لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

افزایش مناسبات امنیتی چین و اسرائیل؛ مخالفان: ایران و آمریکا


در پی سفر روزهای گذشته ژنرال بنی گانتس رییس ستاد کل ارتش اسرائیل به چین، دو کشور از همکاری‌های امنیتی کم سابقه‌ای میان خود خبر داده‌اند.

ژنرال گانتس در هفته‌ای که گذشت، بنا به دعوت همتای چینی خود به این کشور مهم آسیای دور رفته بود. رئیس ستاد کل ارتش چین در تابستان سال گذشته از اسرائیل دیدار کرده بود.

روز دوشنبه گذشته ژنرال چن بینگده رئیس ستاد نیروهای مسلح چین و همتای اسرائیلی وی ژنرال اشکنازی در یک نشست مشترک در پکن همکاری‌های مشترک و تحکیم مناسبات امنیتی را مورد تأکید قرار دادند.

یک بیانیه ارتش اسرائیل نیز می‌گوید که دوره‌های مشترک آموزشی میان نیروهای مسلح دو کشور برقرار خواهد شد – هرچند که این بیانیه در باره جزییات این همکاری‌ها توضیحی نمی‌دهد.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار شده است که اسرائیل در آموزش شماری از نیروهای امنیتی و واحدهای ویژه پلیس چین که مأمور برخورد با ناآرامی‌های داخلی در این کشور پهناور هستند، مشارکت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، چین به این نوع آموزش‌های ویژه مقابله، بویژه پس از بحران‌های سال‌های اخیر در منطقه مسلمان نشین اویغور و نیز در ماجرای پردامنه منطقه تبت، احساس نیاز کرده بود.

مخالفان حکومت چین و نهادهای مدافع حقوق بشر مردم چین بویژه در ارتباط با مناطقی در آن کشور که زیر سرکوب دایم نیروهای حکومت حاکم بر کشور خود هستند، نگران هستند که آموزش‌های امنیتی اسرائیل برای آن دسته از نیروهای امنیتی چینی باشد که در سرکوب‌گری‌ها دخیل هستند و از جمله در سال ۲۰۰۸ اعتراض های تبتی‌های جدایی طلبِ حامی دالایی لاما رهبر تبعیدی تبتی را سرکوب کرده بودند اما سفارت چین در اسرائیل در برابر این نگرانی‌ها سکوت کرده است.

این نوع همکاری‌های امنیتی و نیز تقویت مناسبات نظامی میان ارتش‌ها و رفت و آمدهای سران و بلندپایگان نظامی میان چین و اسرائیل در ۶۴ سال موجودیت اسرائیل سابقه نداشته است؛ بویژه آنکه چین همواره در کنار کشورهای عرب و نیروهای فلسطینیِ مخالف اسرائیل قرار داشت.

اسرائیل و چین امسال بیستمین سال برقراری مناسبات رسمی خود را یادآوری می‌کنند و قرار است که در هفته‌های آینده نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای یک دیدار رسمی راهی چین شود.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز در ماههای گذشته به چین سفر رسمی کرده بود.

در سالهای اخیر از یکسو چین با قراردادهای نظامی و همکاری‌های امنیتی میان اسرائیل با تایوان به سختی مخالفت می‌کرد و از سوی دیگر، آمریکا نیز با فروش تجهیزات پیشرفته نظامی ساخت اسرائیل به ارتش چین بشدت مخالف بود و از جمله در سال ۲۰۰۰ آمریکا مانع از فروش رادارهای مدرن نظامی اسرائیل به چین شد.

از آن زمان به بعد نیز آمریکا مانع از یک سلسله قراردادهای نظامی میان اسرائیل با چین شده است و از جمله در سال ۲۰۰۵ که اسرائیل در آستانه فروش پهپادهای مدرن (پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور) به ارتش چین بود، باز با مخالفت و حتی تهدید از سوی آمریکا روبرو شد و ناچار به لغو معامله گردید و بابت آن، به چین نیز غرامت پرداخت.

سفر رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به چین در حالی انجام شد که چین با حفظ مناسبات گسترده با جمهوری اسلامی ایران، از مخالفان گسترش تحریم‌ها علیه ایران است؛ در حالی که اسرائیل بر لزوم برقراری تحریم‌های فلج کننده‌تر علیه ایران تأکید دارد.

چین به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت در مذاکرات دو روزه این هفته در بغداد بر سر پرونده هسته‌ای ایران مشارکت داشت؛ مذاکراتی که نتیجه‌ای از آن حاصل نشد اما مقرر گردید که دور دیگری از گفت‌و‌گوهای ایران با گروه ۱+۵، از جمله با شرکت هیئت چینی، سه هفته دیگر در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شود.

یک دیپلمات اسرائیلی به آسوشیتدپرس گفته است که نظر به مناسبات گسترده چین با ایران و نفوذ چین بر ایران، اسرائیل انتظار دارد که چین گامهای مشخص تری در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بردارد و اسرائیل به چین یادآور می‌شود که اگر معضل هسته‌ای ایران حل نشود، ثبات همه خاورمیانه (که برای چین اهمیت بسیاری دارد) مختل خواهد شد».

چین سومین خریدار محصولات و فن آوری‌های اسرائیل، پس از آمریکا و اتحادیه اروپاست؛ در سال ۲۰۱۱ اسرائیل هشت میلیارد دلار صادرات به چین داشت که عمدتاً فن آوری‌های پیشرفته از جمله در امر دامداری و کشاورزی مدرنیزه، آبیاری قطره‌ای و غیره بود؛ این میزان بیست درصد افزون‌تر از سال پیش از آن بود.

برای همین است که بسیاری از دانشجویان و بازرگانان جوان اسرائیلی به سرعت در حال آموختن زبان چینی و آشنایی با فرهنگ چین هستند تا بتوانند با گسترش صادرات و خدمات به چین، درآمدی چشمگیر کسب کنند.
XS
SM
MD
LG