لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

پرونده سراج‌الدین میردامادی به دادگاه انقلاب رفت


 سراج‌الدین میردامادی
سراج‌الدین میردامادی
پرونده سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار و فعال اصلاح‌طلب که پس از انتخابات ۲۴ خرداد به ایران بازگشته به قاضی مقیسه سپرده شد.

سراج میردامادی مرداد ماه امسال از پاریس به ایران بازگشت و به محض ورود به فرودگاه امام، گذرنامه‌ وی و همسرش توقیف شد.

این فعال اصلاح‌طلب، به رادیو فردا گفت که طبق اعلام شعبه دوم دادسرای شهید مقدس اوین قرار ممنوع‌الخروجی برای وی صادر شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته همسر وی توانست گذرنامه خود را بازپس بگیرد.

میردامادی در ادامه اظهار داشت ظاهرا اصل پرونده او از سوی وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد تهیه شده و بیشتر مربوط به مصاحبه‌ها و مقالات وی در سایت‌ها و رسانه‌های خارج کشور است.

وی می‌گوید کمی پس از ورود به ایران یک جلسه بازجویی پنج ساعته در دفتر نهاد ریاست جمهوری واقع در اداره گذرنامه نیروی انتظامی در خیابان شهرآرا داشته و پس از آن در تاریخ ۲۴ شهریور ماه به شعبه دوم دادیاری دادسرای اوین احضار شد.

میردامادی می‌افزاید که در دادسرای اوین دادیار بخش‌هایی از پرونده وی را به وی نشان داده است.

این روزنامه‌گار در پاسخ به این پرسش که آیا دادسرا به وی تفهیم اتهام کرده و موارد اتهامی چیست، گفت که دادگاه به طور رسمی تفهیم اتهام نکرده اما به طور خلاصه چند مورد از اتهامات انتسابی وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد را بازخوانی کرده است.

«مصاحبه با رسانه‌های معاند با نظام در خارج از کشور» ، «حمایت از فتنه ۸۸» ، «مخالفت با اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و پیشنهاد حذف آن از طریق بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با سایت انتخابات آزاد» و «مخالفت با حجاب اجباری» از جمله‌ اتهاماتی است که برای وی قرائت شده است.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب همچنین اظهار داشت که دهم مهرماه پرونده‌اش از دادسرای اوین به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه منتقل شده است.

به گفته وی قاضی مقیسه تاکنون از قبول وکالتنامه و در اختیار گذاشتن این پرونده به گیتی پورفاضل وکیل وی خودداری کرده و دلیل آن را عدم تفهیم اتهام عنوان کرده است.

این فعال اصلاح‌طلب می‌گوید که منشی دادگاه به طور شفاهی اتهام او را «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده است.

سراج‌الدین میردامادی پیشتر در روزنامه‌های جهان اسلام، توس و حیات نو فعالیت می‌کرد و عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است. وی از سال ۱۳۸۶ برای رادیو زمانه فعالیت می‌کرد.

وی در سال‌های ۷۸ تا ۸۱ معاون مدیرکل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی بود.

سراج‌الدین میردامادی به رادیو فردا می‌گوید به مشی اصلا‌ح‌طلبی در چارچوب قانون اساسی معتقد است. او از نخستین کسانی بود که پس از پیروزی حسن روحانی به کشور بازگشت. وی مدت ۱۳ سال است که در فرانسه زندگی می‌کند.

احضار سراج‌الدین میردامادی به دادگاه انقلاب در حالی است که پیشتر وزیر اطلاعات حسن روحانی با اشاره به رویدادهای ۸۸ «تضمین» داده بود کسانی که به گفته او مرتکب «خلاف» نشده‌اند، می‌توانند بدون مشکل به کشور بازگردند.
XS
SM
MD
LG