لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ایران از آلمان «۲۵۰ هزار تن» گندم خرید


خبرگزاری رویترز از قول منابع تجاری گزارش داده است که ایران ۲۵۰ هزار تن گندم از اروپا خریده است که طی دو هفته آینده به مقصد ایران بارگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش که جمعه ۲۷ دی ماه منتشر شده، بعد از تعلیق بخشی از تحریم‌های غرب علیه ایران، خرید محصولات غذایی اروپایی در حجم‌های بزرگ برای ایران میسر شده است.

رویترز از قول یک تاجر نوشته است که عمده گندم خریداری شده توسط ایران در ماه گذشته از کشور آلمان بوده است. به گفته وی، ایران بیشتر از آنچه که پیشتر گمان می‌رفت، گندم خریده است.

بازرگانان به رویترز گفته‌اند که حداقل چهار کشتی محموله‌های گندم را تا دو هفته آینده از بندرهای آلمان به ایران حمل خواهند کرد.

ایران در فصل گذشته مشتری یک میلیون تن گندم آلمانی بود و انتظار می‌رود که در فصل زمستان نیز سهم آلمان در تامین گندم ایران بالا باشد. آلمان یکی از اعضای گروه ۱+۵ است.

این گزارش می‌گوید که ایران همچنین مایل است ۵۰ هزار تن گندم از قزاقستان خریداری کند.
بر اساس گزارش ۹ ماهه گمرک ایران، دراین مدت یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن معادل حدود ۷۵۲ میلیون دلار گندم به کشور وارد شده است.

دولت روحانی برای واردات ۷ میلیون تن گندم در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است.

«آمارهای عجیب»

عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز هفته گذشته از انتقال داده‌های نادرست از سوی دولت احمدی‌نژاد به سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی (فائو) خبر داد.

به گفته وی ایران در سال گذشته هفت میلیون تن گندم تولید کرد، اما به «فائو» گزارش داد که تولید گندم کشور ۱۴ میلیون تن بوده است.

دولت روحانی هنوز که چهار ماه از فصل برداشت گندم گذشته است، از ارائه آمار تولید گندم خودداری کرده است.

از همین روز سایت رسمی فائو نیز بر اساس آماری که از دولت احمدی‌نژاد دریافت کرده بود، ارزیابی کرده که ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم داشته است.

خبرگزاری ایسنا ۲۲ دی ماه گزارشی درباره ابهام در تولید و واردات گندم منتشر کرد.
این گزارش می‌نویسد که کل مصرف داخلی گندم در ایران ۱۲ میلیون تن است، در حالی که آماری که دولت احمدی‌نژاد منتشر کرده بود، تولید ۱۴ میلیون تن عنوان شده بود و از طرفی در همین سال بنا بر آمار گمرکی ایران ۶.۷ میلیون تن گندم وارد کرده بود.

خبرگزاری فارس نیز مهرماه سال جاری هنگام پایان فصل درو ، از قول عباس قبادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گزارش داد که تاکنون خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی از ۴.۷ میلیون تن عبور کرده است. این رقم فاصله بسیار زیادی با نیاز داخلی گندم ایران داد.
XS
SM
MD
LG