لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

کلینتون: انتشار اسناد ویکی‌لیکس حمله به منافع آمریکا و جامعه جهانی است


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در نخستین اظهار نظر درباره اسناد منتشر شده از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس، از افشای این اطلاعات به شدت ابراز تاسف کرد و گفت این اقدام نه تنها حمله به سیاست خارجی آمریکا بلکه حمله به جامعه جهانی است.

وی درعین حال گفت این اسناد نشان‌دهنده عمق نگرانی‌ها درباره برنامه‌ اتمی ایران است.

وب‌سایت ویکی‌لیکس، روز یکشنبه، بخشی از ۲۵۰ هزار گزارش محرمانه دیپلماتیک ایالات متحده را که می‌گوید در اختیار دارد، منتشر کرد.

هیلاری کلینتون روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت ایالات متحده با شدت با کسانی که این اسناد را دزدیده‌اند، برخورد خواهد کرد.

هیلاری کلینتون گفت: «ایالات متحده، از افشای هرگونه اطلاعاتی که باید محرمانه می‌ماند، از جمله گفت‌وگوهای خصوصی میان مقام‌ها یا مشاهدات و ارزیابی‌های شخصی دیپلمات‌هایمان عمیقا متاسف است.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که انتشار چنین اسنادی در همکاری ایالات متحده با دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت اما وی در عین حال ابراز اطمینان کرد که مناسبات آمریکا با دیگر کشورها استوار خواهد ماند.

هیلاری کلینتون با بیان اینکه «این افشاگری تنها حمله به منافع سیاست خارجی آمریکا نیست»، گفت: «این حمله‌ای به جامعه جهانی است.»

وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد این اسناد، «گفت‌وگوها و مذاکراتی» را افشا کرده است که هدف آن تضمین امنیت جهانی و رونق اقصادی است.

اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده، از جمله حاکی از آن است که شماری از کشورهای عرب منطقه در خفا به آمریکا فشار می‌آورند که به ایران حمله کند و تاسیسات اتمی را نابود سازد.

هیلاری کلینتون گفت: «همه آن به اصطلاح گزارش‌های دیپلماتیک که منتشر شده، تاییدکننده این واقعیت است که ایران تهدید بسیار جدی‌ای در نگاه همسایگانش و نگرانی جدی‌ای برای فراسوی منطقه است.»

هیلاری کلینتون تاکید کرد به خاطر چنین نگرانی گسترده‌ای بود که آمریکا توانست پشتیبانی بین‌المللی برای تصویب قطعنامه چهارم تحریمی علیه ایران را به دست آورد.

وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت هر کسی که این گزارش‌ها را می‌خواند به این نتیجه می‌رسد که این نگرانی درباره ایران، «موجه» و «فراگیر» است.

در اسنادی که منتسب به وزارت خارجه آمریکا است، دیپلمات‌های آمریکایی در ارزیابی‌ها و گزارش‌های خود، شماری از رهبران کشورهای جهان را با القاب و توصیف‌های به کار برده‌اند که برای رسانه‌ها بسیار مورد توجه واقع شده است.

در این اسناد، همچنین گزارشی منتشر شده است که به جاسوسی آمریکایی‌ها از مقام‌های سازمان ملل اشاره دارد.

برپایه این اسناد، در ژانویه سال ۲۰۰۹، بخش ویژه‌ای زیر نظر وزارت خارجه، به دنبال جمع‌آوری مشخصات مقام‌های سازمان ملل و از جمله شخص دبیرکل بوده است؛ این بخش به دنبال جمع آوری اطلاعاتی چون ایمیل، شماره حساب، شماره پرواز، مشخصات فنی دستگاه‌های ارتباطی و پسوردها بوده است.

مطابق با اسناد منتشر شده، آمریکا همچنین به دنبال زندگی‌نامه‌ها و مشخصات بیولوژیک نمایندگان دایم بریتانیا، روسیه، فرانسه و چین در شورای امنیت بوده است.
XS
SM
MD
LG