لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

ناتو با استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه موافقت کرد


دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بروکسل
دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بروکسل
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی پاتریوت خود را در مرزهای جنوبی ترکیه مستقر می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان ۲۸ کشور عضو ناتو به درخواست ترکیه برای استقرار این سامانه‌ها در خاک این کشور پاسخ مثبت دادند.

ترکیه می‌گوید این درخواست را تنها برای دفاع از مرزهایش درمقابل تعرض احتمالی از داخل خاک سوریه انجام داده است.

اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، به خبرنگاران گفت که ناتو در کنار ترکیه است.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: «برای هرکسی که بخواهد به ترکیه حمله کند، ما می‌گوییم "حتی فکرش را هم نکن!"»

دبیرکل ناتو در بروکسل تاکید کرد که استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت به هیچ عنوان با ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه یا هرگونه عملیاتی علیه نظام بشار اسد ارتباطی ندارد.

ترکیه پیش از این پیشنهاد داده بود که یک دالان بشر دوستانه در داخل خاک سوریه ایجاد شود که به گفته تحلیگران ایجاد منطقه پرواز ممنوع لازمه آن است.

با این حال پس از آنکه چندی پیش از داخل خاک سوریه به ترکیه خمپاره شلیک شد و چند شهروند این کشور کشته و زخمی شدند، ترکیه مواضع ارتش سوریه را در چندین نوبت گلوله‌باران کرد.

پارلمان ترکیه نیز به ارتش اجازه داد که در صورت لزوم در داخل خاک سوریه دست به عملیات بزند.

مقام‌های غربی می‌گویند سامانه‌های پدافندی پاتریوت، به گونه‌ای تنظیم خواهند شد که موشک‌ها یا هواپیماهایی را که از سوریه به ترکیه می‌آیند، رهگیری کنند.

به گفته این مقام‌ها هدایت‌کنندگان این سامانه‌ها اجازه نخواهند داشت به حریم هوایی سوریه رخنه کنند.

دبیرکل ناتو می‌گوید استقرار این سامانه‌های پدافندی می‌تواند از تنش در مرز سوریه و ترکیه هم بکاهد.

هلند و آلمان از کشورهایی هستند که انتظار می‌رود واحدهای پدافندی خود را در ترکیه مستقر کنند. آمریکا نیز در صورت نیاز سامانه‌های خود را به ترکیه می‌آورد.

پارلمان‌های هلند و آلمان باید استقرار نیروهای این کشورها در خاک ترکیه را به تصویب برسانند. هنوز مشخص نیست که آیا نیازی به نیروهای آمریکایی خواهد بود یا نه. استقرار کامل این سامانه‌ها در خاک ترکیه چند هفته طول خواهد کشید.

استقرار سامانه‌های پاتریوت درمرز سوریه، در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه، در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که این اقدام اوضاع بحرانی منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد. رئیس جمهوری روسیه با هشدار نسبت به تکرار سناریوی لیبی در مورد سوریه گفت، در شرایط کنونی چرا باید سامانه‌های پاتریوت در ترکیه گذاشت.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «سوریه کارهای مهم‌تری از حمله به همسایگان خود دارد» و تاکید کرد گلوله‌هایی که به خاک ترکیه شلیک شده‌اند تصادفی بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG