لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

رویترز: ایران به هند پیشنهاد حمل مجانی نفت و تخفیف در قیمت فروش داده


خبرگزاری رویترز با استناد به چندین منبع صنعتی گزارش داده است که ایران برای ممانعت از کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت، به دولت دهلی نو پیشنهاد داده که به صورت رایگان نفت را به بندرهای این کشور حمل کند.

گزارش خبرگزاری رویترز که ۱۶ آبان ماه منتشر شد، در ادامه می‌گوید که این پیشنهاد نشان‌دهنده تقلای ایران برای ادامه صادرات نفت با توسل به تمام راه‌ها و ابزارهای ممکن است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و به ویژه آمریکا علیه صادرات نفت ایران فشار روزافزونی بر ایران وارد کرده است، به طوری که از سال ۲۰۱۱ تا نیمه اول سال جاری میلادی صادرات نفت خام ایران از ۲٫۲ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسید.

این در حالی است که مسعود میرکاظمی وزیر سابق و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس ایران ۱۰ آبان ماه با نگرانی از ادامه افت فروش نفت گفت که صادرات نفت کشور در شهریورماه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه کاهش روزانه داشته و این روند در مهر ماه نیز ادامه داشته است.

خبرگزاری رویترز اخیرا با اشاره به آمارهای گمرکی کشورهای آسیایی واردکننده نفت ایران گزارش داده بود که صادرات نفت ایران به این کشورها در ۹ ماه اول سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته تا ۱۱٫۵ درصد کاهش یافته است. هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بعد از چین است.

رویترز در گزارش جدید خود با استناد به یک منبع آگاه صنعتی می‌نویسد که ایران در راستای احیای درآمدهای نفتی خود و جلوگیری از افت بیشتر صادرات نفت، به کشور هند پیشنهاد تخفیف در قیمت نفت و حمل رایگان آن تا بندرهای این کشور داده است.

یکی از منابع صنعتی به رویترز گفته است که مشتریان هندی نفت ایران، یعنی پالایشگاه‌های مانگلور، ایندین اویل و اسار در ازای خرید نفت از ایران، برای هر بشکه ۷۰ سنت تا یک دلار می‌توانند صرفه جویی کنند. بر اساس گفته این منابع، تهران به هند گفته است که در صورت افزایش حجم خرید نفت، این کشور می‌تواند تخفیف بیشتری در قیمت نفت صادراتی بدهد.

تهران پیشتر در امتیاز دیگری به هند این امکان را فراهم کرده بود که خریداران این کشور پس از ۹۰ روز تسویه حساب کنند. در حالی که اغلب فروشندگان فقط به مدت ۳۰ روز به صورت اعتباری به پالایشگاه‌ها نفت می‌فروشند.

رویتز می‌افزاید اگرچه این پیشنهادها برای هند جذاب است، اما دهلی از عدم معافیت احتمالی از تحریم‌های آمریکا در هراس است.

معافیت شش ماهه آمریکا برای مشتریان نفتی ایران در اواخر سال جاری میلادی تمام خواهد شد و کشورهای مشتری نفت ایران باید رضایت آمریکا را برای دریافت معافیت شش ماهه دیگر جلب کنند.

رویترز بر اساس آمارهای کشتیرانی گزارش داده که تبعیت هند از خواسته‌های آمریکا تاکنون رضایت‌بخش به نظر می‌رسد، به طوری که این کشور در فاصله ژوئن تا سپتامبر در مقایسه با شش ماه منتهی به آخر مه واردات نفت از ایران را ۳۴ درصد کاهش داده است.

به گزارش این خبرگزاری که بخاطر غیرممکن شدن نقل و انتقالات مالی با ایران، بدهی هند به تهران هم‌اکنون به ۵٫۳ میلیارد دلار رسیده است که ۱٫۸میلیارد آن بدهی پالایشگاه‌های هندی به دولت تهران است.

یک منبع به رویترز گفته است که کره جنوبی و ژاپن نیز هر کدام ۵ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور ایران هفته گذشته میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در چین را نیز ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

در پی اظهارات نوبخت، روزنامه دولتی ایران طی گزارشی حجم پول بلوکه شده ایران از بابت صادرات نفت در خارج را مجموعا ۴۱ میلیارد دلار عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG