لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

اخراج دو دیپلمات ایرانی از بوسنی


بوسنی و هرزگوین دو دیپلمات ایرانی را به ظن عملیات جاسوسی، از جمله برقراری ارتباط با یک رهبر وهابی، از این کشور اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه در وزارت امنیت ملی بوسنی روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت، اظهار داشت که این دو دیپلمات با نام‌های احمد دولاب حمزه و سهراب جدیدی به‌عنوان «عناصر نامطلوب» تشخیص داده شده و از کشور اخراج گردیده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

وزارت امنیت ملی بوسنی طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که «این دو فرد از پرسنل دیپلماتیک ایران ... از موقعیت شغلی خود برای فعالیت‌های نامتناسب با وظایف دیپلماتیک و مغایر با کنوانسیون وین استفاده کرده‌اند».

این بیانیه مشخص نکرده که دو دیپلمات یاد شده در چه تاریخی خاک این کشور را ترک کرده اند.

یک منبع آگاه در وزارت امنیت ملی بوسنی که نخواسته نامی از وی برده شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که دو دیپلمات وزارت خارجه ایران مظنون به جاسوسی و اقدامات مشکوک در تضاد با قوانین این کشور بوده‌اند.

به‌گفته وی این دو فرد به‌عنوان دبیر دوم و سوم سفارت کار می‌کردند و هر دو آنها، به‌ویژه سهراب جدیدی با نصرت امامویچ رهبر وهابی‌های ساکن بوسنی تماس‌هایی برقرار کرده بودند.

این منبع گفته است که چنین ارتباطاتی به‌عنوان «جاسوسی» قلمداد می‌شود.

بوسنی و هرزگوین کشوری با سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جنوب شرقی اروپا واقع است.

سفارت ایران در سارایوو در جواب تماس خبرگزاری فرانسه گفته است که «واکنشی نسبت به اخراج دیپلمات‌های خود ندارد»

بوسنی و هرزگوین بعد از فروپاشی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۲ اعلام استقلال کرد، اما صرب‌های ساکن این منطقه مخالف همه‌پرسی و اعلام استقلال بودند. صرب‌های بوسنی که از طرف صربستان حمایت می‌شدند به قصد تجزیه کشور وارد جنگ مسلحانه علیه بوسنیاایی‌ها شده و جنگ خونین سه ساله میان قومیت‌ها در کشور به راه افتاد که منجر به کشته شدن فجیع مسلمانان بوسنی شد.

ایران در آن هنگام از مسلمانان بوسنی اعلام حمایت کرده بود. نهایتا طرف‌های درگیر در سال ۱۹۹۵ معاهده صلح امضا کردند و نیروهای ناتو برای ممانعت از شروع دوباره جنگ وارد کشور شدند.
XS
SM
MD
LG