لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

رفسنجانی: کشور نباید به اقتصاد مقاومتی می‌رسید


در حالی که صدها تن از مقام‌ها و مسئولان و امامان جمعه در سراسر ایران مردم را به «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر آیت‌الله ‌خامنه‌ای دعوت می‌کنند، اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که کشور نباید به این وضعیت می‌رسید.

آیت‌الله خامنه‌ای، در روزهای پنجم و هشتم مرداد ماه امسال با اذعان به این که اقتصاد ایران از سوی غربی‌ها مورد هدف قرار گرفته، خواستار در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» در کشور و قطع وابستگی به نفت شد. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از اقدام‌های دولت در کم کردن وابستگی به نفت تمجید کرد.

اکنون اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص نظام، که بارها در سال‌های اخیر نسبت به صدمه دیدن زیرساخت‌های اقتصادی کشور هشدار داده، در دیدار با شماری از نمایندگان پیشین و فعلی مجلس، و نیز روحانیون گفته است که با این همه درآمدهای نفتی نباید به این وضع می‌رسیدیم و و برای برون‌رفت از این وضعیت نیز به مجریان شایسته نیاز است.

به گزارش فارس، اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به اوضاع داخلی و بین‌المللی ایران گفت: «مجموعه‌ای از عملكردها و سیاست‌ها امروز ما را به "اقتصاد مقاومتی" رسانده و لازم است كه این راهكار جدید ابتدا به درستی تعریف و سپس كارشناسانه و مدبرانه سیاستگذاری گردد و مجری مناسب و صالحی اجرای آن را به عهده بگیرد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «اجرای اقتصاد مقاومتی، مجریانی كاردان، صالح و لایق می‌خواهد و امیدواریم با فراهم شدن شرایط لازم، زمینه تحقق این امر به وجود آید.»

اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار داشت که می‌توان از تجربه دوران جنگ و دوران پس جنگ برای اجرای «اقتصاد مقاومتی» استفاده کرد.

هاشمی رفسنجانی سپس با اشاره به درآمدهای نفتی ایران، تاکید کرد که نباید کشور به نقطه کنونی می‌رسید.

وی تصریح کرد: «ما نباید با درآمد سرشار نفتی سالیان گذشته به اینجا می‌رسیدیم، اما هم اكنون نیز اگر به درستی و مدبرانه عمل كنیم و روابط خود را با دنیا تلطیف و تنش‌زدایی را مبنای عمل قرار دهیم، می‌توانیم با توان مدیران با تجربه كشور و دلسوزان نظام از برهه حساس كنونی به خوبی گذر كنیم.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه ایجاد همبستگی داخلی در برابر تهدید خارجی را منوط به فراهم کردن بستر مناسب برای شرکت گروه‌های مختلف سیاسی در انتخابات دانست و گفت مهم‌ترین «مظهر حضور مردم» در اداره کشور «انتخابات» است.

اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره «برهه حساس» کنونی در حالی مطرح شده است که بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان، و شخصیت‌های سیاسی از مدت‌ها پیش نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت هشدار داده بودند. از سوی دیگر حلقه تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را نیز هر چه تنگ‌تر شده به طوری‌ که ایران در فروش نفت خود و تامین ارز با مشکل مواجه شده است.

به تازگی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص نظام نیز با هشدار نسبت به اوضاع بین‌المللی و اقتصادی کشور، گفته بود که پس از سوریه ممکن است کشور در معرض تهاجم خارجی قرار گیرد. فرمانده پیشین سپاه پاسداران همچنین تاکید کرده بود که آمریکا توان حمله به ایران را دارد و در صورت «غفلت» این حمله عملی می‌شود.

محسن رضایی مانند هاشمی رفسنجانی در شبکه چهار سیما از وضعیت سیاست خارجی ایران انتقاد کرده بود و گفته بود باید بررسی شود که چرا روابط آمریکا و ایران و نیز مذاکرات هسته‌ای به چنین نقطه‌ای رسیده است.
XS
SM
MD
LG