لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

بیش از ۱۶۰۰ بازرگان ایرانی مجبور به ترک گرجستان شده‌اند


 یک بانک گرجی
یک بانک گرجی
محمود داوری یکی از اعضای اتاق بازرگانی بین‌المللی گرجستان می‌گوید که اخیرا ۱۶۴۵ تاجر ایرانی به خاطر آنچه که وی «مواجه شدن با چالش‌هایی از طرف دولت گرجستان» نامیده، مجبور شده‌اند از این کشور خارج شوند.

داوری تاجر ایرانی-گرجستانی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال» چاپ گرجستان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳، بازرگانان ایرانی با مشکلات متعددی که به دستور دولت تفلیس به وجود آمده بود مواجه شدند و حتی مجبور شدند که حساب‌های بانکی خود را ببندند.

البته این روزنامه اشاره کرده است که به غیر از مجبور شدن برخی تجار ایرانی برای بستن حساب‌های بانکی خود در گرجستان، بانک مرکزی این کشور نیز تیرماه سال جاری حساب بانکی ۱۵۰ تاجر ایرانی را به اتهام استفاده آنها از سیستم مالی این کشور برای دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران و پولشویی مسدود کرده بود.

گئورگی کاداگیدزه، رئیس بانک مرکزی گرجستان‌‌ همان زمان از «عقیم گذاشتن تلاش چند بانک ایرانی و اشخاص حقیقی مرتبط با دولت ایران طی دو سال گذشته که می‌خواستند وارد سیستم بانکی گرجستان شوند» خبر داد.

وی مشخصا به بانک پاسارگاد ایران اشاره کرد که درخواست این بانک برای ایجاد شعبه‌ای در تفلیس رد شده است.

با اینهمه دولت گرجستان تاکنون جزئیات مربوط به مسدود کردن حساب بانکی ایرانی‌ها را منتشر نکرده است.

یک مقام وزارت اقتصاد که نخواسته نامی از وی برده شود، در گفت‌وگو با «فایننشال» گفته است که پرونده این ایرانی‌ها هنوز هم «بسیار حساس» است.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی گرجستان شمار شرکت‌های ایرانی ثبت شده در این کشور طی سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به ۲۲۱۵ مورد رسید. بر اساس این گزارش، ایران در شش ماه اول جاری میلادی بیش از ۴۷ میلیون دلار کالا به گرجستان صادر کرده و بیش از ۱۴ میلیون دلار واردات از این کشور داشته است.

کل صادرات ایران به گرجستان در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود و ۱۹ میلیون دلار نیز واردات ایران از این کشور بود.

داوری در ادامه گفته است که «چطور یک تاجر بدون حساب بانکی می‌تواند تجارت خوبی داشته باشد؟ خصوصا اینکه ایرانی‌ها برای دریافت ویزای گرجستان نیز دچار مشکل شده‌اند».

گرجستان از ۱۰ تیرماه سال جاری به صورت یکجانبه قرارداد لغو روادید با ایران را فسخ کرد.
قرارداد لغو روادید برای اقامت ۴۵ روزه میان دو کشور در جریان سفر وزیر خارجه وقت ایران به تفلیس در نوامبر ۲۰۱۰ امضا و در ژانویه ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شد.

این روزنامه از قول مقامات گرجستان علت فسخ لغو روادید با ایران را مشکلات مهاجرت و تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرده است.

این گزارش می‌گوید که بانک‌های گرجستان همچنین محدودیت‌هایی برای ارائه خدمات به شهروندان ایرانی اعمال کرده‌اند.

روزنامه فایننشال از قول داوری نوشته است که بانک «تی بی‌سی» گرجستان حساب‌های بانکی ایرانی‌ها به ارزش ۱۸ میلیون دلار را مسدود کرده است، هم‌اکنون هیچ بانک گرجی با ایرانی‌ها همکاری نمی‌کند و همه این‌ها به دستور دولت این کشور انجام می‌شود.

وی گفته است که صنعت توریسم گرجستان نیز از این اقدامات ضرر می‌بیند.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی گرجستان، در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۹ هزار و ۶۹۷ ایرانی به قصد تجارت و تفریح به این کشور آمده و ۸۸ هزار و ۷۹۲ نفر آن‌ها به کشور خود بازگشته‌اند.

داوری گفته است که هم اکنون با خروج تجار ایرانی و مشکلات بوجود آمده، بسیاری از پروژه‌ها به حالت تعلیق درآمده است، از جمله پروژه «دریای تفلیس».

وی دوبی را نمونه‌ای از جذابیت برای سرمایه گذاران ایرانی نام برده و گفته است که ایرانی‌ها سالانه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه به دوبی می‌برند، تفلیس هم می‌تواند دوبی دیگری باشد.
XS
SM
MD
LG