لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

رویترز: تلاش ایران برای رساندن مواد غذایی به سوریه


در حالی که تحریم‌های جهانی علیه رژیم بشار اسد معامله با دولت سوریه را دشوار ساخته، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ایران در حال تدارک راه فراری برای دولت سوریه جهت تامین مواد غذایی و غلات است.

به گزارش رویترز، در حالی که هدف تحریم‌ها بر علیه هر دو دولت ایران و سوریه واردات مواد اولیه زندگی نیست، با این همه موانع پیچیده‌ای بر سر معامله با سوریه و ایران ایجاد شده است.

یک تاجر مواد غذایی در فرانسه، کمک ایران به دولت سوریه برای غلبه بر کمبود مواد غذایی را به تقلای دولت الجزایر به کمک به رژیم‌های سرنگون شده تونس و لیبی برای غلبه بر قیام‌های مردمی تشبیه کرده است.

به گفته وی، ایران با راه‌های غیر معمول در تلاش است که به رژیم سوریه از طریق بازار سیاه و احتمالا از طریق واسطه‌های بخش خصوصی در تهیه مواد غذایی کمک کند.

برپایه این گزارش و بنا به گفته برخی معامله‌کننده‌های بین‌المللی مواد غذایی و غلات، ایران شاید از طریق مرزهای ترکیه و عراق و از طریق واسطه‌ها بتواند بخشی از نیازهای دولت سوریه به مواد اولیه زندگی را تامین کند، اما این تلاش‌ها جوابگوی حداکثر نیمی از نیازهای سالانه ۷ الی ۸ میلیون تنی دولت سوریه به واردات مواد خوراکی و غلات خواهد بود.

«توربجورن سالتوت» کار‌شناس موسسه «مپلکرافت» بریتانیا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که موفقیت‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها در واردات غلات و نیازهای غذایی، نشان از توانایی تهران برای پیدا کردن راه‌های جایگزین برای پرداخت پول اقلام وارداتی دارد.

ایران بر خلاف سوریه، تلاش‌های وافری برای جایگزینی نفت و طلا بجای دلار برای پرداخت پول ورادات کالا انجام می‌دهد، با این همه با توجه به نیاز ایران برای تامین معاش ۷۸ میلیون شهروند، با محدودیت منابع مواجه هست.

این کار‌شناس در ادامه می‌گوید که به هر حال، دولت ایران تلاش برای تامین مواد غذایی و غلات مورد نیاز مردم تحت حاکمیت دولت سوریه را ادامه خواهد داد.

یک تاجر در خاورمیانه به خبرگزاری رویترز گفته است که سوریه به احتمال زیاد برای تامین مواد اولیه و غلات، بیشتر از دولت ایران از کمک‌های تجار بخش خصوصی یا واسطه‌های ایرانی بهره‌مند شود، اما به هر حال کمک‌های ایران به دولت سوریه، چه از بخش خصوصی و چه توسط خود دولت، تنها در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای دولت بشار اسد برای تامین آذوقه مردم خواهد بود و مشکل مواد غذایی بعنوان یک بحران در دولت سوریه به قوت خود باقی خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG