لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

راجر واترز از هنرمندان خواست به تحریم اسرائیل بپیوندند


 راجر واترز در سال ۲۰۰۹ بر دیوار حائل در بیت‌لحم شعار می‌نویسد.
راجر واترز در سال ۲۰۰۹ بر دیوار حائل در بیت‌لحم شعار می‌نویسد.
در حالی که این روزها مقامات دولت‌های اسرائیل و آمریکا درگیر کشمکش لفظی کم‌سابقه‌ای در خصوص عواقب ناکامی احتمالی روند صلح اسرائیلی- فلسطینی شده و جان کری وزیر خارجه آمریکا تلویحا به اسرائیل هشدار داد که ممکن است از سوی عواملی در جامعه جهانی مورد تحریم قرار گیرد، هنرمندان مشهور غربی هر چه بیشتر در کارزار تحریم اسرائیل درگیر می‌شوند.

کمپین بین المللی برای فراخوان به تحریم اسرائیل، که تا پیش از این تنها از سوی حامیان سرسخت فلسطینی‌ها در جهان حمایت می‌شد، به تازگی شماری از هنرمندان پرآوازه جهانی را از بریتانیا تا هالیوود درگیر کرده است.

واترز خواننده گروه موسیقی مشهور «پینک فلوید» در روزهای گذشته از هنرمندان جهانی خواست که به برنامه‌های تحریم اسرائیل ملحق شوند و از هر گونه تلاشی که یاری دادن به اسرائیل محسوب گردد، خودداری کنند.

به گزارش وبسایت تایمز اسرائیل، راجر واترز روز شنبه در پستی در فیسبوک خود از اقدام اسکارلت جوهانسون هنرپیشه آمریکایی که به خاطر شرکت در تبلیغ یک شرکت اسرائیلی در آمریکا از عضویت در موسسه بین‌المللی خیریه آکسفام خودداری ورزید، انتقاد کرده و از سایر هنرمندان خواست در مسیر مشابه گام برندارند.

اسکارلت جوهانسون ۲۹ ساله پس از شرکت در تبلیغ کارخانه نوشابه‌سازی «سودا استریم» مورد انتقاد موسسه آکسفام قرار گرفت. مقر این کارخانه در شهرک «معله ادومیم» در نزدیکی شرق بیت‌المقدس قرار دارد.

به نوشته تایمز اسرائیل، راجر واترز تایید می‌کند که در روزهای گذشته چند بار شخصا با اسکارلت جوهانسون تماس گرفته تا او را از ایفای نقش در فیلم تبلیغاتی شرکت اسرائیلی واقع در یکی از یهودی‌نشین‌های کرانه باختری باز دارد اما خانم جوهانسون درخواست او را رد کرد.

واترز در فیسبوک خود افزود، جوهانسون از این تصمیم «پشیمان» خواهد شد و «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

تبلیغ بسیار گرانقیمت شرکت «سودا استریم» در روزهای گذشته در جریان مسابقه سوپربال آمریکایی پخش شد.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست یکشنبه سیزدهم بهمن نوشت مقامات اسرائیل موسسه بین‌المللی آکسفام را متهم می‌کنند که به تامین بودجه برای تحریم‌کنندگان اسرائیل روی آورده است.

به نوشته این روزنامه، اسرائیل می‌گوید که واترز و بنیاد آکسفام عملکردی جز تایید اقدامات بی دی اس ندارند. تایمز اسرائیل نیز نوشت راجر واترز از حامیان و فعالان اصلی بی دی اس است.

بی دی اس یک سازمان ثبت شده در بریتانیا است که جامعه جهانی را به تحریم اسرائیل فرا می‌خواند. این سازمان در کنار فعالیت فلسطینی‌های ساکن بریتانیا و اروپا از حمایت بسیاری از فعالان بین‌المللی نیز برخوردار است.

جروزالم پست نیز در این رابطه نوشته است، بخشی از بودجه سازمان بی دی اس و فعالیت سایر عوامل ضداسرائیلی از سوی بنیاد آکسفام تامین می‌شود.

آکسفام با هدف یاری رسانی جهت ریشه کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، از سال ۱۹۴۲ تشکیل شده و مورد حمایت دانشگاهیان آکسفورد است و در ۹۸ کشور جهان نیز شعبه دارد.

اسکارلت جوهانسون
اسکارلت جوهانسون
آکسفام گفته بود نظر به فعالیت کارخانه «سودا استریم» در شهرکی که به طرز غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطینی ساخته شده، از خانم جوهانسون می‌خواهد که به اقتصاد شهرک‌نشین‌ها کمک نکند.

خانم جوهانسون پیشتر به مدت هشت سال در فعالیت‌های بشردوستانه آکسفام فعالیت کرده بود ولی پس از آنکه از سوی این موسسه برای لغو تبلیغ خود برای شرکت اسرائیلی مورد انتقاد قرار گرفت، ترجیح داد که همکاری با آکسفام را قطع کند.

پیش از آنکه جوهانسون با آکسفام قطع رابطه کند، نهادهای طرفدار فلسطینی‌ها از آکسفام خواسته بودند به رابطه با این بازیگر پایان دهد.

حامیان فلسطینی‌ها می‌گویند، بنظر می‌رسد خانم جوهانسون برای آنکه بتواند در دنیای سینمای هالیوود فعالیت کند، ادامه تبلیغ برای «سودا استریم» را بر عضویت در آکسفام ترجیح داد.

حدود نیم میلیون نفر اسرائیلی در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) زندگی می‌کنند و صدها کارخانه کوچک و بزرگ تولیدی در این شهرک‌نشین‌ها تا چندی پیش محصولات خود را آزادانه به اروپا صادر می‌کردند.

به تازگی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که حاضر به خرید محصولات این یهودی‌نشین‌ها نیست.

راجر واترز روز شنبه در صفحه فیسبوک خود نیز خبر داده بود که با نیل یانگ خواننده زاده در کانادا تماس گرفته و از او خواسته است از تصمیم برای اجرای کنسرت در اسرائیل خودداری کند.

قرار است کنسرت نیل یانگ ۶۸ ساله ماه ژوئیه در تل آویو برگزار شود و از هم‌اینک بلیط‌های آن در حال فروش است.

در دوره اخیر راجر واترز از سایر هنرمندان جهانی که برای سفر به اسرائیل برنامه‌ریزی کرده بودند، خواسته بود که در قصد خود تجدید نظر کنند.

ایرانیان حامی فلسطینی‌ها در غرب نیز که در ماه‌های گذشته از محسن مخملباف کارگردان پرآوازه ایرانی برای سفر تابستان گذشته او به اسرائیل انتقاد کردند، در نامه‌های اعتراضی، از او پرسیده بودند چرا از فعالیت های بی دی اس در تحریم اسرائیل حمایت نکرده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا شنبه گذشته در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود اسرائیل باید بداند که دنیا فرق کرده و عوامل جهانی برای تحریم اسرائیل فعال تر شده‌اند. آقای کری صریحا از سازمان بی دی اس نام برد.

اما تنها فعالیت‌های هنرمندان جهانی دعوت شده به اسرائیل نیست که در روندی فزاینده موجب بحث و جدل می‌شود؛ در داخل اسرائیل نیز حمایت برخی از هنرمندان از یهودی‌نشین‌ها جامعه هنری اسرائیل را دو شقه کرده است.

پس از آنکه در روزهای گذشته اتحادیه هنرمندان اسرائیل جایزه امسال خود را به آریئل زیلبر و آخی نوعام نی نی دو خواننده مشهور این کشور اهدا کرد، خانم نی نی که حامی گروه‌های چپ است، گفت از گرفتن جایزه خودداری می‌کند زیرا حاضر به ایستادن در یک صحنه در کنار زیلبر نیست.

آریئل زیلبر که سال‌ها در صحنه‌های هنری اسرائیل فعالیت کرده است، به تازگی شدیداً مذهبی شده، ریش بلند گذاشته و از یهودی‌نشین‌ها پشتیبانی می‌کند.

اتحادیه هنرمندان ابتدا اعلام کرده بود که جایزه «یک عمر فعالیت ارزشمند هنری» را به زیلبر اعطا می‌کند اما پس از انتقادهای هنرمندان حامی جریان چپ، جایزه کم‌ارزش‌تری را به زیلبر اهدا کرد.

خانم رابین دختر اسحاق رابین نخست‌وزیر کشته شده اسرائیل، که عضو شورای ناظر بر فعالیت‌های اتحادیه هنرمندان است، عامل اصلی در دادن جایزه کم ارزش‌تر به زیلبر بود.

در همین حال، آریئل زیلبر دوشنبه شب چهاردهم بهمن در مراسم دریافت جایزه کم اهمیت تر در تل آویو، با قاپیدن میکروفون از دست مجری، به ایراد سخنرانی پرداخت و خواهان منحل شدن اتحادیه هنرمندان شد و اکثر اعضای آن را به حمایت از چپ متهم کرد.

زیلبر گفت تنها به خاطر فشار شدید طرفداران زیاد خود در این آیین حاضر شده وگرنه «این توهین» را تحمل نمی‌کرد.
XS
SM
MD
LG