لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

محمد مرسی: من رهبر انقلاب و حامی آن هستم


 سخنرانی روز جمعه مرسی
سخنرانی روز جمعه مرسی
محمد مرسی روز جمعه ۳ آذر در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته به فرمان ریاست جمهوری که پنجشنبه صادر کرد، در جمع هوادارانش، خود را رهبر انقلاب و حامی آن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هزاران تن از هواداران مرسی روز جمعه روبروی کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره تجمع کردند. از سوی دیگر هزاران تن از مخالفان مرسی در میدان تحریر تجمع کرده و علیه او شعار دادند.

مرسی در سخنرانی خود گفت: «من متعلق به همه شما هستم و غیر ممکن است در طرفداری از بخشی از فرزندان وطنم، مصر، علیه بخش دیگر اقدام کنم.»

رئیس جمهور مصر افزود که برای ثبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و چرخش در قدرت تلاش می‌کند.

رئیس جمهور مصر ادامه داد: «به هیچ وجه وجود مخالفان من را نگران نمی‌کند. برعکس می‌خواهم اپوزیسیونی قوی و حقیقی وجود داشته باشد.»

او گفت برخی از هواداران نظام سابق مصر از دستگاه قضایی برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می‌کنند. رئیس جمهور مصر تصریح کرد که این افراد را معرفی خواهد کرد.

محمد مرسی پنجشنبه شب با صدور فرمان ریاست جمهوری جدیدی که در آن به خود قدرت زیادی می‌داد، باعث آغاز موجی از خشم و اعتراض میان مخالفانش شد به گونه‌ای که روز جمعه ۳ آذرماه، اعتراض‌های خشونت‌باری در قاهره و شماری دیگر از شهرهای مصر روی داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضانی کردند که در خیابان قصر العینی، یکی از خیابان‌های منتهی به میدان تحریر قاهره تجمع کردند.

این میدان که محل اصلی تجمع‌های اعتراضی در روزهای انقلاب مصر بود روز جمعه به محل تجمع هزاران نفر از مخالفان مرسی تبدیل شد. معترضان فرمان قانون اساسی را «کودتا» توصیف کردند.

شماری از شخصیت‌های سیاسی پس از صدور فرمان مرسی که در آن تصمیم‌هایش را از احکام دستگاه قضایی مصون کرد، با صدور بیانیه‌ای با متهم کردن مرسی به ربودن انقلاب، او را «مبارک دوم» نامیدند.

هنگام سخنرانی مرسی و پس از آن، مخالفان او که در میدان تحریر تجمع کرده بودند شعار دادند: «مبارک به مرسی بگو نوبت سلول(زندان) پس از صندلی(ریاست) می‌رسد» و «برو برو همچون مبارک، بگو چه کسی در انقلاب تو را برگزید؟»

شعار «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند» از دیگر شعارهای سر داده شده توسط مخالفان مرسی بود. این‌‌ همان شعاری است که در اعتراض‌های ۱۸ روزه دوره انقلاب علیه مبارک سر داده شد. مبارک هم این به دلیل محکوم شدن به حبس ابد در اتهام مربوط به صدور فرمان کشتن تظاهرکنندگان در دوره انقلاب، در زندانی در جنوب قاهره به سر می‌برد.

از سوی دیگر، ده‌ها تن از جوانانی که مرسی آنها را «خرابکار» توصیف کرد، به سوی نیروهای پلیس سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

مخالفان مرسی همچنین در سه شهر ساحلی اسکندریه، بور سعید و سوئز به علاوه شماری دیگر از شهر‌ها از جمله دلتای نیل در جنوب مصر تجمع کردند.

معاونان مرسی می‌گویند که او فرمان جدید را برای تسریع در دوره انتقالی صادر کرده است که احکام قضایی باعث طولانی شدن آن می‌شود. اما رقبایش او را به «فرعون مستبد»ی توصیف می‌کنند که می‌خواهد دیدگاه خود از اسلام را بر جامعه تحمیل کند.

در میان استقبال جهانی از توافق آتش‌بس میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها که به میانجی‌گری مصر به دست آمد، مرسی فرمان قانون اساسی را صار کرد. او در این فرمان، پارلمان و هیات تدوین قانون اساسی جدید را که حزب آزادی و عدالت بازوی سیاسی اخوان المسلمین بر آنها هیمنه دارد، از احکام قضایی مصون کرد.

روزنامه مصری الدستور روز جمعه در تیتر خود در صفحه اول نوشت: «مرسی دیکتاتور موقت.»
همچنین برپایه این فرمان، مرسی اختیار برکناری دادستان کل کشور را در دست گرفت و او را دو سال پیش از موعد بازنشستگی، از سمتش برکنار کرد.

منابع بیمارستانی اعلام کردند که در درگیری میان هواداران و مخالفان مبارک در شهر اسکندریه، دستکم ۱۲ نفر زخمی شدند. پس از این درگیری‌ها، مخالفان مرسی با یورش به دفتر حزب آزادی و عدالت شاخه نظامی گروه اخوان‌المسلمین در اسکندریه، با به آتش کشیدن آن، اقدام به پرتاب اشیاء از پنجره‌ها کردند.

در شهر بور سعید نیز یکی از جوانان تلاش کرد با بالا رفتن از دیوار، وارد دفتر حزب آزادی و عدالت شود. اما اعضای حزب که در دفتر حضور داشتند، او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. پس از آن معترضان دفتر را سنگ باران کردند.

دفا‌تر حزب آزادی و عدالت در قنات و اسماعیله نیز هدف حمله معترضان قرار گرفت.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که دستورهای اخیر مرسی، باعث نگرانی بسیاری از مصری‌ها و همچنین جامعه جهانی شده است.

او در جمع خبرنگاران گفت: «خلأ قانون اساسی در مصر را تنها از راه تدوین قانونی اساسی که به آزادی‌های اصلی و حقوق مردم احترام می‌گذارد و همچنین پایبندی به تعهدات بین‌المللی را تصمیم می‌کند، می‌توان از میان برداشت.»

نولند از مصری‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند و اختلافات خود را از راه گفت‌و‌گوی دموکراتیک و به شکلی مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه‌ای از مصری‌ها خواست «به روند دموکراتیک» احترام گذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: «پس از چند دهه دیکتاتوری، انتقال سیاسی به دموکراسی در چند هفته یا چند ماه محقق نمی‌شود. در این چارچوب به نظرما نمی‌رسد فرمان ریاست جمهوری در مسیری صحیح صادر شده باشد.»

اما رابرت کالول سخنگوی ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تاکید کرد که فرمان جدید محمد مرسی «نگرانی‌های بزرگی درباره حقوق بشر در مصر به وجود می‌آورد.»
XS
SM
MD
LG