لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

افتتاح جشنواره لندن؛ از «وسترن ترسناک» ایرانی تا شکنجه در اوین


صحنه‌ای از فیلم «دختری در شب تنها به خانه می‌رود» ساخته لیلی امیرپور
صحنه‌ای از فیلم «دختری در شب تنها به خانه می‌رود» ساخته لیلی امیرپور

پنجاه و هشتمین دوره جشنواره فیلم لندن، که یکی از جشنواره‌های باسابقه جهان محسوب می‌شود، چهارشنبه شب (هشتم اکتبر/ شانزدهم مهر) با نمایش فیلم «بازی تقلید» ساخته مورتن تیلدام محصول مشترک بریتانیا و آمریکا افتتاح می‌شود.

جشنواره لندن به عنوان «جشنواره جشنواره‌ها» معروف است و گزیده‌ای از بهترین‌های جشنواره‌های دیگر را به نمایش می‌گذارد، اما برگزارگنندگان جشنواره به تازگی تصمیم گرفته‌اند که بخش مسابقه را به آن اضافه کنند و سعی دارند، سال به سال، بخش مسابقه جدی‌تری را فراهم کنند. اما باسابقه نبودن این بخش، مشکلات زیادی را به وجود آورده و امسال در کنار چند فیلمی که برای اولین‌بار نمایش خواهند داشت، فیلم‌هایی چون لویاتان، تیمبوتکو و پرزیدنت هم که پیشتر در جشنواره‌هایی چون کن و ونیز نمایش داشته‌اند، در بخش مسابقه جشنواره لندن حضور دارند.

از مخملباف تا بنی‌اعتماد

فیلم تازه محسن مخملباف، پرزیدنت، که ماه گذشته برای اولین بار در بخش افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد، در بخش مسابقه جشنواره لندن در روزهای هجدهم و نوزدهم اکتبر نمایش خواهد داشت.

پس از چند فیلم کم‌هزینه و غالباً مستند، پرزیدنت تلاشی است از سوی مخملباف برای بازگشت به سینمای حرفه‌ای که این بار با بودجه‌ای نسبتاً قابل توجه در گرجستان ساخته شده است.

با این حال فیلم دیکتاتوری را روایت می‌کند که مشخص نیست بر چه کشوری حکومت می‌کند و در واقع ترکیبی است از انقلاب‌های بهار عربی تا وقایع عراق و حتی یادآور اعتراضات سال ۸۸ در ایران.

فیلم شروع درگیر کننده‌ای دارد، اما خیلی زود با ریتم کندی روبرو می‌شود که ردپای شعار در آن برجسته می‌شود؛ شعار درباره صلح و تلاش برای عدم خونریزی که در واقع از سوی مخملباف به عنوان فلسفه فیلم از زبان یکی از شخصیت‌ها جاری می‌شود.

قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد که جایزه بهترین فیلمنامه را در جشنواره ونیز امسال ربود، در جشنواره لندن در بخش «بحث» در روزهای یازدهم و پانزدهم اکتبر به نمایش درمی آید. این فیلم شخصیت‌های آثار پیشین بنی‌اعتماد را در موقعیت امروزیشان روایت می‌کند.

فراموش کردن فیلم‌های قبلی بنی‌اعتماد یا ندیدن آنها می‌تواند مانعی برای برقراری ارتباط کامل با این فیلم باشد، اما خود بنی‌اعتماد معتقد است چنین مانعی وجود ندارد.

شخصیت‌های بنی‌اعتماد که غالباً از طبقه کارگر هستند، در موقعیت بغرنجی به سر می‌برند و فیلم تصویر عریانی است از وضعیت این شخصیت‌ها که در یک دایره بسته و تنگ گرفتار آمده‌اند.

از وسترن ترسناک ایرانی تا شکنجه در اوین

در بخش مسابقه جشنواره امسال فیلمی به نام «دختری در شب تنها به خانه می‌رود» ساخته لیلی امیرپور به عنوان محصولی از آمریکا نمایش خواهد داشت. این فیلم که از آن به عنوان یک فیلم ترسناک وسترن با ادای دین به جیم جارموش یاد شده، داستان یک زن خون‌آشام را روایت می‌کند که با پسری به نام آرش برخورد می‌کند.

«ماکاندو» ساخته سودابه مرتضایی، فیلمساز ایرانی‌تبار ساکن اتریش، در بخش مسابقه فیلم‌های اول به نمایش درخواهد آمد. ماکاندو که اولین بار در جشنواره برلین امسال نمایش داشت، تصویری است از وضعیت پناهجویان در حومه وین که از دید پسربچه یازده ساله‌ای به نام رمضان روایت می‌شود. فیلم پرداختی رئالیستی دارد و سعی دارد به شدت به فیلم‌های مستند نزدیک باشد.

فیلم «گلاب» ساخته جان استوارت، به عنوان فیلم «گالا» در روزهای دوازدهم، چهاردهم و شانزدهم نمایش خواهد داشت. کارگردان این فیلم به همراه مازیار بهاری، نویسنده کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده، بر روی فرش‌های قرمز حاضر خواهند شد.

گلاب داستان دستگیری و شکنجه مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی را روایت می‌کند که در وقایع سال ۸۸ بازداشت و صد و هجده روز در زندان اوین ماند. گابریل گارسیا برنال نقش بهاری را در این فیلم بازی می‌کند و شهره آغداشلو و گلشیفته فراهانی از جمله دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«رفتار درخور» هم عنوان فیلمی است از یک فیلمساز ایرانی‌تبار به نام دزیره اخوان درباره زندگی جنسی دختری ایرانی- آمریکایی به نام شیرین که هم به مردان و هم به زنان علاقه نشان می‌دهد. این فیلم که از آن به عنوان فیلمی «جسارت‌آمیز» یاد شده، در بخش «خنده» به عنوان محصول مشترک بریتانیا و آمریکا نمایش خواهد داشت.

در بخش مسابقه جشنواره امسال، فیلم شگفت انگیزی چون «لویاتان» ساخته آندری زیاگینستف محصول روسیه هم به نمایش درخواهد آمد که مخاطبانش را در جشنواره کن بهت‌زده کرد؛ یک مطالعه دقیق و حیرت‌انگیز در احوال بشر امروز با نگاهی به اسطوره‌های مذهبی.

در جشنواره لندن امسال که تا نوزدهم اکتبر ادامه خواهد داشت، ۲۴۸ فیلم بلند و ۱۴۸ فیلم کوتاه به نمایش درخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG