لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

عباس: حماس در مسیر آشتی فلسطینی‌ها کارشکنی می‌کند


محمود عباس
محمود عباس
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گروه حماس را به مانع تراشی در مسیر روند آشتی گروه‌های فلسطینی از راه «خرابکاری» در روند فعالیت کمیسیون انتخابات فلسطین متهم کرد.

گروه حماس با رد این اتهام اعلام کرد که عباس می‌خواهد بدون در نظر گرفتن توافقات صورت گرفته، انتخابات برگزار کند.

به گزارش رویترز، عباس که در کنفرانسی خبری در رام الله سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آشتی با حماس‌‌ همان انتخابات است». او سپس تاکید کرد: «هر کس در فکر برپایی امارت مستقلی باشد، مردم فلسطین به او چنین اجازه‌ای نخواهند داد.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که کمیسیونی از رام الله به منظور فراهم کردن زمینه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برپایه توافق میان فتح و حماس در دوحه و قاهره، به عزه رفته است اما از فعالیت اعضای این کمیسیون به بهانه وجود زندانیان سیاسی از حماس در زندان‌های کارانه باختری رود اردن، ممانعت شد.

عباس گروه حماس را میان دادن اجازه به کمیسیون برای فعالیت در غزه یا از سرگیری گفت‌و‌گو میان دو طرف مخیر کرد.

نیروهای حماس و فتح در سال ۲۰۰۷ در نوار غزه با یکدیگر درگیری شدند. این درگیری به بیرون راندن نیروهای فتح از غزه منجر شد. از آن هنگام تا کنون حاکمیت سرزمین‌های فلسطینی به دو بخش تقسیم شده است. غزه در کنترل حماس قرار دارد و فتح حاکمیت کرانه باختری رود اردن را در دست گرفته است.

این در حالی است که پیش از آن حماس در انتخابات پارلمانی فلسطینی در سال ۲۰۰۵ در نوار غزه پیروز شده و تشکیل دولت داده بود. عباس اما حماس را متهم به «کودتا» کرد و دولت آن را منحل اعلام کرد.

پاسخ حماس

سامی ابو زهری سخنگوی حماس در تماس تلفنی با شبکه خبری الجزیره، اتهام‌های محمود عباس را رد کرد.

ابو زهری عباس را متهم کرد که می‌خواهد با کنار گذاشتن دیگر موارد موردتوافق دو طرف در مذاکرات دوحه و قاهره، از جمله تشکیل دولت وحدت ملی، انتخابات برگزار کند.

سخنگوی حماس تاکید کرد که فعالیت کمیسیون انتخابات تا زمان اجرای تمام توافق‌ها باید متوقف شود. او تاکید کرد که متوقف کردن فعالیت کمیسیون انتخابات در نوار غزه به دلیل نبود آزادی در کرانه باختری و در نتیجه نبود فضای برگزاری انتخابات صورت گرفته است.

آمریکا و نتانیاهو

محمود عباس از فشارهای آمریکا بر تشکیلات خودگردان فلسطینی به منظور جلوگیری از ارائه درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور غیر عضو به مجموع عمومی سازمان ملل متحد سخن گفت.

او تاکید کرد که پناه بردن به سازمان ملل متحد به دلیل بسته شدن افق راه حل سیاسی در مذاکرات صلح با اسرائیل صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG