لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

اپوزیسیون لبنان: حزب‌الله می‌خواهد کشور را به جنگ با اسرائیل بکشاند‬


سعد حریری(چپ) و فواد سینیوره(راست)
سعد حریری(چپ) و فواد سینیوره(راست)
اپوزیسیون لبنان با ابراز نگرانی از فرستادن پهپاد از سوی حزب‌الله بر آسمان اسرائیل می‌گوید حسن نصرالله می‌خواهد اسرائیل را به خاطر تأمین منافع ایران و سوریه، به جنگ با لبنان بکشاند.

پس از سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین در آسمان اسرائیل، حسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد که این هواپیمای ساخت ایران را حزب‌الله به اسرائیل فرستاده بود.

فواد سنیوره و سعد حریری دو تن از نخست‌وزیرهای پیشین لبنان در صدر چهره‌های اپوزیسیون لبنانی هستند که این اقدام حزب‌الله را محکوم کرده و گفته‌اند که حسن نصرالله از سوی ایران ماموریت گرفته است که پای اسرائیل را به جنگی دیگر در لبنان بکشاند تا آنگاه ایران نیز به واکنش روی آورد و ضربات نظامی مورد نظر خود را به اسرائیل وارد کند.

حسن نصرالله پنجشنبه گذشته تایید کرد که پهپاد مورد نظر ساخت ایران بوده که به گفته وی، به خدمت نیروهای «مقاومت» در لبنان در آمده بود.

پیش از اظهارات نصرالله، کار‌شناسان نظامی و رسانه‌های اسرائیل پیوسته ابراز اطمینان کرده بودند که حزب‌الله این پهپاد را به نیابت از ایران به سوی آسمان اسرائیل روانه کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و به نقل از مقام‌های اسرائیلی، ‌جنگنده‌های اسرائیلی پیش از ظهر روز شنبه پانزدهم مهر که به تعقیب این پهپاد پرداختند، به مدت ۲۳ دقیقه برای رسیدن آن به فضای منطقه‌ای که مسکونی نباشد، صبر کردند و زمانی که شیئی پروازی با سرعتی پایین به فراز جنگل «یاتیر» رسید، آن را منهدم کردند.

این گزارش‌ها می‌افزاید تلاش اولیه واحد سایبری هوایی اسرائیل در فرونشاندن سالم پهپاد بود تا جزییات بیشتری از آن در اختیار اسرائیل قرار گیرد اما چون در دقایق اولیه این هدف حاصل نگردید، دستور انهدام آن داده شد.

برخلاف گفته نصر الله و ایران، اسرائیل تاکید کرده است که از‌‌ همان نخستین لحظات رخنه این شیئی پروازی، آن را زیر کنترل داشت.

در ایران ابتدا سرتیپ پاسدار جمال الدین آبرومند از سخنگویان سپاه پاسداران هفته گذشته با تجلیل از این اقدام حزب‌الله، سخنان گفته بود.

اما پس از آنکه حسن نصرالله تأیید کرد که نیروهای وی مسئول این اقدام بوده‌اند، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع ایران یکشنبه بیست و سوم مهر در تهران گفت «توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست و در اختیار و خدمت امت اسلامی است و هر آنچه که دراختیار داریم در زمان خود برای دفاع از امت و سرزمین‌های اسلامی مورد استفاده قرار می‌دهیم و این، امری طبیعی است».

اما نخست‌وزیران پیشین لبنان خواهان آن شده‌اند که حزب‌الله باردیگر ملت و کشور لبنان را به خاطر منافع ایران به جنگ نکشاند.

فواد سنیوره که در زمان نخست‌وزیری وی تحرکات نظامی حزب‌الله در خاک اسرائیل در تابستان ۲۰۰۶ به نبرد موسوم به ۳۳ روزه منجر شد، یکشنبه گفت «حزب‌الله می‌خواهد با درگیر کردن لبنان، این کشور را به جنگ نظامی جدیدی در برابر اسرائیل سوق دهد».

فواد سنیوره این را نیز گفت که حزب‌الله حق ندارد که به نام لبنان اعلان جنگ کند. به نوشته روزنامه لبنانی انگلیسی زبان دیلی استار، فواد سنیوره در بیانیه خود با صراحت تاکید کرد که حزب الله «دستور» ایران را اجرا کرده است و افزود «این تصمیم هیچ ربطی به لبنان ندارد و نصرالله با کسی در لبنان مشورت نکرده ... فناوری پهپاد نیز ایرانی بوده است... و اگر نصرالله می‌خواهد کشور ما را به جنگ با اسرائیل ببرد، از دولت و مسئولان لبنان درخواستی نکرده است.»

نخست‌وزیر پیشین لبنان این را نیز گفت که «سخنان حسن نصرالله امنیت همه شهروندان لبنان را به خطر می‌اندازد».

در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و اسراییل بیش از ۱۱۰۰ لبنانی کشته شده و بسیاری از خانه‌ها ویران شدند.

اپوزیسیون لبنان همواره گفته‌اند که حزب‌الله دولت در دولت تشکیل داده و خود را «آقای لبنان» می‌داند.

فواد سنیوره همچنین گفت که فرستادن پهپاد به آسمان اسرائیل پایمال کردن آشکار مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است؛ قطعنامه‌ای که بر اساس آن، نبرد «۳۳ روزه» پایان یافته بود.

پیش از آنکه واکنش فواد سنیوره در رسانه‌های وابسته به اپوزسیون لبنان منتشر شود، سعد حریری که پس از صدارت در دولت فواد سنیوره نخست وزیری لبنان را در دست داشت، در سخنانی که لحنِ دادنِ پیامی غیر مستقیم به اسرائیل را داشت، گفت «همه لبنان، این پهپاد نیست».

سعد حریری نیز شنبه در مصاحبه با نشریه لبنانی «النهار» گفت حزب‌الله دارد یک «ماجراجویی» دیگر ایجاد می‌کند.

سعد حریری، فرزند نخست وزیر به قتل رسیده لبنان در مصاحبه‌اش با النهار گفت روشن است که حزب‌الله با هدف منحرف کردن افکار عمومی از بحران سوریه و نقشی که حزب‌الله در رخدادهای سوریه دارد، می‌خواهد کاری کند که اسرائیل تحریک شود و لبنان را هدف قرار دهد.

در همین حال، سعد حریری از سخنان میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان که خواهان تشکیل یک سیستم مشترک در لبنان برای استفاده از توانایی‌های حزب الله بر اساس طرح‌های نظامی (و نه چریکی) و ضمن در نظرگرفتن مصالح و منافع ملی لبنان شده است، پشتیبانی کرد.

حزب الله از سال ۲۰۰۶ از دست زدن به هر نوع تحرکی علیه اسرائیل خودداری می‌کرد اما فرستادن پهپاد ساخت ایران به آسمان اسرائیل نخستین تحرک مهم این سازمان در این سال‌ها محسوب می‌شود.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل حتی پیش از این این اقدام حزب‌الله گفته بود چون حزب‌الله اکنون بخشی از دولت لبنان است، اگر اقدامی علیه اسرائیل انجام دهد که واکنش جدی اسرائیل را بطلبد، اسرائیل این بار ملاحظات نبرد «۳۳ روزه» را نخواهد داشت و تمامی لبنان را زیر آتش خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG