محمد خاتمی خواسته‌اند برای برون‌رفت از اوضاع کنونی نامزد شود.

به تازگی علی مطهری از اصولگرایان منتقد دولت گفته است که اگر محمد خاتمی کاندیدا شود رای می‌آورد و محمدرضا باهنر هم اظهار داشته در همه نظر سنجی‌ها اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در صدر هستند.
XS
SM
MD
LG