لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

خودداری مرکز آمار ایران از ارائه نرخ بیکاری


در حالی که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در دو فصل تابستان و پاییز گذشته را اعلام نکرده است، رئیس این مرکز گفته است که نمی‌توان زمان دقیقی برای ارائه این آمار مشخص کرد.

مرکز آمار ایران، طبق رویه همیشگی، در پایان هر فصل نرخ بیکاری در دوره‌های سه‌ماهه را اعلام ‌می‌کند که در دو فصل گذشته علی‌رغم سال‌های گذشته این امر به وقوع نپیوسته است.

آخرین رقمی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، مربوط به نرخ بیکاری در فصل بهار امسال بود و رقم بیکاری در ایران را ۱۴.۶ درصد نشان می‌داد که، وزیر کار و امور اجتماعی آن را غیر واقعی دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز یکشنبه، پس از نشست شورای عالی اشتغال، عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، در پاسخ به خبرنگارانی که از وی درباره زمان اعلام نرخ بیکاری در دو فصل تابستان و پاییز پرسیده بودند، گفت: «معلوم نیست؛ نمی‌توان زمان دقیقی برای این موضوع اعلام کرد.»

رئیس مرکز آمار ایران با این حال تنها گفته است که نرخ بیکاری روندی کاهشی داشته است.

پیشتر عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی، در واکنش به نرخ بیکاری اعلام شده در فصل بهار از سوی مرکز آمار ایران گفته بود: «به نظر می رسد نرخ بیکاری بهار ۸۹ دارای اشتباه است و یا اینکه نرخ‌های اعلام شده در سالهای گذشته اشکال داشته است.»

این نرخ در حالی از سوی وزیر کار کمتر ارزیابی شد، که شماری از کارشناسان رقم بیکاری را حتی بیش از ارقام اعلامی مرکز آمار ایران می‌دانند.

به گفته فریدون خاوند، اقتصاددان، مرکز آمار در ارزیابى‌های خود، در دولت نهم و دهم با تغییر تعریف کارکن، هر فردی را که در هفته قبل از آمارگیرى تنها یک ساعت کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آورد و کسانى مثل سربازان، دانشجویان و دانش‌آموزان، و زنان خانه‌دار را نیز شاغل ارزیابى می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی نرخ واقعی بیکاری در ایران، دست کم دوبرابر آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران است.

مرکز آمار ایران در حالی از اعلام نرخ بیکاری خودداری کرده است که بانک مرکزی ایران نیز در گزارش اخیر خود، در اقدامی بی‌سابقه نرخ رشد اقتصادی را اعلام نکرده بود.

در همین حال، شماری دیگر از کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش بهای انرژی، تولید داخلی در ایران نیز غیر رقابتی‌تر شده و به میزان بیکاری بیفزاید.

به گفته این دسته از کارشناسان، در حالی که هزینه تولید داخلی بالا رفته است، دولت به طور مصنوعی نرخ ارز را پایین نگه داشته، که این امر به طور طبیعی به نفع واردات و به ضرر تولید داخلی تمام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG