لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

خودرویی با چرخ‌های یخی


شرکت خودروسازی لکسوس، مدلی از این وسیله نقلیه مجهز به چهار چرخ کاملا یخی را عرضه کرده است.

هر چند این مدل فقط برای فیلمبرداری یک برنامه تلویزیونی در خیابان‌های لندن به حرکت درآمده است،‌ اما چرخ‌های کاملا یخی آن واقعی است و با کمک هنرمندان یک استودیوی مجسمه‌سازی ساخته شده است.

به گزارش دیلی میل، بعد از ما‌ه‌ها طرح و برنامه‌ریزی، گروهی از مجسمه‌سازان استدیوی «مجسمه یخی‌سازی هامیلتون» با ۳۶ ساعت کار توانستند تایرهایی از چهار قالب بزرگ یخ برای این خودرو بسازند. این هنرمندان جزییات دقیقی از یک تایر واقعی را روی این قالب‌های یخ پیاده کرده‌اند.

این چرخ‌های یخی برای مدل NX ساخته شده است. هنرمندان یخ‌تراش، ۳۶ ساعت وقت صرف کرده‌اند تا بتوانند جزییات این چرخ‌ها را از دل قالب‌ها بیرون بیاورند.

تمام این پروژه در قالب یک فیلم مستند در یکی از شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا به نمایش در خواهد آمد.

برای تهیه این قالب‌های یخی، شرکت لکسوس از آب رسوب‌زدایی‌ شده که با وجود آکریلیک موجود در آن تبدیل به یخ بسیار شفافی می‌شود استفاده کرده است. استفاده از اکریلیک برای تحمل وزن تقریبا دو تنی (دو هزار کیلویی) این مدل خودرو بوده است. این چرخ‌ها همچنین از لامپ‌های شفاف ال ای دی هم برخوردار هستند که چرخ‌های در حال حرکت را نورانی نشان می‌دهد.

استودیوی همیلتون که دفتر آن در لندن واقع است از چهار هنرمند زبده برای تراش این چهار چرخ استفاده کرده است. این استودیو متخصص تراش مجسمه‌های بزرگ یخی و کارهای هنری برفی است.

جک هکنی، یکی از این چهار هنرمند یخ‌تراش می‌گوید: مجسمه‌ساز بودن یعنی داشتن تجسم قوی و جزییات قدرتمند. به خاطر همین هم این چرخ‌ها یک کار فوق‌العاده هنری هستند. چراکه شکل آنها، بسیار هندسی و پر قدرت است. بنابراین خیلی خوب در قالب یخ می‌توان آنها را ساخت.

بعد از تراش این چرخ‌ها، خودرو (و چرخ‌ها)‌ به مدت پنج روز در دمای منفی ۳۰ درجه نگا‌هداری شدند تا در هنگام حرکت یخ‌ها کاملا جامد باشند. مدیر لکسوس می‌گوید که مفهوم این شرکت با ساخت چیزهای فوق‌العاده گره خورده است. «ما پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های موجود را با بهترین کارهای دستی سنتی گره می‌زنیم و به نتیجه‌ای فوق‌العاده می‌رسیم.»

این پروژه در برنامه‌ای به نام «کریسمس یخ زده» در تعطیلات سال نوی میلادی از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا پخش ‌می‌شود.

XS
SM
MD
LG