لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

پوتین هم به جمع هواداران جولین آسانژ پیوست


ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، روز پنجشنبه به جمع هواداران جولین آسانژ، پیوست و بازداشت بنیانگذار ویکی‌لیکس را «غیردموکراتیک» دانست.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، روز پنجشنبه با انتقاد از دستگیری بنیانگذار ویکی‌لیکس گفت: «چرا آقای آسانژ به زندان افتاده است؟ آیا این دموکراسی است؟ به قول ما، دیگ به دیگ می‌گه روت سیاه.»

نخست‌وزیر روسیه افزود: «می‌خواهم توپ را به زمین همکاران آمریکایی‌ام بیندازم.»

افزون بر ولادیمیر پوتین شماری دیگری از رهبران و مقام‌های کشورهای جهان نیز از جولین آسانژ پشتیبانی کرده‌اند.

لولا ایگناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، نیز با اعلام «همبستگی» با بنیانگذار ویکی‌لیکس، دستگیری آسانژ را مغایر با «آزادی بیان» دانسته است.

رئیس جمهوری برزیل گفت: «آنها وی را دستگیر کردند و من اعتراض زیادی نسبت به (نقض) آزادی بیان نمی‌بینم.»

از سوی دیگر، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز با انتقاد از قطع خدمات‌دهی شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، به ویکی‌لیکس، گفت: «این اقدامات می‌تواند به تلاش برای سانسور انتشار اطلاعات تعبیر شود.»

پیش از این کوین راد، وزیر خارجه استرالیا، نیز گفته بود که آمریکا به خاطر حفاظت نکردن از اسناد محرمانه خود، در افشای این اسناد مقصر است.

پس از بازداشت جولین آسانژ در لندن و احتمال استرداد وی به سوئد، موجی از هکرهای هوادار وی (هکتیویست‌‌ها) به وب‌سایت‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌های خدماتی، نهادهایی که فعالیت‌های ویکی‌لیکس را محدود کرده یا از بازداشت بنیانگذار وی حمایت کرده‌اند، حمله کرده و در برخی موارد آنها را از کار انداخته‌اند.

جولین آسانژ، روز سه‌شنبه خود را به پلیس بریتانیا معرفی کرد و دادگاه نیز نپذیرفت که وی به قید ضمانت یا وثیقه آزاد باشد.

به دنبال حکم دادگاهی در سوئد که به بنیانگذار ویکی‌لیکس اتهام تجاوز زده است، سوئد از طریق اینترپل خواهان دستگیری وی شد.

استرداد جولین آسانژ به تصمیم دادگاه بریتانیایی بستگی دارد.
XS
SM
MD
LG