لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

«شعارهای بی‌سابقه» علیه پادشاه اردن و دستگیری مخالفان


نیروهای امنیتی اردن شامگاه جمعه، با یورش به محله‌ای در مرکز امان پایتخت این کشور و شهر الطیفله واقع در جنوب پایتخت، دستکم ۲۰ نفر از فعالان معترض را بازداشت کردند.

این دستگیری‌ها پس از آن روی داد که معترضان با راه اندازی تظاهراتی در روز جمعه، علیه عبدالله بن حسین هاشمی پادشاه اردن شعار سر دادند.

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که نیروهای امنیتی، دستکم ۱۵ نفر را در شهر الطفیله دستگیر کردند و بقیه بازداشت‌شدگان از پایتخت هستند. بنا بر این گزارش همچنان شماری از فعالان تحت پی رد نیروهای امنیتی هستند.

دستگیری‌ها شامگاه جمعه با بازداشت محمد المعابره فعال معترض اردنی آغاز شد. او در تظاهرات روز جمعه تابلویی در دست گرفته بود که بر روی آن شعارهایی علیه پادشاه اردن و همسرش ملکه رانیه نوشته شده بود.

به گفته منابع اردنی، نیروهای زیادی در عملیات بازداشت فعالان حضور داشتند. برخی از این نیرو‌ها از سازمان اطلاعات و برخی دیگر افراد ویژه نقابدار وابسته به پلیس بودند.

با آغاز دستگیری‌ها، صد‌ها نفر روبروی ساختمان استانداری الطفیله تجمع کرده و اعلام کردند تا زمان آزادی بازداشت‌شدگان، دست به تحصن خواهند زد. یورش نیروهای امنیتی به متحصنان باعث درگیری میان دو طرف شد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان که تا چند ساعت دست به تظاهرات و سر دادن شعارهای بی‌سابقه‌ای زدند، از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در تظاهرات روز جمعه، معترضان در عمان و شهر الطفیله، علیه نظام حاکم بر اردن و شخص پادشاه شعار دادند. شعارهایی همچون «آزادی از خداست... سرنگون باد عبد الله» از سوی معترضان به گوش رسید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که روز شنبه تظاهرات و تحصن‌ها ادامه یافت. این تظاهرات در اعتراض به دستگیری‌های شامگاه شنبه در شماری از محله‌های نزدیک به دیوان پادشاهی اردن در امان و در شهر الطفیله برگزار شد.

برپایه این گزارش هزاران تظاهر کننده خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. آنها همچنین از پادشاه کشورشان انتقاد کردند. تظاهرات شنبه در شهر الطفیله با مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

خبرگزاری دولتی اردن در این باره در این باره نوشته است که نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مجموعه‌ای ۶۰ نفره که علیه پادشاه شعار می‌داند، استفاده کرده است.

از سال گذشته تظاهرات اعتراض آمیز به صورت هفتگی در شهر الطفیله به برنامه‌ای ثابت در این شهر تبدیل شده بود. این تظاهرات پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری شماری از فعالان کردند که برنامه‌های معورف البخیت نخست وزیر وقت اردن را در سفر به این منطقه بر هم زدند.دستگیر شدگان چندی پس در اثر فشار اعتراض‌ها با دخالت مستقیم پادشاه آزاد شدند.

ویژگی این اعتراض‌ها آن است که به مرور بر حجم مطالبات و تندی شعارهای سر داده شده افزوده شد. اکنون هم شعار‌ها شخص پادشاه را هدف قرار داده است.

تنش‌ها و اعتراض‌ها در اردن از هفته گذشته پس از تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت بار دیگر اوج گرفت. سرانجام با در گرفتن تظاهرات بی‌سابقه در پایتخت و شماری دیگر از مناطق، به دستور پادشاه، مصوبه دولت برای افزایش قیمت سوخت لغو شد.
XS
SM
MD
LG