لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

اهود باراک: آمریکا برای رویارویی با چالش‌های ایران آماده است


اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که کشورش و همچنین آمریکا برای مقابله با «چالش‌ ایران» در هر سطحی از «آمادگی» برخوردارند، و همزمان، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران نتانیاهو گفته است که «پنجاه روز آینده حساسترین روز‌ها برای سرنوشت کشور اسرائیل از پس از استقلال این کشور و دستکم از پس از نبرد "یوم کیپور" است».

به گزارش تلویزیون اسرائیل، اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل پنجشنبه در پی دیداری در تل آویو با دریاسالار جیمز واینفلد معاون نیروهای مسلح آمریکا که به طور ناگهانی وارد این کشور شده بود، افزود که «آمادگی آمریکا نیز برای مقابله با چالش‌ ایران، امری غیر قابل تردید است».

اهود باراک این را نیز گفت که «آمریکایی‌ها قوای خود را در آب‌های خلیج فارس متمرکز می‌کنند» که او آن را هم اقدامی «بسیار حایز اهمیت» نامید.

در همین حال، وزیر دفاع اسرائیل که به حمایت از رویکرد حمله نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران، حتی به صورت یکجانبه و بدون هماهنگی قدرت‌های دیگر و از جمله آمریکا، شهرت یافته است، گفت که «آمریکا حق سیادت و اختیارات اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد و واقف است که اسرائیل برای آینده و امنیت خود می‌تواند تصمیمات خویش را اتخاذ کند».

به گفته اهود باراک، چالش ایران برای اسرائیل و آمریکا، مشترک است اما برای اسرائیل گذر زمان حیاتی‌تر است.

وزیر دفاع اسرائیل با وجود اختلاف نظر‌ها میان اسرائیل با بزرگ‌ترین هم‌پیمان خود در جهان را تأیید کرد اما گفت چیزی که بر سر آن اختلافی وجود ندارد، آمادگی چشمگیر آمریکا برای مقابله با هر نوع خطر و در هر رده و سطحی است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دریاسالار واینفلد «در چارچوب برنامه پیشین و طبق دعوت معاون ستاد کل ارتش اسرائیل ژنرال یائیر ناوه به اسرائیل رفته است».

اما جیمز واینفلد چند روز پس از آن به اسرائیل آمده است که رئیس او، ژنرال مارتین دمپسی رئیس نیروهای مسلح آمریکا، از هر گونه حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز برائت کرد و گفت «هیچ تمایلی ندارم که در چنین حمله‌ای مشارکتی داشته باشم».

ژنرال دمپسی بار‌ها در هفته‌های اخیر تأکید کرده است که حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران تنها برای مدت زمانی پیشرفت برنامه‌های اتمی ایران را با تأخیر روبرو می‌کند و موجب توقف همیشگی این طرح‌ها نخواهد شد.

اهود باراک در حالی با دریاسالار جیمز واینفلد در تل آویو دیدار کرد که خود نیز قرار است بزودی برای گفت‌و‌گو با همتای آمریکایی خود لئون پانتا و نیز سایر بلندپایگان پنتاگون راهی واشینگتن شود.

همزمان با آمدن دریاسالار واینفلد به اسرائیل،‌ دان شاپیرو سفیر آمریکا، در تل آویو پنجشنبه گفته بود که «ایالات متحده حق اسرائیل را برای دفاع از خود و مردمش محترم می‌شمارد».

گزارش‌های روزهای اخیر رسانه‌های اسرائیل و آمریکا حاکی بود که میان سفیر آمریکا با بنیامین نتانیاهو درگیری لفظی بسیار سختی بر سر راهکارهای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران روی داده است و بنیامین نتانیاهو در یک نشست محرمانه، به سختی از اظهارات‌ دان شاپیرو برافروخته شده و به او پاسخی تند که در عرف دیپلماتیک کمتر رایج است، داده است.

مشاور نتانیاهو: ۵۰ روز آینده خطیر‌ترین روز‌ها برای تصمیم‌گیری تاریخی

در همین حال، تساخی هانگبی، وزیر پیشین و از نزدیک‌ترین سیاستمداران کارکشته حزب لیکود به نتانیاهو، پنجشنبه در سخنانی گفت که «پنجاه روز آینده که بسیار خطیر است و از زمان جنگ یوم کیپور تا کنون به چنین حساسیتی نبوده است، در برابر ما قرار دارد و شاید آن را خطیر‌ترین روزهای سرنوشت ساز برای اسرائیل از زمان استقلال کشور نامید».

تساخی هانگبی به روزنامه مذهبیون اسرائیلی به نام «مکور ریشون» گفت «هر تصمیمی که نخست وزیر (در مورد ایران) بگیرد، در تاریخ ثبت خواهد شد».

روزنامه «مکور ریشون» گفته است که مشروح سخنا هانگبی را در شماره آدینه این روزنامه، هفدهم شهریور(هفتم سپتامبر) منتشر می‌کند.

تساخی هانگبی این را نیز گفته است که «تصمیمی که نتانیاهو بگیرد، با نگاه به تاریخ گرفته خواهد شد و کسی مانند نتانیاهو که افق تاریخی را نیز در نظر دارد و خاستگاه خانوادگی‌اش بر اساس ایدئولوژی (ملی گرایی یهود) است، به مثابه رهبری تصمیم می‌گیرد که ماجرا‌ها را از دور می‌نگرد».

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ایران تاریخ دیرینه و تمدنی قابل احترام دارد

همزمان، ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل که بسیار کم مصاحبه می‌کند، پنجشنبه در یک گفت‌و‌گو با رسانه‌های اسرائیل، با گرمی بسیار از کشور باستانی و ملت ایران سخن گفت.

ژنرال بنی گانتس گفت: «ایران کشوری با ده‌ها میلیون جمعیت با ده‌ها مراکز علمی و دانشگاهی با اقتصادی قوی و بنیان‌های اقتصادی خیره‌کننده، با تاریخ، فرهنگ و تمدنی باستانی و غنی و قابل احترام... شایسته وضعیتی بهتر از امروز است و من براین باور هستم که ایران سرانجام برنامه هسته‌ای را با ماهیت امروزی آن کنار خواهند گذاشت و به این سنجش خواهد رسید که بهای سنگینی برای ادامه مسیر کنونی نپردازد».

ژنرال بنی گانتس از مردم اسرائیل نیز خواست که دستخوش هراس عمیق ناشی از نزدیک بودن یک جنگ احتمالی‌‌ نشوند و مرتب فکر نکنند که بامداد فردا که از خواب برخواهند خاست، خبر آغاز حمله و شروع جنگ را می‌شنوند.»

ژنرال گانتس این را نیز افزود که نیروی دریایی اسرائیل «با همه کوچکی خود، از قدرتی خیره‌کننده که به آن امکان عمل در هر نقطه‌ای را می‌دهد، برخوردار است و سایر نیروهای نظامی نیز می‌توانند به هر جایی که به جبهه‌ای برای دفاع از کشور باشد، در خاورمیانه وارد شوند».
XS
SM
MD
LG