لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

وزارت صنعت: رشد ۷۸ درصدی خريد از گندم‌کاران ايرانی


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت می‌گويد که در حال حاضر، مقدار خريد تضمينی گندم با رشد ۹ درصدی در ۳۱ استان به بيش از ۴ ميليون تن رسيده است.

خبرگزاری مهر چهارشنبه ۱۸ تيرماه از قول عباس قبادی گزارش داد که حدود ۳ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان از بهای گندم‌های خريداری شده به کشاورزان در سراسر کشور پرداخت شده است.

به گفته وی، تاکنون ۴ ميليون و ۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خريداری شده که اين مقدار، در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۷۹ درصدی داشته است.

وی همچنين اعلام کرد که به استثنای بوشهر و هرمزگان که خريد گندم در اين دو استان به پايان رسيده، خريد در تمامی نقاط کشور ادامه دارد و هم اکنون ۷۱۲ مرکز خريد در ۳۱ استان، جهت تحويل محموله‌های کشاورزان فعال است.

ايران برای نخستین بار بعد از چهل سال، در زمان رياست جمهوری خاتمی در سال ۱۳۸۳ با توليد ۱۰ و نيم ميليون تن گندم به خودکفايی رسيد، اما حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه دولت يازدهم اعلام کرد که «از سال ۸۴ به بعد هر سال خريد گندم داخلی يک ميليون تن کمتر شد و خريد گندم از خارج سالانه يک ميليون تن افزايش يافت؛ تا جايی که امسال بايد ۷.۲ ميليون تن گندم وارد کنيم».

آشفتگی آماری

بر اساس آخرين پيش‌بينی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) که ژانويه ۲۰۱۴ منتشر شده است، ايران در سال ۹۲ حدود ۱۴ ميليون تن گندم توليد کرده است.

اين آمار بر اساس اطلاعاتی است که در برگيرنده اطلاعات تا مهرماه سال گذشته است و توسط دولت احمدی‌نژاد تحويل اين سازمان شده است. آماری که خبرگزاری «ايسنا» به نقل از عيسی کلانتری، وزير پيشين کشاورزی در ۱۹ دی ماه گزارش داد که دولت‌های نهم و دهم درباره اقتصاد ايران آمار نادرست در اختيار سازمان‌های بين‌المللی قرار داده‌اند. به گفته وی، «دولت قبل اعلام کرده ۱۴ ميليون تن گندم در سال ۹۱ در کشور توليد شده، در حالی که نياز کشور چيزی حدود ۱۳ ميليون تن است، پس با اين آمار بايد يک ميليون تن گندم مازاد داشته باشيم».

سيدراضی نوری عضو کميسيون کشاورزی، آب و منابع طبيعی مجلس نيز ۲۴ شهرويور پارسال در گفت‌وگو با «خانه ملت»، ارگان اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه «در شرايط کنونی ميزان توليد گندم در کشور از ۱۳ ميليون به حدود ۳ ميليون تن کاهش يافته است، گفت که در سال گذشته از اين مقدار هم تنها حدود ۲ ميليون تن تحويل سيلوها شده و بقيه آن يا از طريق قاچاق و يا در پرورشگاه‌های دام استفاده شده است».

آمارهای گمرکی نيز نشان می‌دهد که واردات گندم طی سال‌های گذشته به شدت افزايش يافته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، مصرف گندم ايران ۱۳ تا ۱۴ ميليون تن در سال است، اما با وجود اينکه دولت احمدینژاد توليد گندم کشور را در سالهای ۹۱ و ۹۲ به ترتيب ۱۳.۵ و ۱۴ ميليون تن اعلام کرده بود، گزارشهای گمرک ايران حاکی است که اين کشور در سال ۹۲نزديک به ۳.۵ ميليون تن و در سال قبل آن حدود ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تن واردات گندم واردات گندم داشته است.

اين در حالی است که در سال ۹۰ گزارشهای گمرکی حاکی از واردات ۲۳۳ هزار تن گندم است، به عبارتی واردات سالانه گندم ايران در سال ۹۱ به ۳۰ برابر رسیده است.

ايران در دو ماهه اول سال جاری نيز يک ميليون و ۴۰۰ هزار تن واردات گندم داشته است.

در همين زمينه، محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی رياست جمهوری ايران ۱۳ خرداد ماه از «مفقود شدن» پول خريد يک ميليون و ۶۰۰ هزار تن گندم در شرايط تحريم و در دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

آقای خباز در گفت‌وگويی با وب‌سايت خبرآن‌لاين گفت که «قديم‌ها می‌گفتند، شتر را با بارش برده‌اند... حالا يکی از اتفاقاتی که رخ داده اين است که پول يک ميليون و ۶۰۰ هزار تن گندم را از بانک مرکزی گرفته‌اند، اما نه گندم را وارد کرده‌اند و نه پول را پس داده‌اند».

گزارش‌های رسانه‌های ايران در چند سال گذشته حاکی است که گندم‌کاران به خاطر پايين بودن نرخ خريد تضمينی، گندم خود را به جای دولت به دامداران و مراکز پرورش طيور می‌فروشند.

XS
SM
MD
LG