لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

تطابق گیاهان با گرمایش زمین در تولید دی‌اکسیدکربن


آخرین تحقیقات دانشمندان حاکی است که واکنش گیاهان نسبت به گرمایش زمین بهتر از آنی است که قبلا تصور می‌شد.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهند که به احتمال زیاد، مشارکت گیاهان در بدتر شدن روند گرمایش زمین به آن اندازه‌ای که دانشمندان باور داشتند، زیاد نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ موضوع از این قرار است که وقتی هوا گرم می‌شود، تنفس گیاهان شدیدتر می‌شود. تنفس گیاهان در شب باعث تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود که از گازهای گلخانه‌ای و عامل گرمایش زمین است. به همین خاطر دانشمندان بر این باور بودند که گیاهان نیز پا به پای فعالیت‌های بشری در گرمایش زمین سهیم هستند.

گیاهان در روزها عمل فوتوسنتز را انجام می‌دهند، یعنی دی‌اکسیدکربن هوا را گرفته و اکسیژن پس می‌دهند، اما شب‌ها با تنفس خود دی‌اکسیدکربن پس می‌دهند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که میزان دریافت دی‌اکسید‌کربن گیاهان در عمل فوتوسنتز، بسیار بیشتر از دی‌اکسیدکربنی است که آنها در طول شب با تنفس خود بیرون می دهند.

این تحقیقات به‌صورت مفصل در سایت رسمی دانشگاه کلمبیا از معتبرترین مراکز عملی آمریکا منتشر شده است.

کوین گریفین دانشمند حوزه فیزیولوژی گیاهی که یکی از نویسندگان این مقاله است، می‌گوید که با مدل جدید، ما تخمین می‌زنیم که برخی اکوسیستم‌ها بسیار کمتر از آنی که قبلا تصور می‌کردیم، با عمل تنفس خود دی‌اکسیدکربن بیرون می‌دهند.

این مقاله در سایت رسمی آکادمی ملی علوم آمریکا و مجله «نیچر» نیز منتشر شده است.

بر اساس یافته‌های جدید، هر چه هوا گرمتر می‌شود، گیاهان با تنفس شبانه خود میزان کمتری نسبت به شرایط عادی دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌کنند. این میزان خصوصا در مناطق سردسیر به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

در همین زمینه روزنامه نیویورک تایمز با انتشار نتایج جدید تحقیقات علمی درباره نقش گیاهان در گرمایش زمین می‌نویسد که گیاهان در عمل تنفس شبانه خود شش بار بیشتر از سوخت‌های فسیلی دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌کنند، اما بخش اعظم آن توسط گیاهان و اقیانوس‌ها و دیگر عوامل طبیعی دوباره جذب می ‌شود.

این گزارش می‌افزاید که دانشمندان قبلا بر این عقیده بودند که با گرمتر شدن هوا، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن توسط گیاهان افزایش می‌یابد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنها خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد با محیط وفق پیدا می‌کنند و با گرم شدن هوا تنها ۵ درصد بیشتر از شرایط نرمال دی‌اکسیدکربن راهی هوا می‌کنند.

XS
SM
MD
LG