لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

اوباما: جلوی حمام خون در لیبی گرفته شد؛ «تصرف یک شهر دیگر از سوی شورشیان»


با ادامه حمله‌ هوایی نیروهای ائتلاف به لیبی، شورشیان این کشور می‌گویند شهر بریقه را نیز به تصرف خود درآورده‌اند؛ در همین حال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، نیز در همین روز اظهار داشت که مداخله نیروهای ائتلاف، از به وقوع پیوستن «حمام خون» در لیبی جلوگیری کرده است.

روز شنبه و ساعاتی پس از آن که خبرگزاری‌ها از تصرف شهر اجدابیا به دست مخالفان خبر دادند، شورشیان اعلام کردند کنترل شهر بریقه را نیز به دست گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نیروهای شورشی گزارش داده است که مخالفان قذافی شهر نفتی بریقه واقع در ۸۰ کیلومتری اجدابیا را به تصرف خود درآورده‌اند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، که از سوی شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به خاطر عملیات نظامی در لیبی مورد انتقاد قرار گرفته است، روز شنبه از تصمیم خود برای اعزام نیرو به این کشور دفاع کرد.

باراک اوباما در پیام رادیویی خود در این باره گفت: «اشتباه نکنید، از آنجایی که ما سریع عمل کردیم، از یک فاجعه انسانی جلوگیری شد و جان شماری زیادی از شهروندان حفظ شد.»

باراک اوباما اظهار داشت، وقتی رهبر لیبی مردمش را تهدید به راه انداختن «حمام خون» کرده، و در حالی که کشورها آماده می‌شدند که با یکدیگر واکنش درخور نشان دهند، شرکت در عملیات نیروهای ائتلاف در راستای مسئولیت‌ها و منافع آمریکا بود.

باراک اوباما گفت: «تک تک آمریکایی‌ها از این که که جان انسان‌ها در لیبی در امان ماند، به خود ببالند.»

این در حالی است که شماری از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، از این که باراک اوباما کنگره آمریکا را به اندازه کافی از روند عملیات نیروهای آمریکایی در لیبی مطلع نکرده، انتقاد کرده‌اند.

برخی از منتقدان همچنین گفته‌اند، در حالی که نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان حضور دارند، انجام عملیات نظامی در لیبی، صرف نظر از هزینه‌های آن، هدف مشخصی ندارد.

در واکنش به این انتقادها، باراک اوباما ماموریت نیروهای آمریکایی را «روشن و حساب‌شده» دانست و گفت: «ما در حال دستیابی به پیروزی در ماموریتمان هستیم. ما پدافند هوایی لیبی را نابود ساختیم. نیروهای قذافی دیگر در لیبی پیشروی نمی‌کنند.»

منتقدان باراک اوباما می‌گویند اعزام نیروهای آمریکایی برای اجرای قعطنامه‌ شورای امنیت در لیبی در حکم جنگ است و رئیس جمهور باید از کنگره برای این اقدام مجوز می‌گرفت.

باراک اوباما تاکید کرد که اهداف آمریکا در لیبی محدود است و «مسئولیت این عملیات» به متحدان ایالات متحده و ناتو واگذار خواهد شد و آمریکا نیروی زمینی به لیبی نمی‌فرستد.

باراک اوباما گفت: «ایالات متحده نباید و نمی‌تواند هر دفعه که بحرانی در گوشه‌ای از جهان روی می‌دهد مداخله کند.»
XS
SM
MD
LG