لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

شاخ آفریقا «خشک‌تر» می‌شود


محققان می‌گویند که با گرم‌تر شدن کره زمین، شاخ آفریقا نیز خشک‌تر خواهد شد.
به گزارش رویترز، این در حالی است که نظریه‌های قبلی، پیش‌بینی می‌کردند که با افزایش دما، شاخ آفریاق دارای بارندگی بیشتری باشد.

نتایج تحقیق اخیر نشان می‌دهد که منطقه شرق آفریقا شامل سومالی، جیبوتی و اتیوپی در ۱۰۰ سال اخیر با سرعت غیرمعمول خشک‌تر شده است. این تحقیق با بررسی رسوبات خلیج عدن انجام گرفته است.

جسیکا تیرنی، نویسنده اصلی گزارش و از اساتید دانشگاه آریزونا در این باره اظهار داشت که تیم تحقیق‌کننده اطمینان دارد که این خشکی با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارتباط مستقیم دارد و در آینده نیز خشک‌تر خواهد شد همچنانکنه هوا گرم‌تر می‌شود:

این پژوهشگر معتقد است: «اگر منطقه خشک شود، که به نظر ما خشک خواهد شد، مدل‌های امنیت غذایی و کشاورزی به طور کامل دگرگون خواهند شد».

پیتر دومنوکال، نویسنده دیگر گزارش و از اساتید دانشگاه کلمبیا، نیز گفت که «بسیاری از گروه‌های خیریه در انتظار آینده‌ای سبزتر و مرطوب‌تر برای شاخ آفریقا هستند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که دقیقا عکس این اتفاق در حال رخ دادن است».

ساکنان منطقه شاخ آفریقا در دهه‌های اخیر همواره با بی‌ثباتی سیاسی، خشونت، خشکسالی‌های پی‌درپی و گرسنگی دست و پنجه نرم کرده‌اند. این شرایط بسیاری از مردم را از خانه‌هایشان رانده و به دزدی‌های دریایی دامن زده است.

«بسیاری از گروه‌های خیریه در انتظار آینده‌ای سبزتر و مرطوب‌تر برای شاخ آفریقا هستند، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که دقیقا عکس این اتفاق در حال رخ دادن است».

دانشمندان در سال ۲۰۰۱ علی رغم ‌وجود خطر حملات دزدان دریایی، موفق شدند از رسوبات کف اقیانوس در منطقه نمونه‌برداری کنند. با استفاده از ایزوتوپ‌های به دست آمده از موم‌های گیاهی نمونه‌های مدفون در یک متری رسوبات کف اقیانوس، آنها موفق شدند تا سرعت پیشرفت خشکی منطقه در ۲۰۰۰ سال گذشته را مقایسه کنند.

هر چقدر که منطقه خشک‌تر باشد، موم‌های گیاهی ایزوتوپ‌های هیدروژن سنگین بیشتری خواهند داشت.

دانشمندان می‌گویند که یافته‌های جدید نشان می‌دهد که میزان هیدروژن سنگین در رسوبات در یک قرن گذشته و پس از دوران مرطوب عصر یخبندان کوچک (۱۴۵۰-۱۸۵۰) بیشتر شده است.

تیرنی در همین راستا اظهار داشت که «سوابق دیرینه‌اقلیم‌شناسی در ۲۰۰۰ سال گذشته نشان می‌دهد که هر گاه زمین گرم‌تر بوده است، شاخ آفریقا نیز خشک‌تر بوده است و هر گاه زمین خنک‌تر بوده، شاخ آفریقا روزهای مرطوب‌تری را به خود دیده است».

مدل‌های آب‌وهوایی قبل از از این پیش‌بینی می‌کردند که منطقه شاخ آفریقا در پی افزایش بارش در فصل باران‌های کوتاه که از سپتامبر تا نوامبر به طول می‌انجامد، رطوبت بیشتر به خود خواهد دید.

اما این تحقیق جدید که در «ساینس ادونسز» منتشر شده است می‌گوید که با کمتر شدن بارش در فصل باران‌های طولانی که از مارس تا ماه مه به طول می انجامد، اثرات افزایش بارش در فصل باران‌های کوتاه از بین خواهد رفت و کشاورزی منطقه با چالشی بزرگتر مواجه خواهد شد.

تیرنی معتقد است که یافته‌های جدید می‌تواند به ساختن یک تصویر دقیق‌تر از شرایط آب و هوایی زمین در طولانی مدت کمک شایانی بکند.

به گفته وی تحقیقات بیشتری در زمینه تغییرات بارشی در هر دو فصل باران در منطقه شاخ آفریقا و ارتباط بین خشکسالی و انتشار گازهای گلخانه‌ای باید انجام شود.

XS
SM
MD
LG