لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

دومین سالگرد کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک در تهران برگزار شد


 تهران مسجد نور، روز پنجشنبه
تهران مسجد نور، روز پنجشنبه
دومین سالگرد سه تن از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک، عصر پنجشنبه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار شد.

محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی، که در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، دستگیر شده بودند بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست دادند.

در این میان مرگ مشکوک، رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه‌ای که برخی از شکنجه‌شدگان کهریزک را معاینه کرده بود، با نام قربانیان این بازداشتگاه پیوند خورده است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص، منوچهر متکی وزیر پیشین خارجه و حسین محمدی از دفتر رهبر جمهوری اسلامی از جمله چهره‌های حاضر در مراسم یادبود روز پنجشنبه بودند.

پس از کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، بود که آیت الله خامنه‌ای دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را در سال ۱۳۸۸ صادر کرد.

در این باره حسین علایی، رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران، تصریح کرده بود که محسن روح‌الامینی بر اثر شکنجه جان باخته است.

آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی چهارم شهریور ۱۳۸۸در عین حال که وقایع بازداشتگاه کهریزک را یک مسئله فرعی دانسته بود، گفت: «عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند، اما این یک ظلم آشکار است.»

از آن زمان تاکنون، گرچه دادگاهی برای بازداشتگاه کهریزک تشکیل شد و برای چند نفر هم حکم صادر شد، اما «شاخص‌ترین فرد» این پرونده به گفته جعفری دولت‌آبادی، قاضی سعید مرتضوی همچنان پست دولتی دارد و رئیس اداره مبارزه به قاچاق کالا و ارز است.

سعید مرتضوی، که بنا به گزارش کمیته ویژه مجلس، انتقال بازداشت‌شدگان با «دستور و اصرار» وی صورت گرفته ضمن رد این اتهامات گفته بود که در آن ایام در مرخصی و مشغول پایان‌نامه خود بوده است.

در همان هنگام حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات در مجلس، شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، را نیز مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، با این حال با رد ادعاهای مطرح شده درباره وجود شکنجه در کهریزک گفته بود که مرگ چند نفر در این بازداشتگاه به خاطر به شرایط زیستی و شیوع بیماری بوده است.

مسئولان جمهوری اسلامی درباره مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه‌ای هم که شماری از بازداشت‌شدگان کهریزک را مورد معاینه قرار داده بود، حرف‌های ضدو نقیضی زدند.

برپایه گزارشی که نوروز منتشر کرد، رامین پوراندرجانی، پزشکی بود که محسن روح‌الامینی را پیش از مرگش معاینه کرده بود و برای شهادت در کمیته تحقیق مجلس هم حاضر شده بود.

برپایه این گزارش، مادر پور اندرجانی، پیش از مرگ فرزندش به پدر محسن‌ روح‌الامینی زنگ زده و گفته بود که جان فرزندش به دلیل آگاهی از نحوه مرگ محسن روح‌الامینی در خطر است.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، علت مرگ این پزشک را خودکشی اعلام کرد و گفت از وی وصیت‌نامه‌ای هم بدست آمده است مطلبی که از سوی خانواده تکذیب شد.

با این حال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، علت مرگ این پزشک را مسمومیت دارویی اعلام کرد و گفت سالاد وی مسموم شده اما محسنی اژه‌ای دادستان کل و مصلحی وزیر اطلاعات گفتند که علت مرگ هنوز مشخص نیست.

سرانجام دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده قربانیان کهریزک، از میان ۱۲ نفری که به آنها اتهام زده بود، ۱۱ نفر را مجرم شناخت که به گفته خانواده‌ها از آمرین نبوده‌اند.

از این ۱۱ نفر، دو نفر به قصاص محکوم شدند که از سوی سه‌ خانواده قربانیان بخشیده شدند.

سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر، سه مقام قضایی بودند که به گفته منابع آگاه از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، معترضان را مسئول خونریزی‌ها را دانسته بود.
XS
SM
MD
LG