لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

بیست و چهارمین سال ناکامی باشگاه‌های ایرانی در آسیا


با حذف تیم ذوب آهن اصفهان، پرونده باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بسته شد. نمایندگان فوتبال امارات با برتری مقابل تراکتورسازی و ذوب آهن راهی دور بعد شدند.

آخرین باری که تیمی از ایران به قهرمانی آسیا رسید، بهمن ماه ۱۳۷۱ بود که پاس تهران موفق به کسب جام قهرمانی شد. آن تیم حالا دیگر وجود ندارد و با واگذاری امتیاز به استان همدان، در دسته دوم بازی می‌کند.

ذوب‌ آهن که با بهترین خط دفاعی و بیشترین امتیاز راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شده بود، امید فراوانی به تداوم درخشش در مرحله حذفی داشت.

شاگردان یحیی گل محمدی در بازی رفت مقابل العین امارات به تساوی یک بر یک رسیدند تا با اندوخته‌ای مناسب، در بازی برگشت برای رسیدن به جمع هشت تیم نهایی تلاش کنند.

حتی تساوی بدون گل هم رای به صعود ذوب آهن می‌داد اما گل دقیقه ۱۲ لی میونگ جو باعث غافلگیری ذوب آهن شد.

در نیمه دوم نیز محمد عبدالرحمان با پاس عمقی، آسپریلا ستاره باشگاه اماراتی را در موقعیت گلزنی قرار داد و او هم با عبور از نژادمهدی گل دوم العین را زد.

در استادیوم فولادشهر ۱۵هزار نفر گردهم آمده بودند تا صعود نماینده ایران را جشن بگیرند. اتفاقی که برخلاف انتظارات و پیش ‌ینی‌ها رخ نداد.

در حالیکه مسئولین فوتبال در ایران و مدیران باشگاه‌ها، همواره لیگ ایران را برتر از لیگ کشورهای خلیج فارس می‌دانند، دو باشگاه اماراتی با عبور از سد نمایندگان ایران راهی دور بعد شدند.

رشید مظاهری، محمد نژادمهدی (مسعود حسن زاده)، وحید محمدزاده، علی حمام، هاشم بیک‌زاده(مهرداد قنبری)، مهدی مهدی‌پور، قاسم حدادی‌فر، مرتضی تبریزی، احسان پهلوان(دانیال اسماعیلی‌فر)، محمدرضا عباسی و کاوه رضایی بازیکنان ذوب آهن در این مسابقه بودند.

زلاتکو دالیچ سرمربی العین نیز از بازیکنانی نظیر دانیلو آسپریلا، لی میونگ جو، عمر عبدالرحمان، دیانفرس داگلاس و باستوس استفاده کرد.

موقعیت‌های ذوب آهن در امتداد بازی به خاطر سراسیمگی بازیکنان و گاهی هم خودمحوری برخی از آنها، راهی به چارچوب دروازه العین نیافت.

زلاتکو دالیچ در نشست خبری گفت: به خاطر انسجام تاکتیکی‌مان، ذوب آهن با ۱۵ بازیکن هم نمی‌توانست شکست‌مان دهد. وقتی تیمی از ذوب آهن بهتر می‌دود، نشان می‌دهد که از ذوب آهن برتر است!

یحیی گل‌محمدی هم گفت: روی بی‌نظمی خودمان گل دوم را خوردیم و کارمان خیلی سخت شد. فکر نمی‌کردیم به این راحتی گل بخوریم. مهار بازیکنی مثل عبدالرحمان کار ساده‌ای نیست او نابغه فوتبال آسیاست. فقط عبدالرحمان نبود و باید از چهار پنج بازیکن خوب العین مراقبت می‌کردیم.

سرمربی تیم ذوب آهن یادآور شد: «نمی‌توان انتظار داشت که ذوب آهن تیمی مثل العین را حذف کند. اسیر حرفه‌ا‌ی‌گری حریف و بی‌تجربگی خودمان شدیم.»

به این ترتیب، طلسم باشگاه‌های فوتبال ایران برای کسب عنوان قهرمانی در آسیا ۲۴ ساله شد.

XS
SM
MD
LG