لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

نبش قبر یاسر عرفات آغاز شد


 غزه
غزه
یک مسئول فلسطینی و منابع نزدیک به خانواده عرفات اعلام کردند که عملیات مقدماتی برای نبش قبر یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی به منظور نمونه‌برداری از بقایای جنازه او برای تشخیص علت مرگش آغاز شده است.

تاکنون هیچ گزارش رسمی درباره دلایل مرگ هشت سال پیش عرفات منتشر نشده است. او پس از وخامت ناگهانی حالش، در بیمارستانی نظامی در نزدیکی پاریس در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ درگذشت. برخی مسئولان فلسطینی و نزدیکان عرفات تاکنون چندین بار از فرضیه کشته شدن او با زهر توسط اسرائیل سخن گفته‌اند.

پس از آنکه شبکه خبری الجزیره فیلمی مستند درباره مرگ یاسر عرفات پخش کرد، فرضیه مسموم شدن او بار دیگر مطرح شد. در این فیلم آمده است که یک مرکز تخصصی در لوزان سوییس، در بررسی برخی از وسایل عرفات، وجود آثار پولونیوم را کشف کرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده عرفات روز سه‌شنبه ۲۳ آبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که عملیات کنار زدن طبقه سیمانی و سنگ از روی قبر عرفات آغاز شده و این کار ۱۵ روز به طول خواهد انجامید.

این منبع خاطرنشان کرده است که باز کردن قبر عرفات «چند مرحله» دارد و قبر با حضور متخصصان فرانسوی و کار‌شناسان سوییسی و روسی که قرار است در تحقیقات درباره دلایل مرگ عرفات شرکت کنند، باز خواهد شد.

قبر عرفات که در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن قرار دارد، روز دوشنبه به وسیله چادر پوشانده شد.

مسئولان فلسطینی پیشتر اعلام کرده بودند که قرار است ۶ آذرماه آینده نمونه‌برداری از جنازه یاسر عرفات همزمان با رسیدن هیات‌های فرانسوی، سوییسی و روسی به رام الله آغاز شود.

منبع نزدیک به خانواده عرفات خاطر نشان کرده است که با توجه به جایگاه عرفات و حرمت جنازه او، به خبرنگاران اجازه تصویربرداری از آن داده نخواهد شد.

از روز یکشنبه نیروهای امنیتی فلسطینی منطقه‌ای که قبر یاسر عرفات در آن قرار دارد را در مقابل رفت و آمد مردم بستند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی روز یکشنبه در جریان مراسم هشتمین سالگرد یاسر عرفات تاکید کرد که این تشکیلات از زمان مرگ ناگهانی این رهبر فلسطینی، از هیچ تلاشی برای تحقیق در دلایل مرگ او فروگذار نکرده است.
XS
SM
MD
LG