لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

در بی‌خبری ایران، امارات میزبان جام ملت‌های آسیا شد


 شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا
شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا، امارات را به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد. این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران از جلسه انتخاب میزبان بی‌اطلاع مانده و حتی منتظر نمایندگان AFC بود تا امکانات میزبانی ایران را بررسی کنند.

به این ترتیب سوای طلسم ۴۳ ساله قهرمانی ایران در جام ملت‌‌های آسیا، طلسم میزبانی هم در بهترین حالت اگر سال ۲۰۲۳ به ایران واگذار شود، ۴۷ سال طول خواهد کشید.

امارات، عربستان، کویت، بحرین، تایلند و ایران از جمله کشورهای متقاضی میزبانی بودند. همه کشور‌ها انصراف دادند غیر از ایران و امارات. فدراسیون ایران وانمود می‌کرد همراه با امارات به دور نهایی انتخاب میزبان راه یافته در حالی که برای این گزینش، مرحله‌بندی وجود ندارد و صرفاً کناره‌گیری سایر کشور‌ها باعث شد این دو کشور باقی بمانند.

احتمال میزبانی ایران و خبر انتخاب کفاشیان در پست تشریفاتی نایب رئیس AFC با بازی رسانه‌ای فدراسیون مبنی بر ارتقای جایگاه ایران در مناسبات فوتبال قاره آسیا همراه شده بود. اما نایب رئیس کنفدراسیون حتی از جلسه انتخاب میزبان هم بی‌اطلاع ماند.

واقعیت ماجرای نایب رئیسی کفاشیان چه بود؟ کنفدراسیون آسیا پنج نایب ‌رئیس دارد برای پنج منطقه. از منطقه مرکزی تنها کفاشیان ثبت نام کرده بود و به همین خاطر بدون رأی‌گیری انتخاب شد.

حبرگزاری ایسنا نوشته: «شکست در میزبانی جام ملت‌ها، اندک شیرینی حاصل از کرسی کفاشیان را از بین برد.» به نوشته این خبرگزاری امارات سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه زیرساخت‌های فوتبالی داشته و از هر حیث غیر از استقبال تماشاگران، کاندیدای شایسته‌تری بود اما ایران تقریباً هیچ تلاش فنی برای کسب میزبانی نداشت.

علی کفاشیان چهار روز پیش برای رایزنی‌ با شیخ سلیمان رئیس AFC راهی بحرین شد و بعد از بازگشت گفت کنفدراسیون با درخواست ایران برای بررسی دوباره شرایط امارات و ایران موافقت کرده است. کفاشیان تاکید کرد به زودی نمایندگانی برای ارزیابی مجدد به تهران می‌آیند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران، زمان انتخاب میزبان جام ملت‌ها را به دو ماه دیگر و اردیبهشت‌ موکول ‌کرده بود. ایسنا در گزارش انتقادی خود نوشت: «کفاشیان فضا را به گونه‌ای جلوه می‌داد که ایران و امارات شانس برابری دارند. همین کافی بود تا امیدواری زیادی بین مردم ایجاد شود و رسانه‌ها هم با پرداختن به موضوع در هزینه‌های به بار آمده شریک باشند.»

کفاشیان ۱۶ اسفند به سایت فدراسیون گفت: «قرار شد پنج کار‌شناس در ایام عید به امارات و ایران سفر داشته باشند و گزارش‌های نهایی خود را به AFC ارائه کنند برای تصمیم‌گیری نهایی. شیخ سلمان تاکید کرد نقاط ضعف و قوت هر دو کشور کنار هم در تابلوی اعلانات نمایش داده شود تا اعضا به صورت مستقل میزبان را مشخص کنند!»

اما شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون علاوه بر یادآوری محدودیت‌ها و موانع برگزاری مسابقات در ایران، تاکید کرده است که اگر مسابقات در امارات برگزار شود، درآمد تبلیغاتی AFC چند برابر بیشتر از برگزاری آن در ایران خواهد بود. موضوعی که در کنار مشکلاتی از قبیل اینترنت، هتل، ترافیک، وضعیت هوا، امکانات ورزشگاه‌ها، حضور زنان در استادیوم، پخش تلویزیونی و سایر مسائل، بخت میزبانی ایران را به صفر رساند.

شیخ سلمان که بحرینی است، گفت: «مایلم به فدراسیون فوتبال امارات بابت موفقیتش برای کسب میزبانی تبریک بگویم. کمیته اجرایی نسبت به توانایی‌های امارات برای میزبانی اطمینان کامل دارد. باور دارم امارات می‌تواند حتی شرایط بهتری نسبت به جام ملت‌های ۲۰۱۵ در استرالیا فراهم کند.»

علی کفاشیان در واکنش به تصمیم کنفدراسیون گفت: از AFC خواستیم دلایل ندادن میزبانی را به ایران بگوید و من فقط می‌توانم ابراز تاسف کنم. در خصوص اماکن و ورزشگاه‌ها مشکل نداشتیم و بعضی که ناقص بود تعهد دادیم تا کامل ‌کنیم اما بیشترین مشکل ما حق پخش و اسپانسر بود.

XS
SM
MD
LG