لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

احتمال افزایش هواپیماهای آمریکایی در لیبی؛ «ورود شورشیان به اجدابیا»


جنگنده اف-۱۵ آمریکایی در پایگاه آویانو در ایتالیا، روز جمعه
جنگنده اف-۱۵ آمریکایی در پایگاه آویانو در ایتالیا، روز جمعه
درحالی که برخی از گزارش‌ها حاکی از ورود نیروهای شورشی به شهر اجدابیا است، وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد ممکن است به تعداد هواپیماهای خود در عملیات لیبی بیفزاید تا به طور موثرتری بانیروی زمینی معمر قذافی مقابله کند.

آنچنانکه شبکه الجزیره گزارش داده است، نیروهای شورشی روز جمعه توانسته‌اند به قسمت‌های شرقی شهر اجدابیا که در کنترل نیروهای سرهنگ قذافی بوده، نفوذ کنند.

الجزیره می‌افزاید شمار زیادی از نیروهای وفادار به معمر قذافی در جریان نبرد با شورشیان اسیر شده‌اند.

برپایه این گزارش نیروهای معمر قدافی عمدتا در بخش غربی شهر اجدابیا موضع گرفته‌اند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است، که نیروهای قذافی شهر مصراته را جمعه شب به توپ بسته‌اند که در جریان آن چند غیرنظامی کشته‌اند.

شهر مصراته در ۲۱۴ کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد و سومین شهر بزرگ لیبی است که هم‌اکنون تحت کنترل مخالفان قذافی است.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک پزشک در شهر مصراته، در طول یک هفته حمله نیروهای قذافی به این شهر، دست کم ۱۰۹ نفر شته و بیش از ۱۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

روز جمعه ویلیام گورتنی، یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد حتی اگر دیگر کشورها نقش بیشتری در عملیات لیبی ایفا کنند، این امکان وجود دارد که واشینگتن بر شمار هواپیماهای نظامی خود برای مقابله با نیروی زمینی با معمر قذافی بیفزاید.

ویلیام گورتنی به خبرنگاران گفت که برای دومین روز پیاپی، همه پروازهایی که برای اجرای عملیات پرواز ممنوع بر فراز لیبی صورت گرفت، از سوی هواپیماهای غیرآمریکایی بود و نیمی از حملات به پدافند هوایی، سکوهای موشکی و نیروهای زمینی معمر قذافی از سوی آمریکا انجام شد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، بعد از ظهر جمعه به وقت آمریکا با رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره بر سر عملیات لیبی گفت‌وگو کرد.

باراک اوباما در روزهای اخیر از سوی شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مورد انتقاد بود که چرا کنگره را به اندازه کافی در جریان عملیات قرار نداده است.

درهمین روز سناتور برجسته دموکرات، جی راکفلر با انتقاد از باراک اوباما این پرسش را مطرح کرد که مداخله نظامی چه مفهومی در هفته‌های آینده برای آمریکا خواهد داشت.

سناتور راکفلر گفت: «ارتش و بودجه ما به خاطر دو جنگ (عراق و افغانستان) از پیش درفشار بود، و من می‌خواهم از ورود به مناقشه دیگر که هزینه‌ها و پیامدهای نامعلومی دارد، پرهیز شود.»

ناتو هدایت بمباران در لیبی را نپذیرفته است

در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است از شمار هواپیماهای آمریکایی کاسته شده و کشورهای دیگر نقش بیشتری در عملیات لیبی به عهده گرفته‌اند، ویلیام گورتنی به خبرنگاران گفت که پنتاگون ورود هواپیماهای ای سی- ۳۰۰، هلی‌کوپتر و هواپیماهای جنگی بدون سرنشین را برای مقابله با نیروی زمینی معمر قذافی در دست بررسی دارد و از شمار هواپیماهای آمریکایی نیز کاسته نشده است.

این مقام پنتاگون همچنین تاکید کرد که نیروی زمینی معمر قذافی تهدید عمده‌ای به شمار می‌روند اما با این حال کانال‌های ارتباطی آنها با رهبرانشان با مشکل مواجه شده است.

به گفته ویلیام گورتنی،‌ با اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پذیرفته است فرماندهی اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به دست گیرد، اما این سازمان هدایت بمباران‌های لیبی را نپذیرفته و این وظیفه همچنان به عهده آمریکا است تا توافق جدیدی حاصل شود.

از سوی دیگر عمر خالد، از مسئولان وزارت بهداشت دولت لیبی اعلام کرد از روز ۲۰ تا ۲۳ مارس دست کم ۱۱۴ نفر در حمله‌های هوایی نیروهای ائتلاف کشته و ۴۴۵ نفر زخمی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG