لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

«جنبش دانشجویی با افزایش فشارها رادیکال‌تر می‌شود»


دانشگاه هنر سال ۲۰۰۹
دانشگاه هنر سال ۲۰۰۹
منابع دانشجویی از بازداشت بیش از ۸۹ دانشجو در طی هفته‌های اخیر خبر داده‌اند. روند بازداشت، ممنوع‌الورود شدن به دانشگاه‌ها و محرومیت از تحصیل دانشجویان در ایران با حضور مجدد مخالفان دولت در خیابان‌ها و حمایت جنبش دانشجویی از آنها، این روزها شدت بیشتری گرفته است.

محمد صادقی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا می‌گوید بازداشت دانشجویان و فشار بر آنها پیش از این هم بوده ولی این بار با شدت بیشتری با آنها برخورد می‌شود.

محمد صادقی: «برخورد با جریانات دانشجویی مختص این زمان نیست، بلکه در همان دوران موسوم به اصلاحات نیز دانشجویان بر سر خواست‌های مردم دست به مبارزاتی زدند و هزینه آن را پرداخت کردند.
اما روند سرکوب جریانات دانشجویی با افزایش اعتراضات مردمی و بحرانی که کشور به آن دچار شده بیش از گذشته خواهد بود. ما طی یک سال و نیم اخیر شاهد صدور احکام قضایی بی‌سابقه برای چهره‌های برجسته جنبش دانشجویی و رهبران این جنبش بودیم که بعضاً احکامی است چون هشت سال یا ۹ سال حبس و محرومیت از تحصیل و همچنین تعطیلی تشکل‌های منتقد دانشجویی بوده است.
کار به جایی رسیده که امروز حتی امکان تشکل‌های غیرسیاسی که مطالبات صنفی دارند نیز از دانشجویان گرفته شده است.
امروز کمتر دانشجویی منتقد وضعیت حاکم وجود دارد که با احکام قضایی یا انضباطی از سوی محاکم قضایی یا متولیان وزارت علوم مواجه نشده باشد.
از سوی دیگر جنبش دانشجویی ایران هم سر تسلیم ندارد و نشان دادند به رغم تمام فشارها و سرکوب‌ها و محدودیت فعالیت‌های آنها، کماکان بر سرخواست مردم ایستاده‌اند و این مطالبات را پیگیری می‌کنند.»

- تاثیر چنین فشارها و برخوردهایی بر جنبش دانشجویی چه خواهد بود؟

هر چه فضا بسته‌تر شود، جنبش دانشجویی هم به دنبال راهکارهایی برای بیان اعتراضات خود می‌گردد. ادامه این روند منجر به رادیکال‌تر شدن فعالیت‌ها خواهد شد که این مسئله قطعا به ضرر حاکمیت خواهد بود.
یعنی بستن فضا و عدم امکان فعالیت شفاف و منتقدانه از سوی جریانات دانشجویی و ایجاد یک فضای پلیسی- امنیتی دردانشگاه ها باعث نمی‌شود جنبش دانشجویی دست از انتقادات و اعتراضات خود بردارد، بلکه روش‌های مبارزاتی اینها تغییر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG