لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در روز پنجشنبه؛ «درخواست برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی»


هیات مذاکره‌کننده اتمی ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه دور نخست مذاکرات خود را در بغداد به پایان رساندند و به گفته‌ دیپلمات‌ها و خبرگزاری‌ها، روز پنجشنبه گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

در روز چهارشنبه، گروه ۱+۵ و ایران هرکدام بسته پیشنهادی خود را ارائه کردند. به گفته منابع دیپلماتیک، از جمله خواست‌های گروه ۱+۵ توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی است.

در همین روز مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون به رادیو فردا گفت که نگرانی‌ ۵+۱ در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در بسته پیشنهادی این گروه گنجانده شده است.

مایکل مان همچنین در گفت‌وگو با پرس تی‌وی اظهار داشت که انتظار نمی‌رود دو طرف بتوانند در بغداد به توافق نهایی دست یابند و رسیدن به این توافق در روندی تدریجی حاصل خواهد شد.

بر اساس گزارش های منتشره، دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافق مشخصی دست یابند.

تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز گزارش داده که از جمله اختلاف‌ها بر سر وضعیت تحریم‌ها است و اینکه چه هنگام و طی چه روندی باید این تحریم‌ها لغو شوند.

در همین زمینه ایرنا گزارش داده است، یكی از اعضای هیات آمریكایی اعلام كرده كه واشینگتن همچنان به دنبال اعمال تحریم‌های یكجانبه خود است اما طرف روس گفته است كه با این تحریم‌ها مخالف است.

از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در یک کنفرانس خبری در تهران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را عاملی مخرب در رسیدن به توافق دانست و درباره نشست بغداد اظهار داشت: «آنها بايد سياستی را در پيش بگيرند كه نشان از حسن نيت در جهت حل اين موضوع داشته باشد. البته ما در مجموع خوشبين هستيم و نظراتی كه ارائه شده است گويای اين است كه طرف مقابل هم علاقمند است نشست بغداد نشست موفقيت‌آميزی باشد اميدواری ظرف دو سه روز آينده اخبار خوبی از نشست بغداد بشنويم.»

خوش بینی روسیه

در مسکو، سرگئی‌ لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در همین روز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه برسد. وزیر خارجه روسیه گفت که این برداشت وجود دارد که ایران این بار برای رسیدن به نتیجه آمده است.

ایرنا گزارش داده است که مذاکرات در روز پنجشنبه دنبال خواهد شد و یک منبع دیپلماتیک نیز در گفت‌وگو با رویترز این خبر را تایید کرده است.

پس از پایان مذاکرات ۳ ساعته بغداد سعید جلیلی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی با کاترین اشتون، نماینده گروه ۱+۵ پس از مذاکرات دیدار داشت.

به گزارش ایرنا، هلگا اشمید، معاون كاترین اشتون،‌ هم پس از گفت‌وگو با علی باقری معاون جلیلی، با نمایندگان ۱+۵ دیدار کرد تا دیدگاه‌های باقری را در مورد بسته پیشنهادی ۱+۵ به آنها منتقل كند.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفته است که گفت‌وگوهای روز چهارشنبه، مفصل و جدی بوده است.

یک دیپلمات دیگر به این خبرگزاری گفته است که پس از اینکه بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ ارائه شد، ایران بحث را به دیگر موضوعات گسترش داد که از نظر این گروه موضوعات محوری نبودند.

به گفته یک دیپلمات غربی مسئله غنی‌سازی ۲۰ درصدی موضوع محوری است که باید به آن پرداخته شود.

واکنش آمریکا

در واشینگتن ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت که در بسته پیشنهادی غرب گام‌های متقابلی پیش‌بینی شده که در صورت اقدام عملی ایران به اجرا درخواهد آمد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که گفته می‌شود برای شیرین کردن بسته پیشنهادی، به تهران وعده داده شده که تحریم‌های تازه‌ای وضع نخواهد شد و ممنوعیت فروش برخی از قطعات هواپیما لغو خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود در مورد بیمه کشتی‌های ایرانی را لغو کند.

برپایه این گزارش ۵+۱ به ایران همچنین پیشنهاد داده که اورانیوم غنی‌شده خود را به بیرون از کشور منتقل کند و در ازای آن برای رآکتور تهران سوخت دریافت کند.
XS
SM
MD
LG