لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

حزب‌الله لبنان فرستادن پهپاد به اسرائیل را تکذیب کرد


پهپادی که هفت ماه پیش بر فراز اسرائیل سرنگون شد.
پهپادی که هفت ماه پیش بر فراز اسرائیل سرنگون شد.
حزب‌الله لبنان در پاسخ به ادعای مقام‌های اسرائیل اعلام کرد پهپادی به سمت اسرائیل نفرستاده است.

شبکه خبری المنار لبنان وابسته به حزب‌الله، شامگاه پنجشنبه پنج اردیبهشت، در خبرهای فوری خود اعلام کرد: «حزب‌الله هرگونه ارسال پهپاد به فلسطین اشغالی را رد می‌کند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرده بود که پرواز یک پهپاد را در حریم هوایی لبنان رصد کرده و این پهپاد را هنگام ورود به حریم هوایی اسرائیل در هشت کیلومتری ساحل شهر حیفا، در ارتفاع دو هزار متری، سرنگون کرده است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که عملیات جستجو برای به دست آوردن بقایای پهپاد را آغاز کرده است. بنا بر این اعلام، این دومین بار در هفت ماه اخیر است که پهپادهای مجهول را رصد و سرنگون می‌کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم این حادثه را «تلاش برای تجاوز به مرزهای اسرائیل» و «اقدامی خطرناک» اعلام کرد.

رادیو دولتی اسرائیل گزارش داده است که نتانیاهو برای حضور در یک مراسم، سوار بر یک هلیکوپتر به سمت شمال می‌رفت که خبر رصد کردن پهپاد را دریافت کرد. این گزارش افزوده است که هلیکوپتر حامل نخست وزیر «به خواست سازمان‌های امنیتی اقدام به فرود اضطراری تا زمان سرنگونی پهپاد کرد.»

در حالی که مشخص نشده است این پهپاد را چه طرفی به پرواز در آورده است، دنی دانون معاون وزیر دفاع اسرائیل، حزب‌الله لبنان را به ارسال این پهپاد متهم کرد. او گفت که حزب‌الله لبنان در چند جبهه فعالیت می‌کند «چه با فرستادن هواپیماهای بدون سرنشین چه با کمک‌های بزرگ به نیروهای هوادار بشار اسد در سوریه.»

اشاره این مقام اسرائیلی به خبرهایی است که از مشارکت نیروهای حزب‌الله لبنان در جنگ دولت سوریه علیه مخالفان این کشور در منطقه القصیر حکایت می‌کند.

دانون ادامه داده است که ایران «از راه حزب‌الله» می‌خواهد توانایی‌های اسرائیل را بسنجد. او متعهد شد که اسرائیل «در زمان مناسب پاسخ این اقدام‌ها را خواهد داد.»

پنجم آبان گذشته، حزب‌الله لبنان پهپادی به پرواز در آورد که پس از پرواز بر فراز دریای مدیترانه، وارد حریم هوایی اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه شد. نیروی هوایی اسرائیل این پهپاد را سرنگون کرد. پس از آن حسن نصر الله دبیرکل حزب‌الله لبنان، مسئولیت ارسال این پهپاد را برعهده گرفت.
XS
SM
MD
LG