لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

اوپک از کاهش تولید نفت ایران خبر داد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از کاهش روزانه ۱۱۷ هزار بشکه‌ای نفت ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن خبر داد.

بر اساس این گزارش تولید روزانه نفت خام ایران در ماه گذشته، ژوئیه، به ۲ میلیون و ۸۱۷ هزار بشکه سقوط کرده است که نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی ۵۶۶ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. بر اساس این گزارش تولید کنونی نفت ایران نسبت به میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۱۰ تا ۸۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

اوپک در سایت رسمی خود قیمت آخرین قیمت معاملاتی هر بشکه نفت خام ایران را ۱۰۹ دلار اعلام کرده است که با احتساب کاهش روزانه ۸۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران، هم اکنون ایران فقط از بابت کاهش تولید نفت نسبت به سال ۲۰۱۰، ماهانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار دچار زیان شده است.

از طرفی بر اساس برآوردهای برخی سازمان‌های جهانی مانند سازمان مطالعات بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی امریکا، همچنین خبرگزاری‌های مانند بلومبرگ و رویترز، هم اکنون «صادرات» نفت ایران نیز با کاهشی ۵۲ درصدی نسبت به متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱، به رقم یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است که به نوبه خود ماهانه سه و نیم میلیارد دلار زیان اضافی را روی دست ایران نهاده است.

آماری که اوپک ارائه کرده است، بر اساس برآوردهای کار‌شناسان خود سازمان است که اصطلاحا به آن «منابع ثانویه» گفته می‌شود. در گزارش اوپک جای آمار منابع اولیه (آمار خود وزارت نفت که هر ماهه به اوپک داده می‌شود) خالی است که می‌تواند به معنی امتناع ایران از دادن آمار و انتشار آن در گزارش سازمان باشد.

ایران ماه گذشته نیز از دادن آمار ماه قبل آن، ژوئن، به اوپک امتناع کرده بود، اما در گزارش جدید اوپک بر اساس آماری که اخیرا وزارت نفت ایران برای ماه ژئن در اختیار این سازمان قرار داده، ایران ادعا کرده است که تولید نفت روزانه این کشور در ماه ژوئن، سه میلیون و ۷۵۶ هزار بشکه در روز بوده است، اما آمار کار‌شناسان این سازمان می‌گویند که تولید نفت ایران در ماه ژوئن دو میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز بوده است، به عبارتی روزانه ۷۶۶ هزار بشکه کمتر از رقم ادعایی ایران.

در گزارش جدید اوپک گفته می‌شود که انتظار می‌رود مصرف داخلی نفت ایران در سال جاری با اندکی افزایش کماکان روزانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه باشد.

اختلاف ۲۶۲ هزار بشکه تولید نفت ایران با عراق

بر اساس گزارش جدید اوپک، تولید روزانه نفت ۱۲ عضو این سازمان طی ماه گذشته میلادی، در مجموع به ۳۱ میلیون و ۱۹۵ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه قبل آن کاهشی ۱۵۶ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد، اما این رقم در کل نسبت به سقف تولید رسمی اوپک هنوز هم یک میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه در روز بیشتر است.

تولید نفت خام عربستان در ماه گذشته با کاهش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه ژوئن، به ۹ میلیون و ۸۷۵ هزار بشکه در روز رسیده است. اما آنچه که در این گزارش بیش از همه جلب توجه می‌کند، تولید نفت عراق است که طی ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن ۱۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به رقم ۳ میلیون و ۷۹ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش اوپک این برای دومین ماه متوالی است که تولید نفت عراق از ایران پیشی می‌گیرد و هم اکنون عراق جایگاه دومین تولید کننده بزرگ اوپک را به خود اختصاص داده است.

تولید نفت عراق در ماه گذشته نسبت به سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۰ به ترتیب ۴۱۴ هزار و ۶۷۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

هم اکنون عراق روزانه ۲۶۲ هزار بشکه بیشتر از ایران نفت تولید می‌کند.
XS
SM
MD
LG