لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

خاتمی: می‌خواهند بدنه اجتماعی حامی روحانی ریزش کند


محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، می‌گوید گرو‌ه‌هایی در داخل کشور در تلاشند حامیان حسن روحانی را از وی جدا کنند.

سایت بنیاد باران روز چهارشنبه هشتم آبان خبر داد که محمد خاتمی در دیدار با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، به فهرستی از مشکلات به ارث رسیده به دولت جدید اشاره کرده و در عین حال ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی به وعده‌های خود عمل کند.

اظهارات خاتمی در حالی است که اصولگرایان مخالف دولت، به حملات خود علیه قوه مجریه شدت بخشیده‌‌اند و همچنین دولت روحانی از سوی برخی حامیانش مورد انتقاد قرار گرفته است.

ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، ضرب و شتم دختران موسوی، تعطیلی روزنامه بهار، مواضع وزیر ارشاد و مواردی از این دست، باعث افزایش انتقادها از دولت روحانی شده است.

اکنون محمد خاتمی می‌گوید گروه‌هایی که از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زیان دیده‌اند در تلاشند عقبه اجتماعی حسن روحانی را دچار ریزش کنند.

رئیس جمهوری اسبق ایران در دیدار روز یک‌شنبه خود با شورای یادشده گفت: «می‌خواهند آقای رئیس جمهور را از عقبه‌اش جدا کنند و از طرفی چنان وانمود کنند که دولت ناکارآمد است. باید متوجه باشیم خیلی در زمین صاف و همواری راه نمی رویم.»

خاتمی با اشاره به روزهای انتخاب گفت: «همت و رای مردم باعث شد، چیزی که اگر اتفاق می‌افتاد بد بود، پیش نیاید و دولتی سر کار بیاید با جهت‌گیری‌های کاملا روشن. الان هم که ما امیدوارکننده حرف می‌زنیم هیچ توقعی نداریم جز اینکه پایبندی باشد به‌‌ همان شعار‌ها و رویکرد‌ها و جهت گیری‌هایی که بود و مردم به آن رای دادند.»

حمایت محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی از عوامل موثر در پیروزی حسن روحانی بود.

در همین حال رئیس قوه قضاییه، بار دیگر نسبت به فعالیت‌ جریان‌های اصلاح‌طلبان در کشور با عبارات تندی هشدار داد.

صادق لاریجانی روز چهارشنبه با اشاره به انتشار خبر ضرب‌وشتم دختران میرحسین موسوی گفت: «جریان فتنه انگار نمی‌خواهد دامنش را جمع کند... هر روز مسائلی را ایجاد می‌کنند، به موضوعاتی در رسانه‌هایشان با شاخ و برگ فراوان می‌پردازند تا حوادث را معکوس جلوه دهند.»

محمد خاتمی از جمله شخصیت‌های بود که پس از انتشار خبر سیلی خوردن دختران موسوی از مامور حصر از آنها تلفنی دلجویی کرد.

صادق لاریجانی روز چهارشنبه گفت براساس «گزارش دقیق» وزارت اطلاعات اصل ماجرا چیز دیگری بود.

پس از انتشار خبر سیلی خوردن دختران موسوی در روز عید غدیر یک مقام وزارت اطلاعات بدون ذکر نام به خبرگزاری ایرنا گفت که نرگس موسوی ماجرا را وارونه روایت کرده و او بوده که مامور حصر را زده است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه روحانی، در فیس‌بوک خود از حوادث«تلخ» پیش آمده در آن روز ابراز تاسف کرد.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به حصر موسوی، رهنورد، کروبی و زندانیان اشاره کرد و گفت، این اطمینان وجود داشت که در روز عید غدیر شماری از زندانیان آزاد شوند اما چنین انتظاری برآورده نشد.

وی گفت: «ما یقین داشتیم تعداد زیادی از زندانیان در عید غدیر آزاد می‌شوند و پرونده محصوران برای رسیدن به حل به جریان می‌افتد که ظاهرا فعلا منتفی شده که باعث تاسف است در حالی که خیر همه در آن بود.»

خاتمی همچنین با اشاره به کسری بودجه و مشکلات اقتصادی به جا مانده از دولت قبلی گفت: «این دولت که هاله نور ندارد و نمی‌تواند به صورت معجزه‌آسا یک شبه همه چیز را درست بکند، ما نباید به طلبکاری از دولت دامن بزنیم.»

وی اظهار داشت: «به هنگام نقد نباید فقط سراغ دولت بروید. دولت توسعه‌گرا و برآمده از خواست مردم و اهل تحمل است. در ابتدا برای نقد باید سراغ بخش‌هایی از قدرت بروید که تحمل کمتری دارد.»

محمد خاتمی در عین حال گفت: «...آقای رئیس جمهور هم نباید حرف‌هایشان را فراموش کنند و به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند.»
XS
SM
MD
LG