لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

ابراز تردید برزیل درباره اهداف برنامه اتمی ایران


آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل
آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیل
دولت برزیل روز جمعه با فاصله گرفتن از مواضع پیشین خود نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل صلح‌جویانه باشد ابراز تردید کرد.

آنتونیو پاتریوتا، وزیر خارجه برزیلف روز جمعه در مصاحبه با «یو او ال نیوز» با اشاره به سوء ظن‌های مطرح شده علیه ایران، اظهار داشت نگرانی‌های موجود بر پاره‌ای از قرائن و شواهد استوار است.

وزیر خارجه برزیل تصریح کرد: «نگرانی‌هایِ مبتنی بر قرائنی وجود دارد که برنامه توسعه انرژی هسته‌ای ایران، ممکن است مختص به اهداف صلح‌آمیز نباشد و من معتقدم ضروری است که ایران نشان دهد که این برنامه تنها برای اهداف صلح‌آمیز است.»

وزیر خارجه برزیل با این حال تاکید کرد که اعتمادسازی باید از راه «گفت‌وگو» صورت پذیرد.

آنتونیو پاتریوتا اظهار داشت: «ما طرفدار رابطه‌ای با ایران هستیم که بتوانیم در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشیم.»

احتمال صلح‌آمیز نبودن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران از سوی برزیل در حالی بیان می‌شود که این کشور در سال ۱۳۸۹ به همراه ترکیه به شدت با تصویب قطعنامه تحریمی علیه تهران مخالف بود و به آن در شورای امنیت رای منفی داد.

ترکیه و برزیل در سال ۱۳۸۹ تلاش‌شان برای قانع کردن ایران به خارج ساختن اورانیوم غنی‌شده از کشور به موفقیت رسید اما از سوی قدرت‌های جهانی با سردی با ‌آن برخورد شد.

سال ۸۹ با میانجیگری برزیل و ترکیه، تهران سرانجام پذیرفت که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مدت یک سال در خاک ترکیه به امانت بگذارد تا دربرابر آن، ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی برای رآکتور امیرآباد دریافت کند.

در آن سال لوییز ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری وقت برزیل به همراه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای «تواقنامه تهران» به تهران آمدند.

اما پس از عقیم ماندن «توافقنامه تهران» و تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران، تهران تصمیم به ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد گرفت.

با این حال رئیس جمهوری کنونی برزیل، دیلما روسف، برخلاف داسیلوا، روابط محتاطانه‌تری با تهران در پیش گرفته است.

امسال برزیل همچنین از مخالفت خود برای تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران دست برداشت.
XS
SM
MD
LG