لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

صف‌های طولانی برای انتخاب نخستین رئیس جمهور مصر پس از مبارک


مصری‌ها برای انتخاب نخستین رئیس جمهور خود پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک، چهارشنبه ۳ خرداد ماه به پای صندوق‌های رای رفتند.

در این انتخابات، ۱۳ نامزد تایید صلاحیت شدند که یکی از آنها هفته گذشته انصراف داد.
در غیاب نظر سنجی‌های قابل اعتماد، مشخص نیست کدامیک از نامزد‌ها بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد.

شخصیت‌های اسلامگرا، لیبرال، سوسیالیست و مسئولینی از نظام مبارک، در میان نامزد‌ها به چشم می‌خورند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر، قسمتی مهم از سریال انقلاب مصر است که در جریان آن حدود ۸۵۰ نفر کشته و بیش از ۶هزار نفر زخمی شدند.

اسلامگرایان موفق شده‌اند بیشتر کرسی‌های پارلمان مصر را در انتخابات پارلمانی حدود ۵ ماه پیش، از آن خود کنند.
انتخابات رياست جمهوری در مصر
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:20 0:00

هرکس در انتخابات ریاست جمهوری مصر پیروز شود، با چالشی سخت در مسیر بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور مواجه خواهد شد. او همچنین ناچار خواهد بود با نظامیان که خواهان ادامه نفوذ سیاسی و اقتصادی خود هستند، تعامل کند.

شورای عالی نیروهای مسلح از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک، اداره موقت مصر را در دست گرفته است. این شورا قول داده است که اول ژوئیه قدرت را به رئیس جمهور غیر نظامی منتخب تحویل دهد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی برگزار می‌شود که هنوز اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور، نخست وزیر، پارلمان، قوه قضائیه و ارتش مشخص نیست؛ چراکه اختلاف‌ها میان جریان‌های سیاسی بر سر تشکیل هیات تدوین قانون اساسی، مانع از تشکیل این هیات شده است.

رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری مصر دو روز به طول می‌انجامد. مصر با ۸۲ میلیون شهروند، پر جمعیت‌ترین کشور عربی است. حدود ۵۱ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. ۱۳ هزار حوزه رای‌گیری پیش‌بینی شده که حدود ۱۴ هزار قاضی در آنها بر روند رای‌گیری نظارت می‌کنند.

قرار است نتیجه مرحله اول انتخابات مصر سه شنبه ۹ خردادماه اعلام شود. برپایه جدول زمانبندی، قرار است مرحله دوم انتخابات ۲۷ و ۲۸ خرداد برگزار شود و یکم تیر رئیس جمهور جدید مصر معرفی شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از رای‌دهندگان در حالی به سمت مراکز رای‌گیری می‌رفتند که صندلی همراه خود می‌بردند. آنها انتظار دارند که مجبور به ساعت‌ها انتظار در صف‌های رای شوند.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصر سه هفته به طول انجامید و در جریان آن، مصری‌ها با دیدگاه‌های نامزد‌ها آشنا شدند.

برجسته‌ترین نامزد‌ها

به نظر می‌رسد رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری، میان پنج نامزد باشد. انتظار می‌رود رئیس جمهور مصر یکی از این پنج نفر باشد:

۱- عمرو موسی دبیرکل پیشین اتحادیه عرب نامزدی است که در برخی از نظر سنجی‌ها، بخت بیشتری برای پیروزی دارد. موسی ۱۰ سال پیش وزیر امور خارجه مصر در زمان حسنی مبارک بود. او اما در زمان انقلاب مصر، با معترضان همراهی کرد و خواستار برقراری دموکراسی در کشور شد.

۲- محمد مرسی نامزد گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین مصر است. او نامزد اصلی این گروه اسلامگرا نبود اما پس از رد صلاحیت نامزد اصلی به دلیل محکومیت قضایی‌‌ای که داشت، او به عنوان نامزد این گروه معرفی شد. گروه اخوان المسلمین بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان مصر را در دست دارد.

۳- عبدالمنعم ابو الفتوح نامزد اسلامگرایی است که از گروه اخوان المسلمین جدا شده است. او پس از آنکه گروه اخوان المسلمین پس از انتخابات مصر اعلام کرد در انتخابات مختلف شرکت مستقیم نخواهد داشت، از این گروه جدا شد. با وجود اینکه ابو الفتوح به اعتدال مشهور است، اما سلفی‌ها حمایت خود را از او اعلام کردند. او در انتخابات سه روز پیش ریاست جمهوری مصر در حوزه‌های خارج از کشور، بیشترین آرا را از آن خود کرده است.

۴- احمد شفیق آخرین نخست وزیر دولت حسنی مبارک است. او در دوره انقلاب مصر و برای آرام کردن اعتراض‌ها، به عنوان نخست وزیر برگزیده شد. با این وجود او به عنوان نامزد ثبت نام کرد. این اقدام اعتراض بسیاری از نیروهای انقلاب مصر را در پی داشت. پارلمان مصر هم قانونی برای محرومیت چهره‌های شاخص نظام مبارک از نامزدی در انتخابات تصویب کرد اما کمیسیون عالی انتخابات، این قانون را نپذیرفت.

۵- حمدین صباحی نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری مصر است. او از ناصری‌ها یعنی وفاداران به جمال عبد الناصر رئیس جمهور اسبق مصر به شمار می‌آید. صباحی از حمایت نیروهای چپگرا برخوردار است. او با گروه‌های فلسطینی و لبنانی از جمله حماس و حزب الله، ارتباط نزدیکی دارد.
XS
SM
MD
LG