لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

جریمه سنگین رویال بانک اسکاتلند به خاطر نقض تحریم‌های ایران


مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که رویال بانک اسکاتلند را به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران، میانمار، سودان و کوبا مجموعا ۱۳۳ میلیون دلار جریمه کرده‌اند. با این حال رویال بانک تنها موظف به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار از مبلغ یاد شده است.

بنا به اعلام خزانه‌داری آمریکا بانک مذکور در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به طور منظم تلاش کرده است تا پرداخت‌های مربوط به مشتریان ایرانی را پنهان کند، که این اقدام مغایر با تحریم وضع شده از سوی واشینگتن مبنی بر منع همکاری با موسسات مالی ایرانی بوده است.

بنا به ادعای آمریکا، رویال بانک اسکاتلند به صورت آگاهانه مشخصات مربوط به موسسات ایرانی را از نقل و انتقالات بانکی حذف کرده بود تا به این طریق این مبادلات را از چشم بانک‌های آمریکایی پنهان نگه دارد.

خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی است که رویال بانک این رویه را در خصوص پرداخت‌های مربوط به سه کشور دیگر هم ادامه داده است.

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) و تنظیم کننده امور مالی ایالت نیویورک هر کدام به میزان ۵۰ میلیون دلار رویال بانک را جریمه کردند و خزانه‌داری هم مبلغ ۳۳ میلیون دلار را به عنوان جریمه برای این بانک اسکاتلندی در نظر گرفت.

با این حال رویال بانک تنها موظف به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار از مبلغ یاد شده است، چرا که خزانه‌داری اعلام کرده است که در صورت پرداخت مبلغ جریمه در نظر گرفت شده توسط بانک مرکزی، از دریافت سهم خود صرف‌نظر خواهد کرد.

آدام زوبین مدیر اداره کنترل و ارزیابی دارايی‌های خارجي وزارت خزانه‌داری آمريكا در این باره اظهار کرد: «این اقدام نمایانگر اراده جدی ما برای به اجرا درآوردن تحریم‌های وضع شده علیه ایران و سایر کشورهاست.»

به گفته مقام‌های رویال بانک اسکاتلند، این بانک متعهد شده است که تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار این مشکل انجام دهد. این بانک همچنین تعدادی از کارمندانش را که در این اقدام دخیل بوده‌اند، اخراج کرده است.

ایالات متحده آمریکا اخیرا چندین بانک را به دلیل نقض تحریم‌های وضع شده علیه ایران جریمه کرده است. از جمله این بانک‌ها می‌توان به لویدز تی. اس. بی.، کردیت سوئیس، بارکلیز، استاندارد چارترد، و ای. بی. ان. آمرو اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG