لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

پس از فیس‌بوک، شرکت اپل هم هدف حمله هکری قرار گرفت


شرکت آمریکایی اَپِل روز سه‌شنبه، اول اسفند، اعلام کرد که «تعداد کمی» از رایانه‌های کارکنان این شرکت هدف حمله هکری قرار گرفته اما «هیچ اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، شرکت اپل طی بیانیه‌ای گفت که این رخنه از طریق یک سایت متعلق به «برنامه‌نویسان خارج از این مجموعه انجام شده است.»

به ظاهر هکرها با استفاده از نقطه ضعفی در یک افزونه مرورگر جاوا، موفق به نصب بدافزار خود بر روی دستگاه‌های مَک چند نفر از کارمندان اپل شده‌اند.

در ادامه بیانیه اَپل آمده است: «ما در اَپل تعداد اندکی از سیستم‌های آلوده را شناسایی و آنها را از شبکه حذف کردیم. هیچ مدرکی دال بر خروج داده‌های اطلاعاتی از اَپل وجود ندارد.» بیانیه رسمی شرکت اَپل زمان وقوع این حمله هکری را مشخص نکرده است.

با این حال، این شرکت بزرگ تولیدکننده رایانه‌های مَک و تلفن‌های هوشمند آیفون به مشتریان خود اطمینان داده که متخصصان این مجموعه مشغول تهیه و ارائه برنامه مخصوصی هستند که به زودی جهت پاکسازی رایانه‌های مَک از وجود هرگونه بدافزار جاوا در دسترس کاربران این سیستم‌ها قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد حمله سایبری علیه شرکت اپل تنها چند روز پس از اعتراف مسئولان فیس‌بوک به وقوع تهاجمی مشابه علیه این شبکه اجتماعی در ماه ژانویه صورت گرفته است.

روز جمعه، فیس بوک اعلام کرده بود که یک ماه قبل شماری از کارکنانش از سوی هکرها مورد «حمله‌ای پیچیده» قرار گرفته بودند، «اما تاکنون نشانه‌ای مبنی بر آسیب دیدن اطلاعات کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک مشاهده نشده است.»

حمله هکری به اپل جدیدترین حلقه از زنجیره حملات مشابهی است که برضد شرکت‌ها و نهادهای سرشناس آمریکایی انجام می‌شود. پیشتر و در مواردی مشابه توئیتر، روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، وال استریت ژورنال، واشینگتن پست و وزارت نیروی ایالات متحده آمریکا هدف تهاجم‌های مشابهی قرار گرفته بودند.

در حالی که روزنامه‌های مورد حمله «کشور چین» را به عنوان مبدا تهاجم‌های سایبری علیه خود معرفی کرده‌اند، فیس‌بوک، توئیتر و اپل اشاره‌ای به نام این کشور نکرده‌اند.

در همین حال، شرکت امنیتی «ماندیانت» با انتشار گزارشی ۶۰ صفحه‌ای در روز سه‌شنبه، گروه هکرهای چینی را با دولت این کشور مرتبط دانسته و مقر آنها را در مراکز اطلاعاتی نظامی چین در شهر شانگهای اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG