لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

ابراز امیدواری جان کری به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اولین واکنش به بازگشت تیم کار‌شناسان ایران به تهران، ابراز «امیدواری» کرد که این گفت‌و‌گو‌ها بسیار زود از سرگرفته شود.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، تیم ایرانی که در روزهای گذشته درحال انجام مذاکرات فنی با هیات‌های کار‌شناسی کشورهای گروه ۱+۵ در پایتخت اتریش بود، شامگاه پنجشنبه بیست و یکم آذر، این نشست‌ها را «ناتمام» باقی گذاشت و برای «مشورت» با مقام‌های ایران به تهران بازگشت.

در برخی از گزارش‌های منابع خبری ایران در طول روز آدینه بیست و دوم آذر گفته شد که دولت ایران برای بیان ناخشنودی عمیق خود از برقراری تحریم‌های جدیدی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزهای قبل برقرار کرده است، گفت‌و‌گوهای وین را «ناتمام» قطع کرد.

اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به بیت المقدس سفر کرده است، در نخستین واکنش به این رخداد، گفت «بازگشت مذاکره‌کنندگان ایران به تهران، طبیعی است؛ مذاکرات فنی بر سر اجرای توافق هسته‌ای ژنو پیشرفت کرده و لازم بود که آنها برای رایزنی با مقامات بلندپایه‌تر به تهران بازمی‌گشتند».

وزیر خارجه آمریکا این را نیز گفت که ایران و شش قدرت جهانی «به سوی اجرای کامل طرح» (توافق ژنو) گام برمی‌دارند.

جان کری ساعاتی پیش از این اظهار نظر، در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس درباره مذاکرات هسته‌ای میان شش قدرت جهانی با ایران گفت‌و‌گو کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه بیست و یکم آذر اعلام کرده بود که چهارده شرکت و چهار فرد را به دلیل «دور زدن تحریم‌ها یا ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در سیاهه دولت واشینگتن قرار می‌دهد.

یک روز پیش از آن نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا نوزده شرکت و فرد را از جمله به دلیل کمک به شرکت هواپیمایی ایرانی «ماهان ایر» در فهرست سیاه آمریکا قرار داد. این شرکت‌ها از اروپا،‌امارات، تایلند، ترکیه، یونان، ارمنستان و ایران فعالیت می‌کردند.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، «ماهان ایر» به شاخه قدس سپاه پاسداران ایران خدمات مالی و امکان حمل و نقل می‌دهد و جنگ افزار ایران را برای رژیم سوریه به این کشور می‌فرستد.

این تصمیمات دولت واشینگتن در تداوم تحریم‌ها ظاهراً خشم مقامات ایران را برانگیخته است هرچند که کمیسیون بانکداری مجلس سنای آمریکا این هفته برقراری تحریم‌های فلج کننده‌تر علیه ایران را به تعویق انداخت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در مصاحبه با نشریه آمریکایی تایم هشدار داد که برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران موجب خواهد شد توافق هسته‌ای ژنو که سوم آذر بدست آمد، «باطل» شود.

عباس عراقچی مذاکره کننده ایرانی در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای نیز در روزهای قبل به آمریکا هشدار داده بود که با برقراری تحریم‌های بیشتر، موجب لغو توافق ژنو نشود.

آقای عراقچی جمعه بیست و دوم آذر نیز گفت اقدامات آمریکا «با روح تفاهم ژنو مغایرت دارد» و ایران «عکس العمل مناسب را اتخاذ می‌کند».

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این روز از «سردرگمی» مقامات دولت آمریکا انتقاد شدید کرد و گفت «عواقب هر نوع اقدام نسنجیده برعهده دولت آمریکاست».

به گفته خانم افخم، «گروهی در داخل و خارج از دولت آمریکا تلاش دارند توافق ژنو را از بین ببرند؛ این افراد با درک ناقص و بدفهمی خیال می‌کنند که تحریم‌ها، و نه رسیدن به تفاهم، راه حل نهایی است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود، «تحریم‌ها اقداماتی غیرسازنده و خارج از مسیر تفاهم بدست آمده در ژنو است».

مرضیه افخم اظهار داشت، «آمریکا را فرا می‌خوانیم در برابر برخی تندروهای مخالف روند مذاکرات ژنو مرعوب نشود».

با وجود این، مقام‌های وزارت خارجه ایران صریحا نگفته‌اند که بازگشت تیم مذاکرات کار‌شناسی ایرانی از وین به خاطر برقراری تحریم‌های جدید اعلام شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است.

اما علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمعه به خبرگزاری فارس گفت بازگشتن «هیات مذاکره کننده ایران از وین، اقدامی به حق و انقلابی بود».

از سوی دیگر، مایکل مان سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه در موضعی، شبیه وزیر خارجه آمریکا، گفت «مذاکرات کار‌شناسی ایران و کشورهای ۱+۵ به زودی از سرگرفته می‌شود».

درهمین حال بنیامین نتانیاهو توافق ژنو را «اشتباه تاریخی» نامیده و از آن شدیداً انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG