لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

مشاور روحانی انتشار مقاله‌ توسط رئیس جمهور در نشریه آلمانی را تکذیب کرد


.
.
محمدرضا صادق مشاور ارشد حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، انتشار مقاله‌ای توسط آقای روحانی در روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» را تکذیب کرد. این در حالی است که در توییتر حسن روحانی بخش‌هایی از مقاله نشریه آلمانی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای صادق گفته است: «موضوع نگارش و انتشار مطلبی با عنوان سر مقاله یک روزنامه آلمانی توسط رئیس جمهوری ایران از اساس کذب محض است.»

دوشنبه ۲ دی، خبرگزاری رویترز در گزارشی از انتشار سرمقاله‌ای در روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ منتشر کرد که به قلم حسن روحانی نوشته شده است. این مقاله در شماری دیگر از رسانه‌های غربی نیز بازتاب یافته است.

بر پایه این یادداشت منتسب به رئیس جمهوری ایران، آقای روحانی تاکید کرده است که ایران قصد دارد روابط را با آمریکا و کشورهای اروپایی، بهبود بخشد.

این گزارش افزوده که رئیس جمهوری ایران در یادداشت خود تاکید کرده است: «در تلاش هستیم تا از تحمیل مشکلات جدید بر روابط میان ایران و ایالات متحده جلوگیری و تنش‌های به‌جامانده از گذشته نیز برطرف شود.»

در این مقاله منتسب به رئیس جمهوری ایران، او همچنین از قصد دولتش برای بازسازی روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی، بر پایه احترام متقابل، تاکید کرد.

تکذیب انتشار مقاله‌ای به قلم حسن روحانی در روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ در حالی است که بخش‌هایی از این مقاله در توئیتر او بدون ذکر منبع، منتشر شده است. در بخش‌های منتشره هم حسن روحانی بر عزم ایران برای بازسازی روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی بر پایه احترام متقابل تاکید کرده است.

جمله «در تلاش هستیم تا از تحمیل مشکلات جدید بر روابط میان ایران و ایالات متحده جلوگیری شود و تنش‌های به‌جامانده از گذشته نیز برطرف شود» نیز در توئیتر منتسب به رئیس جمهوری ایران، تکرار شده است.

انتشار این مقاله در حالی صورت گرفته است که فضای مناسبات میان ایران و آمریکا پس از ۳۴ سال تاحدودی بهبود یافته است.

حسن روحانی هنگام حضورش در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد و ۴۵ دقیقه با او گفت‌و‌گو کرد.

در چند نوبت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با حضور کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، بر سر پرونده اتمی تهران گفت‌و‌گو کردند. این گفت‌و‌گو‌ها به توافقنامه هسته‌ای ماه گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ منتهی شد.

انتشار مقاله‌ای به قلم حسن روحانی در روزنامه‌ای خارجی، مسبوق به سابقه است. ۲۹ شهریور نیز مقاله‌ای از آقای روحانی با عنوان «چرا ایران در پی مشارکت سازنده است» در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد.
XS
SM
MD
LG